April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
دستاوردهای پارس جنوبی در گرمای جنوب
کد خبر: ۳۲۷۴۹۸
۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
0
شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با نقش بیش از 70درصدی در سبد انرژی کشور و توسعه روزافزون بهره‌برداری از پالایشگاه‌های جدید همواره از موفق ترین ها در اقتصاد ایران است.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، نوشتن از پارس جنوبی و فعالیت افراد در گرمای عجیب عسلویه و جنوب کشور گرچه تکرار مکررات است اما خواندن آن باعث می شود در  این روزهای طاقت فرسا, امید در دل هر ایرانی زنده بماند.
 
چهارمین و آخرین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی که در میانه بهمن ماه امسال در محل پروژه نصب شده بود، در آخرین روز سال ۹۸، به بهره برداری رسید.
 
بالاخره دو سکوی دریایی فاز 14 در سال گذشته (یکی در اردیبهشت ماه و دیگری در آبان ماه) وارد مدار بهره‌برداری شد و تولید روزانه یک‌میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش از مخزن پارس جنوبی در این پروژه محقق شد.

سومین سکوی فاز 14 پارس جنوبی نیز در تیرماه امسال در محل خود نصب شد اما تولیدی شدن این سکو تا دی ماه به طور انجامید. چهارمین و آخرین سکوی این فاز از میدان مشترک پارس جنوبی نیز که در میانه بهمن ماه امسال در محل پروژه نصب شده بود، امروز در آخرین روز سال 98، به بهره برداری رسید.
 
بزرگ‌ترین میدان مشترک‌گازی جهان در سالی که گذشت//// تولیدی
 
بخش فراساحلی فاز 14 پارس جنوبی، روز پنجشنبه، 29 اسفندماه با ارسال گاز آخرین سکوی این طرح به خشکی، بطور کامل در مدار بهره برداری قرار گرفت و تکمیل شد.
 
با نگاهی آماری به عملکرد پارس جنوبی از جمله نصب و بهره‌برداری ۳۵ سکو، وارد مدار شدن ۵۰ ردیف پالایشگاهی، ظرفیت برداشت حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب، تربیت پیمانکاران ایرانی و ... که بخشی بزرگی از دستاوردهای میدان مشترک پارس جنوبی در ۳۱ سال اخیر است، می توان به این موضوع دریافت که
متخصصان ایرانی باز هم گل کاشتند.
 
توسعه میدان مشترک‌گازی پارس جنوبی در سال ۶۷ کشف شد که سال ۷۶ با امضای قرارداد فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی با شرکت‌های توتال، گازپروم و پتروناس مالزی به طور رسمی فاز اجرایی خود را آغاز کرد؛ اما سرانجام با گذشت ۱۴ سال در بهمن سال ۸۱ مقدار ۵۶.۶ میلیون مترمکعب گاز از این میدان برداشت کرد که از آن تاریخ به بعد توسعه پارس جنوبی رو به روال رفت.

گرچه پارس جنوبی رکورد‌های بی نظیر را به نام خود کرد، اما امضای ۶ قرارداد فاز‌های ۱۳، ۱۴، ۱۹و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی موسوم به ۳۵ ماهه در ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ و افتتاح هم‌زمان پنج فاز ۱۷و ۱۸، ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ در ۲۷ فروردین ۹۶بی نظیر و فراموش نشدنی بود.

درسال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ پنج فاز دیگر پارس جنوبی در مدار تولید قرار گرفت و در مجموع ۱۰ فاز از ۲۵ فاز تعریف شده پارس جنوبی تا پایان سال ۹۲ به بهره برداری رسید بود. گفتنی است ایران در این تاریخ موفق به برداشت گاز مساوی با قطر نشده بود و باید مسیر زیادی را طی می‌کرد.

در اسفند ۱۳۹۳ فاز ۱۲ پارس جنوبی و در دی سال ۹۴ فاز‌های ۱۵ و ۱۶ آن به بهره برداری رسید؛ همچنین فاز‌های ۱۷و ۱۸، ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ به صورت هم‌زمان در ۲۷ فروردین سال ۹۶ به صورت رسمی افتتاح شد. پس از ۴ سال تلاش رویای ایرانیان به واقعیت پیوست و برداشت گاز ایران با قطر برابر شدو رؤیای ایرانیان در برداشت برابر گاز با قطر محقق شد. تولید قطر در این سال‌ها همان ۵۷۰ میلیون متر مکعب در روز را نشان می‌دهد.
 
آمار‌ها نشان می‌دهد، ظرفیت تولید روزانه گاز غنی در مرداد ۹۲ حدود ۲۸۵ میلیون متر مکعب در روز بوده و این عدد در اسفند امسال به ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا خواهد کرد.

