April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۵۱۴۳
۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
0
عضو کمیسیون صنایع مجلس از تصمیم جدی کمیسیون تلفیق برای دریافت مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد و گفت: تصمیم این کمیسیون مبنی بر دریافت مالیات از خانه‌ها و خودروهای گرانقیت دروازه‌ای برای دریافت مالیات از ثروتمندان است.

 

اخذ مالیات دائمی از لاکچری سواران و لوکس نشینان

به گزارش پول نیوز؛ مدتی است که در ایران مالیات جدیدی تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه در حال بررسی در مراجع قانونی و طی کردن مسیر تصویب است. این مالیات که در جهان پیشینه‌ای بسیار قدیمی دارد و با نام CGT نیز شناخته می‌شود که بر سود سرمایه افراد، ازجمله سرمایه‌هایی مانند مسکن، زمین و … اعمال می‌شود.

مالیات بر عایدی سرمایه شامل سود ناشی از فروش تمامی مایملک غیر تولیدی شما می‌شود. این مایملک شامل مسکن، زمین، سهام، اوراق بهادار، عتیقه‌جات، آثار هنری و سایر چیزهایی است که شما بدون انجام کار بر روی آن از آن به سود رسیده‌اید.

حتی می‌توان خودرو را نیز جزو کالاهایی به‌حساب آورد که شامل مالیات بر عائدی سرمایه می‌شوند. اینکه چه چیزهایی در زمره کالاهای شامل مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند در کشورهای مختلف متفاوت است و این بستگی به شرایط اقتصادی و سیاسی آن‌ها دارد.

در این باره حمید رضا فولادگر رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پول نیوز با بیان اینکه دولت برای درآمدهای خود و بودجه منهای نفت در برنامه سال آینده خود متکی به درآمدهای حاصل از مالیات شده است گفت: اینکه دولت با یک لایحه برآن شده تا از خانه ها و خودروهای گران قیمت مالیات دریافت کند این یک عمل مناسبی است و این موضوع در جریان بررسی آن در کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 کشور به تصویب حداکثری رسید.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر اقتصاد بسیاری از کشورهای توسعه یافته بر دریافت مالیات استوار است اذعان کرد: درکشورهای پیشرفته دنیا  با وجود رونق اقتصادی در بخش های مختلف خدماتی و تولید بازهم مالیات دریافت و درآمدهای کشور از این طریق تامین می شود و ما هم باید به این سمت و سو حرکت کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: اخذ مالیات از خانه های لوکس و خودروهای لاکچری در گرو نهایی و عملیاتی کردن طرح مالیات برعایدی سرمایه است از سویی ما شاهد بودیم در سال گذشته و پس از افزایش هنجار شکنانه نرخ ارز و سکه عده ای درآمد های کلانی بدست آوردند که حتی با این درآمد از پرداخت مالیات خود هم سرباز زدند از این رو با بازی سرمایه خود توانستند به پشتوانه سود های یک شبه خود زمینه افزایش مسکن و خودرو را رقم بزنند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در تاکید بر اینکه مجلس تلاش دارد تا با تصویب نهایی طرح اخذ دریافت مالیات از عایدی سرمایه را نهایی کند اعلام کرد: متاسفانه این قسم از دریافت مالیات از افراد سرمایه دار اخذ نمی شد اما تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه 99 بر آن شد تا در ادامه پیشنهاد دولت طبقه بندی دریافت مالیات را صورت داده بطوریکه مقرر شد خانه های بیش از 10 میلیارد تومان و خودروهایی که ارزش ریالی آن بیش از یک میلیارد تومان است در این قالب اجرایی قرار بگیرند.

فولادگر در پایان تصمیم مجلس در این خصوص را دروازه ای برای کنترل سرمایه دانست و اظهار کرد: طرح عایدی مالیات بر سرمایه و در کنار آن لایحه مالیات بر ارزش افزوده راهکای بسیار مناسب برای دریافت مالیات از  پردرآمد ها باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: