مدیر کل میراث‌فرهنگی خراسان رضوی در گفت و گو با پول نیوز:
کد خبر: ۳۲۵۰۴۵
۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱
0
پول نیوز - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: همزمان با سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در غرفه خراسان رضوی، پویش مردمی آغاز سفر از سرزمین خورشید رونمایی شد.

ابوالفضل مکرمی‌فر مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی درباره برگزاری هم‌زمان دو نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی به خبرنگار پول نیوز گفت: هرچند امسال این دو نمایشگاه با هم برگزار شد اما بخش های خصوصی استان ما از سایر بخش های استانی جدا شدند و برندها، مناطق نمونه و آژانس های مسافرتی هر کدام در یکجا جانمایی نشدند.

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی در مساحتی بالغ بر ۱۲۰۰ متر در این نمایشگاه حضور پیدا کرده اضافه کرد: ۱۲ تاسیسات گردشگری اعم از تاسیسات اقامتی، گردشگری سلامت، دفاتر خدمات مسافرتی در وسعت ۵۰۰ متر و صنایع دستی استان نیز فضایی بالغ بر 500 متر را در اختیار گرفته اند. ۲۰۰ متر از مساحت فضا را به عشایر و جشنواره غذا و آیین های استان اختصاص دادیم که در فضای آزاد برای کسانی که از نمایشگاه بازدید می‌کنند، عرضه خواهیم کرد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی درباره رشته های گوناگون صنایع دستی که در این نمایشگاه حاضرند عنوان کرد: غرفه هایی در این نمایشگاه به چرم، چوب، سنگ های قیمتی، فیروزه و سوغات استان اختصاص پیدا کرده و تنوعی که امسال در صنایع دستی بوده بسیار متفاوت با گذشته است و در حال حاضر حدود ۱۸ رشته صنایع دستی در 36 غرفه فعال هستند.

او در ادامه گفت: علیرغم آنکه صنایع دستی محصولات خود را در نمایشگاه عرضه کردند، در بخش سنگ که به عنوان شاخص استان خراسان رضوی محسوب می‌شود و با نام سنگهای هرکاره به عنوان سوغات در المان های مختلف تولید می شود از نظر هنری با سازمان زندان‌ها تفاهم‌نامه‌ای داریم که در آنجا توسط زندانیان آموزش داده میشود و  امسال در غرفه‌ها زندانیانی حضور دارند که کار تولید را انجام می‌دهند که این موضوع تاثیر مثبتی در جهت ایجاد شغل هم برای افرادی که اتهامی دارند و بعد از آزادی از زندان دارای شغل و مهارت خواهند بود و همچنین به رونق تولید و اشتغال کمک خواهد کرد.

مکرمی‌فر اظهار کرد: خراسان رضوی، 4هزار اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده دارد که حدود 2500 اثر به ثبت رسیده است و 1500 اثر در شرف ثبت ملی است. ما 28 شهرستان داریم که همه آنها در قامت بزرگی از منظر تاریخی و فرهنگی قرار گرفته اند مثل نیشابور. پیشینه تاریخی خراسان که در قدیم به آن دروازه شرق می گفتند، ظرفیت های تاریخی و فرهنگی بسیاری را در این استان به وجود می آورد.
 
بیشتر بخوانید: 
 
 
 
 
او استقبال از نمایشگاه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: مبادلات اقتصادی که در این نمایشگاه برای آژانس‌های مسافرتی، هتل ها و... انجام می‌شود نیز بسیار مطلوب است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی گفت: در بحث آثار تاریخی، طبیعی، میراث ملموس و ناملموس، آیین ها خیلی غنی هستیم و آنچه که تاکنون به آن پرداخته شده، کافی نیست ولی با توجه به ظرفیت های موجود، گام های اساسی در این زمینه برداشته شده است؛ ما در دو سال اخیر، پرونده ثبتی 510 اثر را آماده کردیم و بیش از 200 اثر ثبت شده است. البته برخی از اقدامات ما در حوزه میراث ناملموس است چرا که قصد داریم این میراث را برای نسل های آینده به یادگار بگذاریم و در تلاشیم که گسست ایجاد شده بین نسل امروز و گذشته برقرار کنیم. علت این گسست شاید این باشد که نتوانسته ایم داده های ارزشمندمان را به خوبی به نسل جوان منتقل کنیم و نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی در این زمینه نیز موثر خواهد بود.

مکرمی‌فر درباره تاثیر نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی بر جذب گردشگر گفت: نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی قطعا در جذب گردشگر تاثیر دارد البته خراسان رضوی قضیه متفاوتی دارد چرا که زائر و مسافران خودش را دارد اما ما درصددیم سایر ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری استان را در نمایشگاه معرفی کنیم.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی ادامه داد: امیدواریم این نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی بتواند گام موثری در توسعه گردشگری داخلی و خارجی استان در پی داشته باشد.
 

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: