مگامالی متخلف؛ پاتوق لاکچری گردهای پایتخت
کد خبر: ۳۲۴۲۷۱
۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
0
پول نیوز - پروژه ایران مال، این نام جنجالی که این روزها حتی اخبار یا تبلیغاتش از صفحه اول روزنامه ها و جراید نیز سردر آورده، کلکسیونی از تخلفات را در کارنامه خود دارد که حتی موضوع آن تا صحن مجلس نیز کشیده شده است.

 
به گزارش خبرنگار پول نیوز، پروژه های عجیب و غریبی در سطح کلانشهر تهران در حال اجراست که برخی از این ساخت و سازها با اما و اگرها و جنجال هایی همراه بوده است. از ویلاهایی که به دلیل تخلف، قلع و قمع می شود تا مواردی که زیرسبیلی و با اندکی جریمه از آن رد می شوند. برخی از این پروژه ها تا این لحظه رسیدگی نشده و این پروژه‌های بزرگ مقیاس همچنان در سطح کلان کار خود را ادامه می‌دهند بدون اینکه اندکی حساسیت وجود داشته باشد.

یکی از این پروژه ها، پروژه ایران مال است که از سال ۱۳۹۰ کلنگ آن زده شد و فاز اول آن سال گذشته افتتاح شد. فاز دوم که شامل قسمت‌های ورزشی، فرهنگی و رفاهی خواهد بود نیز طبق خبرهای اعلام شده تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

مساحت کل مجموعه‌ ایران مال، ۳۲ هکتار است. یعنی مساحت کل این مجموعه از دوبی‌مال و مرکز تجاری بزرگ چین هم بیشتر است. ولی از این مساحت ۱۸۶‌هزارمتر مربع تجاری است که با این شرایط نیز بزرگتر از The Trafford center انگلستان و Mall of America آمریکا است.

هشتم خرداد ماه ۹۷، رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر پنجم پایتخت اعلام کرد که ایران مال ، بیش از دویست و ده هزار متر مربع، تخلف در ساخت داشته است. ایران مال، در زمینی به مساحت یک میلیون و هفتصد هزار متر مربع بنا شده که بیش از ده درصد ساخت این سازه عظیم، با تخلفات ساخت همراه شده است.

از دویست و ده هزار متر مربع تخلف ساخت ایران مال، بیش از چهل و شش هزار متر مربع آن به صورت فضاهای فرهنگی است، بیش از ۱۴ هزار متر مربع آن مربوط به توسعه بیش از حد فضاهای ورزشی بوده که مازاد مجوزی است که کارفرما در اختیار داشت و بخشی هم مربوط به توسعه فضای پارکینگ محسوب می شود که بیش از شصت و هفت هزار مترمربع، فضای پارکینگ بدون مجوز شهرداری منطقه بیست و دو تهران، ساخته شد.
 
در واکنش به تخلفات ایران مال، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران اعلام کرده که یک روز پیش از افتتاح مجتمع ایران مال، نسبت به تخلفات آشکار ده‌ها هزار متری این پروژه به مسئولان از طریق رسانه ملی هشدار دادم اما در عین ناباوری، شاهد پخش تبلیغات ایران مال در شبکه‌های سیما بودیم و آگهی تبلیغاتی آن نیز در رسانه شهرداری تهران و دولت منتشر می‌شود! او از رسانه ملی خواست نسبت به پخش تخلفات این پروژه عظیم تجاری غرب تهران پاسخگو باشد.

از جمله کلکسیون های تخلفاتی ایران مال می توان به احداث یک تونل در بخش شمال شرقی این پروژه عظیم  تجاری،  فرهنگی و ورزشی اشاره کرد که سبب تصرف اختصاصی بخشی از اتوبان شهید خرازی به وسعت بیش از ۵ هزار متر مربع در غرب پایتخت شده است.

از دیگر تخلفات این پروژه، ساخت معبر اختصاصی است تا حمل و نقل تجهیزات و کالا و منابع انسانی به پروژه، تسهیل و تسریع شود. اقدامی که به فهرست تخلفات ایران مال اضافه شده است. کلیه تونل هایی که کارفرمای ایران مال برای دسترسی غرب به شرق و شرق به غرب پروژه احداث کرده، غیر قانونی بوده و هیچ گونه هزینه ای بابت احداث این راه های دسترسی زیر زمینی به شهرداری منطقه ۲۲ تهران پرداخت نشده است.
 
کلکسیون تخلفات و سکوت مسئولان، این داستان: ایران مال!
 
بیشتر بخوانید:  
 

اواخر مرداد ماه ۹۷ بود که عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در نطق پیش از دستور در جلسه صحن علنی مجلس، نسبت به تخلفات ایران مال واکنش نشان داد. احمد بیگدلی گفته بود که بر اساس تحقیق و تفحص صورت گرفته از پروژه ایران مال، تخلف شهرداری منطقه ۲۲ از نظر کمیسیون محرز است و این تخلف به واسطه نحوه قیمت‌گذاری، نحوه و نوع واگذاری زمین و مدت زمان تسویه با شهرداری منطقه ۲۲ است.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفته بود قیمت زمین‌های واگذاری شده به کارفرما پروژه ایران مال، بسیار پائین‌تر از قیمت واقعی محاسبه شده و هزینه‌های صدور جواز ساخت و عوارض شهرداری نیز در مورد این پروژه لوکس تجاری عظیم غرب تهران، بسیار کم‌تر از قیمت روز بوده است.

درباره صاحب اصلی این مگامال متخلف نیز، چیزی که به صورت رسمی اعلام می‌شود این است که شرکت مالک ایران مال در اختیار بانک آینده و سهامی عام است. این شرکت با مجوز بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تاسیس شده است. بخشی از سهام، واگذار شده و بعد از بهره‌برداری از پروژه، سهام در بورس عرضه می‌شود و بانک آینده در نهایت از این مالکیت خارج خواهد شد.

با این حساب باید بانک آینده و مدیرش جلال رسول اف را به عنوان شرکت سرمایه‌گذار اصلی پروژه مگامال ایران معرفی کنیم.

اما مساله این است که در حالی که حیات و ادامه فعالیت ایران مال اکنون به بانک آینده گره خورده است، اما شخص دیگری که دائم نام وی در رابطه با پروژه ایران مال شنیده می شود؛ علی انصاری، معروف به بیل گیتس ایران، مالک بازار موبایل ایران و ۳ بازار مبل ایران در یافت آباد، کسی که یک‌ تنه یافت‌آباد را دگرگون کرد و حالا دیگر عجیب نیست که نام یافت ‌آباد ناخودآگاه بسیاری را به یاد بازار مبل بیندازد.

در تاریخ ۲۹ دی ماه سال ۹۷ بود که علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، بار دیگر در مورد این تخلفات واکنش نشان داد و گفت: «مالک پروژه ایران مال طی سال‌های مختلف دائماً تخلف کرده و با مراجعه به شهرداری هر بار درخواست تغییر نقشه را داده‌ است.»

مشخصا وفتی از مالک در این جا صحبت می شد به بانک آینده در زمان پروسه ساخت اشاره نمی شد بلکه علی انصاری در جریان این تخلفات قرار داشت.

در نهایت و پس از چندین ماه وقفه موضوع تخلفات ایران مال برای بررسی به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال شد. این کمیسیون مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمان و متشکل از نماینده وزارت کشور، نماینده شورای اسلامی شهر و نماینده قوه قضاییه است و با توجه به نقص گزارش‌های شهرداری، گروهی از کارشناسان رسمی دادگستری به بررسی و تهیه گزارش برای کمیسیون ماده ۱۰۰ می پردازند و این کمیسیون دارای شان قضایی نیز است.

در تاریخ ۳ اردیبهشت امسال، رای اولیه کمیسیون ماده ۱۰۰ در مورد ایران مال صادر شد. علی اعطا در نشست خبری در این تاریخ رای بدوی را شامل سه بخش اعلام کرد. بخش نخست جریمه ۳۰۰ میلیارد تومانی بود. همچنین طبق آرای صادره، انبار تجاری ایران‌مال باید حذف شود و بخشی از پارکینگ هم که به رستوران تبدیل شده، باید جمع‌آوری شود.

در حالی که در این گزارش بر جنبه های مختلف ساخت و ساز این پروژه صحبت شد که تخلفات گسترده ای در این مورد صورت گرفته بود اما؛ موضوع مهم تری نیز وجود دارد که به نوعی پنهان شده است که موضوع قیمت و نوع واگذاری زمین که بدون طی مراحل قانونی اتفاق افتاده است و وضعیت سند زمین های واگذار شده است به نظر می رسد که مالکان زمین با انتشار آن می توانند به حاشیه های مربوطه پایان دهند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: