May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۷۰۳۲
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
0
با توجه به مشکلات به وجود آمده در سامانه معاملات بورس ایران، به نظر می رسد راه حلی بومی برای رفع این اختلال ها بر روی میز مدیران بازار سرمایه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، یکی از اتفاقاتی که در سال های اخیر اهالی بازار سرمایه را بارها به زحمت انداخته، مشکلات هسته معاملاتی و اختلالاتی است که در هنگام عرضه های اولیه یا روزهای شلوغ در سامانه خرید و فروش کارگزاری ها می افتد.
در سال های 97 و 98 بارها صدای اعتراض اهالی بازار سرمایه نسبت به این اختلالات بلند شد و هر بار جوابی که شنیده می شد یک چیز بود؛ در حال بومی سازی هسته معاملات هستیم!


اما دلیل این همه اختلال در سامانه معاملاتی چیست؟


بسیاری بر این عقیده هستند که رشد بیش از انتظار کدهای بورسی و افزایش معاملات روزانه و البته استقبال خوب شرکت ها از بورس، باعث سنگین شدن کار برای این هسته معاملات قدیمی شده است.
مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران نیز با این نظر موافق است. روح الله دهقان در این مورد می گوید: طی یکسال اخیر اتفاقات مختلفی رخ داد که در روند معاملات بازار سرمایه تاثیر گذار بود همچنین میزان معاملات هم به طور قابل توجهی رشد داشت که به واسطه آن هسته معاملات تحت فشار قرار گرفت.

بازار سرمایه و راه حلی بومی برای سامانه معاملات


وی می افزاید: ما در این سال‌ها تاخیر یا کندی سامانه داشتیم اما؛ با کمی فعالیت مانند رفع باگ ها، هیچگاه به طور کامل سامانه را از دست ندادیم.
سامانه معاملاتی فعلی کشور 14 سال پیش خریداری شده و آخرین بروزرسانی آن برای 3 سال گذشته است و با توجه به تحریم هایی که وجود دارد به نظر نمی رسد قادر باشیم روی به روز کردن همین سامانه فعلی حساب کنیم.
راه حل چیست؟
دهقان برای رفع این مشکلات در سال های آینده نیز راه حل دارد. وی با اشاره به این مهم که یک تیم تخصصی سامانه معاملات در حال فعالیت هستند تا بتوانند سامانه فعلی را توسعه دهند تا حجم بالای معاملات را پشتیبانی کند تاکید می کند: البته راه سختی برای ایجاد ظرفیت های مورد نیاز در پیش است اما؛ درصدد تولید سامانه بومی نیزهستیم. در این راستا یک تیم تخصصی از دانشگاه تهران در حال فعالیت بر روی این سامانه هستند و امیدواریم در چند سال آینده سامانه ای که تولید خود کشور است را به بهره برداری برسانیم.
این یعنی حداقل تا 2 تا 3 سال آینده باید با همین سامانه فعلی کار کنیم و...!
مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ابراز امیدواری میکند که در صورت فراهم شدن امکان به روز کردن سامانه فعلی، کمی مشکلات را مرتفع کرد اما این همه به تحریم ها و تفاهم با طرف فرانسوی بستگی دارد.
بی شک متخصصان ایرانی و جوانان تحصیلکرده همین مرز و بوم می توانند سامانه معاملاتی به روزی برای بورس ایران طراحی کنند اما این مهم هم نیاز به کمی همراهی از سوی دولت و مدیران بازار سرمایه دارد.
البته اگر قرار باشد به نام بومی سازی سامانه ای ضعیف تر از این فرانسوی قدیمی، کار را در دست بگیرد شاید مشکلات اهالی بازار سرمایه از این نیز بیشتر شود.
به هر حال سال ها پشت سر هم می گذرند و هر بار با ارائه یک عرضه اولیه و یا شلوغی صف های خرید و فروش مشکلات هسته معاملاتی خود را نمایان می کنند. این مهم به خوبی ضرورت تغییر در سامانه معاملات بورس ایران را به خوبی نشان میدهد که امیدواریم توسط مدیران دولتی و اقتصادی نیز حس شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: