May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
اکبریان در گفت و گو با پول نیوز؛
کد خبر: ۳۲۶۱۰۷
۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
0
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از اینکه زیر ساخت های اساسی از جمله هتل سازی در کشور وضعیت مطلوبی ندارد گفت: متاسفانه کل هتل های کشور ما به اندازه یکی از شهرهای اروپایی نیست.

 

سرانه جذب توریسم و گردشگری در ایران مطلوبی نیست

به گزارش خبرنگار پول نیوز؛ بر اساس لایجه بودجه پیشنهادی سال 99 کشور که اخیرا از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده، و هم اکنون در حال بررسی درکمیسیون تلفیق مجلس است سهم وزارت گردشگری برای سال آینده با 13 درصد افزایش در مقایسه با سال جاری، 1279 میلیارد و 735 میلیون و 900 هزار تومان در نظر گرفته شده است که به تفکیک جذب گردشگران ورودی به کشور: ۳۲۲ میلیارد و ۹۷۹ میلیون تومان، توسعه گردشگری داخلی: ۱۳۶ میلیارد و ۵۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، توسعه سرمایه‌گذاری و اقتصاد گردشگری: ۳۵ میلیارد و ۷۷۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، توسعه گردشگری پایدار و الکترونیک: ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و آموزش‌های مهارتی در سه حوزه؛ ۵ میلیارد و ۴۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برخی از مفاد این بودجه پیشنهادی از سوی دولت است.

بر اساس این بودجه، اعتبارهزینه‌ای پیش‌بینی شده برای وزارت گردشگری حدود ۵۴۷ میلیارد تومان است که نسبت به بودجه هزینه‌ای امسال که ۴۴۴ میلیارد تومان بوده، که حدود ۲۳ درصد رشد داشته است اما در چند سال اخیر با توجه به حجم سرمایه گذاری که در این بخش صورت گرفته عملکرد مطلوبی نداشته ای.

از سویی برخی از مسئولان دستگاه های مرتبط اعمال تحریم های غرب علیه ایران و سمپاشی های متعدد علیه فضای عمومی جمهوری اسلامی است اما در نگاه کلی بنا به گفته کارشناسان این صنعت پول ساز نبود بسترهای بالفعل گردشگری در ایران سبب شده تا این صنعت باچالش های جدی کلان و سوء مدیریت ها نسبت به عدم شناخت پتانسیل های گردشگری است.

 

سرانه جذب توریسم و گردشگری در ایران مطلوبی نیست

در این باره عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پول نیوز؛ در پاسخ به این سوال که چرا سرانه جذب توریسم و گردشگری در ایران رقم مطلوبی ندارد اظهار کرد: ما دو مقوله در این خصوص داریم که نخست بحث گردشگری است که باید گفت متاسفانه زیرساخت‌های گردشگری کشور نسبت به سرانه ورود گردشگر ضعیف است.

وی دومین مقوله را عدم وجود هتل ها و فضاهای استراحتگاهی دانست و خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین فاکتورها برای افزایش درآمد دولت از این حوزه استفاده از ظرفیت های عنوان شده است چرا که این موضوع به دلیل اینکه هر دو جنبه داخلی و خارجی را داراست میتواند یک منبع درآمدی برای دولت باشد.

نماینده مردم کرج و اشتهارد و فردیس در مجلس با انتقاد از اینکه زیر ساخت های اساسی از جمله هتل سازی در کشور وضعیت مطلوبی ندارد گفت: متاسفانه کل هتل های کشور ما به اندازه یکی از شهرهای اروپایی نیست ضمن آنکه در حال حاضر ۷۵ درصد کل مشاغل جهان در قالب این صنعت در گردش است که هم تولید اشتغال خواهد شد و هم اینکه سرانه سرریز ارز به خزانه دولت افزایش خواهد یافت.

اکبریان در پایان با توصیه به دولت اعلام کرد: دولت باید با عزم جدی تری به حوزه گردشگری ورود کند و با ارائه تسهیلات کافی به بخش خصوصی بتواند نسبت به ایجاد زیرساخت های گردشگری فضا را برای ورود گردشگر فراهم کند تا در نهایت دولت بتواند از این صنعت که جزو پولسازترین صنایع جهان محسوب می شود هم سرانه تولید اشتغال را در کشور افزایش دهد و هم اینکه کسب درآمد کند.

حال بنا به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه سال ۱۳۹۹ در موضوع پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نشان می‌دهد که حدود ۵۰ درصد از بودجه این پژوهشگاه که باید زمینه تقویت بنیه علمی برنامه‌ها و سیاست‌های گردشگری و میراث فرهنگی را فراهم آورد، به موضوع اکتشاف و باستان‌شناسی تاریخی اختصاص می‌یابد که نوعی موازی‌کاری با حوزه معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه تلقی می‌شود و با وظایف تعیین شده پژوهشگاه در اساسنامه مغایرت دارد.

این گزارش تصریح می‌کند نکته قابل توجه در مورد برنامه جذب گردشگران ورودی این است که با توجه به هدف کمی ۸ میلیون گردشگر ورودی در لایحه سال ۱۳۹۹ اعتبار پیش‌بینی شده برای جذب هر گردشگر در حدود ۱۰ هزار تومان (یا به‌عبارتی کمتر از یک دلار است) که این هزینه شامل همه فعالیت‌های تعریف شده برای جذب گردشگران ورودی است و با میانگین هزینه‌کرد کشور‌های رقیب خصوصاً در حوزه بازاریابی برای جذب گردشگر بسیار فاصله دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: