رحیم زارع عضو هیئترئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی پولنیوز با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه امری ضروری بود و همه بر آن توافق داشتند، گفت: در زمان بررسی و تصویب بودجه سال ۹۸، حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی در نظر گرفته شد و این درحالی بود که در کنار آن، حدود ۸۸۱ هزار میلیارد تومان یارانههای آشکار و پنهان پرداخت میشود.
وی افزود: این رقم حدود ۵ برابر درآمد نفتی لحاظ شده در بودجه است، اگر بخواهیم سرانه یارانه پرداختی به مردم را محاسبه کنیم، مبلغی حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان میشود، این درحالی است که همین درآمد نفتی لحاظ شده در بودجه نیز محقق نمیشود.
عضو هیئترئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، واگذاری بخشی از طرحهای عمرانی به مردم و خارج کردن آنها از شمول درآمدهای دولت را یکی از راههای کاهش هزینهها دانست و تصرح کرد: با ساماندهی وضع مالیات نیز میتوان وابستگی بودجه به درآمد نفت را کاهش داد و در صورت محقق شدن برنامههای مالیاتی، رقمی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان عاید دولت میشود.
زارع، مولدسازی درآمدهای پایدار، بهسازی نظام مالیاتی و اصلاح نظام یارانهها را ۳ محور عمده اصلاحات دولت در ساختار بودجه دانست و گفت: یکی از اشکالات این برنامهها این است که گویی دولت همه آرزوهای خوب توسعهای را بیان کرده و امیدوار به اجرای مواردی است که برخی از آنها سالهاست امکان اجرا ندارند.
وی با اشاره به گزارش سازمان برنامه و بودجه در زمینه اصلاح ساختار بودجه که با رویکرد قطع وابستگی به نفت، تهیه شده است، آن را فاقد قابلیت اجرای صددرصد دانست و افزود: معتقدم آنچه که در این گزارش ارائه شده، برنامه موردنظر سازمان برنامه و بودجه است و هنوز تبدیل به برنامه دولت نشده است.
عضو هیئترئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه بُعد تئوریک این برنامه پررنگتر از امکان اجرایی آن است، افزود: ما در سال ۸۱، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم و این کسری بودجه در سال ۹۷ به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
زارع در پایان خاطرنشان کرد: اگر فروش نفت ما صفر باشد، کسری بودجه در سال آینده به ۱۰۸ هزار میلیارد تومان میرسد و این رقم در سالهای بعدی به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش مییابد که از یارانهای که فقط برای بنزین پرداخت میشود، بیشتر است.