به گزارش خبرنگار پول نیوز، اگر جزء آن دسته افرادی باشید که برای رفت و آمد در شهرتان از مؤسسات کرایه تاکسی استفاده می کنید، به طور قطع این روزها با آژانسهای آنلاینی همچون «تپسی» و «اسنپ» زیاد سر و کار دارید.
در حالی که قرار بود با تفاهم نامه ای که از سوی تاکسیهای اینترنتی و شهرداریها امضا شد عوارض از سوی تاکسی ها پرداخت شود اما؛ در اقدامی عجیب این مبلغ، از جیب مسافران بدون اطلاع و اجازه قبلی برداشت میشود.
در حال حاضر مردم میپرسند شهرداری چرا باید از آنها این عوارض را بگیرد؟ آیا دیواری کوتاهتر از مردم پیدا نمیشود؟ اگر شهرداری زورش به تاکسیهای اینترنتی نرسیده است، باید این مسئله را سر مردم خالی کند و از آنها این عوارض را بگیرد؟
چندی پیش مقرر شد که برفعالیت تاکسی های اینترنتی نظارتی صورت گیرد و وزارت کشور نیز موظف شد سامانه ای را راه اندازی کند.
سامانه «سماس» همان سامانه ای بود که قرار بود برای این امر راه اندازی شود اما پس از گذشت 4 ماه از ابلاغ این دستورالعمل هنوز نام و نشانی از این سامانه در فضای وب وجود ندارد.
از پاییز امسال بود که اختلافهای تاکسیهای اینترنتی و شهرداری بر سر مقدار عوارضی که شهرداری میخواست دریافت کند، وارد فاز تازهای شد و اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی نیز تمام قد نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان داد. اتحادیه و تاکسیهای اینترنتی معتقد بودند که پرداخت این عوارض وجهه قانونی ندارد.
تاکسیهای اینترنتی پیش از امضا دستورالعمل شهرداری مواضع تندی نسبت به آن و تصمیم وزارت کشور، شهرداری، وزارت ارتباطات، وزارت صمت و… داشتند.
موضع مدیرعامل اسنپ پیش از امضای این دستورالعمل این بود: «با دو نوع پرداخت عوارض مخالف هستیم، غیرقانونی است و زیر بار آن نمیرویم. اگر ما را مجبور به پرداخت عوارض دوگانه کنند از بین میرویم.»
مدیر حقوقی ماکسیم نیز در اواخر شهریورماه گفت: «این اقدام قطعا منجر به نابودی تاکسیهای اینترنتی میشود، در نهایت نیز به ضرر مصرفکننده و مردم خواهد بود. در بهترین حالت اگر موجب نابودی نشود، منجر به افزایش شدید قیمت تاکسیهای اینترنتی میشود.»
بنابراین مدیران تاکسیهای اینترنتی خواستار پرداخت مالیات یا عوارض بودند و پرداخت همزمان آن را موجب نابودی تاکسیهای اینترنتی میدانستند. اما ظاهرا سود و ضرر فقط برای تاکسیهای اینترنتی مدنظر بوده و حقوق شهروندان و مسافران در این میان به نظر میرسد گم شده است.
نقطه نظرات و ایرادات مدیران عامل شرکتهای مسافربر اینترنتی به دستوالعمل جدید در حالی مطرح شد که علی پیرحسینلو مشاور معاون حمل و نقل شهرداری تهران با بیان اینکه دستورالعمل نظارت بر مسافربرهای اینترنتی بعد از مدتها رایزنی و برگزاری جلسات متعدد نهایی شده است، گفت: وضعیت شرکتهای مسافربر اینترنتی به یک کلاف سردرگم تبدیل شده بود و نیازمند یک ساماندهی و نظارت همه جانبه بودیم.
وی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر چرایی واریز دو درصد از درآمد این شرکتها به حساب شهرداریها گفت: فرض کنید کرایه یک سفر اینترنتی ۱۰ هزار تومان باشد که تا آنجایی که خبر داریم تا سال گذشته یکی از این شرکتهای آنلاین ۱۳ درصد کمیسیون میگرفتند یعنی به عبارت سادهتر از هر ۱۰ هزار تومان کرایه، ۱۳۰۰ تومان سهم شرکت بود که چندی پیش بدون هیچ توضیحی این رقم را به ۱۵ درصد افزایش داد که بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، از این ۱۵۰۰ تومان کمیسیون ، شرکت ۹ درصد یعنی ۱۳۵ تومان بابت مالیات پرداخت میکرد.
در میان این انتقادات اما تپسی زودتر دست به کار شد و تفاهمنامه شهرداری را پذیرفت و استدلال کرد که این آغاز یک همکاری برد برد برای بخش سنتی و استارتاپها خواهد بود. اسنپ اما در موضع پرداخت نکردن عوارض بیشتر ایستادگی کرد.
این اقدام تپسی در اول کار شاید عمری عادی به نظر می رسید اما زمانی که کاربران تاکسی اینترنتی با ارقام عجیب در سفر خود مواجه شدند قضیه جدی تر شد.
برد-برد قلمداد کردن امضای این دستورالعمل و همکاری تاکسیهای اینترنتی با شهرداری فقط برای این دو مجموعه منفعت داشته است، چون شهرداریها که به خواسته خود رسیدهاند و عوارض دریافت میکنند، تاکسیهای اینترنتی نیز از زیر بار پرداخت هزینه عوارض بیرون آمدهاند؛ یعنی تا این جا کار قاعده برد-برد کاملا رعایت شده است؛ اما انگار بازنده این بازی مسافران و کاربران استفادهکننده از این تاکسیهای اینترنتی هستند.
تپسی بعد از پذیرفتن این تفاهمنامه حتی به خود زحمت نداد که این امر را اطلاع رسانی کند و در نشست خبری که این شرکت ترتیب داده بود مدیران آن به این موضوع اشاره نکردند.
سرانجام پس از کشمکش ها و انتقادات و مخالفت ها، اسنپ نیز پس از گران شدن قیمت بنزین یعنی در روز ۲۶ آبان ماه این دستورالعمل را امضا کرد.
حال این سوالات مطرح است که بین شرکتهای تاکسی اینترنتی و شهرداریها چه گذشت که راضی به همکاری به شهرداریها شدند؟ چرا تاکسیهای اینترنتی که مواضع تندی نسبت به ابلاغ دستورالعمل نظارت بر تاکسیهای اینترنتی داشتند در یک فضای غیرطبیعی و صلحآمیزی پای میز همکاری نشستند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند؟
از جمله مواردی که بیشتر شبههبرانگیز است، سهمیه بنزینی بود که پس از گران شدن ۲۰۰ درصدی قیمت آن به تاکسیهای اینترنتی داده شد.
از ۱۷ دی ماه عوارض روی کرایه هر سفر برای مسافران لحاظ میشود و مسافر با دیدن جمله «هزینه سفر شما … ریال عوارض شهرداری است.» در زمان امتیازدهی به راننده متوجه میشود که پول اضافی داده است.
تدوین آئین نامهای برای مسافربرهای اینترنتی که هر روز به تعدادشان و مسافرانشان اضافه میشود در دنیای مدرن، آنهم با لزوم حفظ کارکرد نوینشان یک ضرورت است و باید منتظر ماند و دید که آیا این دستورالعمل های جدید و این توافقات و تفاهمات، کلاف سردرگم را باز میکند یا آنکه این کلاف پیچیده تر میشود.