لازم به ذکر است بیشترین سرعت در توسعه این میدان به ۷ سال گذشته برمی گردد و ظرفیت تولید گاز غنی در این مدت از این میدان مشترک ۱۴۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

همچنین درسال ۱۳۹۷ پالایشگاه فاز‌های ۱۳و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در مدار قرار گرفت که اولین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی با عنوان سکوی ۱۳ b در تاریخ چهاردهم آذر سال ۹۷ و نصب دومین سکوی این فاز با عنوان ۱۳ d در تاریخ بیست و ششم آذر ۹۷ نصب شد.

در اواخر سال گذشته بود که با بهره‌برداری از ۴ واحد شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۳ پارس جنوبی به‌ظرفیت تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، دو سکوی دریایی این فاز نیز به بهره‌برداری و ظرفیت تولید گاز غنی از مخزن میدان مشترک پارس جنوبی در فاز ۱۳ به حدود ۲۸ میلیون مترمکعب رسید. طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از مهر ۹۸ به پتروپارس واگذار شد.

توسعه دوبرابر میدان گازی طی پنج سال گذشته 


طاهر رحیمیان کارشناس مسائل اقتصادی، اظهار کرد: از سال ۹۲ تا ۹۸ میزان بهره برداری از پارس جنوبی به ۳۰ ردیف پالایشگاهی رسید، این موضوع به اولویت قرار دادن وزیر نفت به پیشرفت طرح ها در کشور بر می‌گردد.

وی نقطه عطف افزایش تولید در پارس جنوبی را  سال ۹۶ دانست و بیان کرد: با بهره برداری همزمان از فاز ۱۷ و ۱۸ و ۲۰ و ۲۱ و ۱۹ تولید در پارس جنوبی افزایش یافت.

این کارشناس تصریح کرد: توسعه میدان گازی پارس جنوبی در ۵ سال گذشته بیش از دو برابر شده که نشان می دهد طی سال های اخیر دولت توجه ویژه ای به این بخش داشته است و قابل قدردانی است.

بزرگ‌ترین میدان مشترک‌گازی جهان در سالی که گذشت//// تولیدی


توسعه بخش فرا ساحلی پارس جنوبی  در فاز‌های ۱۳ و ۱۴ در سال ۹۸

 
از ابتدای سال تاکنون، چهار سکوی پارس جنوبی نصب و سه سکوی در مدار تولید قرار گرفت؛ دو سکوی آخر پارس‌جنوبی سکوی فاز ۱۳ هم ۲۱ بهمن بارگیری شد.

همچنین چهارمین و آخرین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی است که در ۱۷ اسفند ۹۸ هم‌زمان با پایدار شدن شرایط جوی و با رعایت الزام‌های ایمنی توسط شناور نصاب hl ۵۰۰۰ در موقعیت مخزنی این طرح نصب شد.

فاز ۱۳ هم‌اکنون با برداشت روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز غنی از سکو‌های ۱۳ b و ۱۳ d در مدار بهره‌برداری قرار دارد و با راه‌اندازی این سکو و با احتساب تولیدات سکوی اصلی ۱۳ a، روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز ترش به تولیدات این فاز از میدان گازی پارس جنوبی افزوده خواهد شد.

گفتنی است بخش فراساحلی طرح توسعه فاز ۱۳ میدان گازی پارس جنوبی، با در نظر گرفتن چهار سکوی دریایی و تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی به‌طور کامل پایان می‌یابد؛ همچنین در پالایشگاه این فاز هم‌اکنون همه فرآورده‌های گازی شامل گاز متان، میعانات گازی، گاز مایع (lpg)، اتان و گوگرد تولید می‌شود.

سکوی b فاز ۱۴ پارس جنوبی نخستین سکویی است که امسال ۲۲ تیر در موقعیت خود در آب‌های خلیج فارس نصب شد.

سکوی فاز ۲۳ پارس جنوبی به عنوان دومین سکوی اصلی فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی ۲۱ آبان در موقعیت خود در آب‌های خلیج فارس قرار گرفت. سکوی فاز ۲۳، سومین سکوی گازی فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی است و مشابه دو سکوی فاز نخست این طرح که پارسال در مدار تولید قرار گرفت، ظرفیت تولید روزانه ۱۴.۲ میلیون مترمکعب گاز را دارد.

سه روز بعد از نصب سکوی فاز ۲۳ پارس جنوبی، سکوی b فاز ۲۴ هم نصب شد تا علاوه بر ثبت رکوردی جدید در فعالیت‌های فراساحلی پارس جنوبی، عملیات نصب سکو‌های بخش دریایی فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به پایان برسد.

با راه‌اندازی و بهره‌برداری این ۶ سکو، روزانه ۸۵ میلیون مترمکعب به برداشت ایران از میدان مشترک گازی پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز کشور افزوده می‌شود.

بزرگ‌ترین میدان مشترک‌گازی جهان در سالی که گذشت//// تولیدی

سکوی سرچاهی S۱ میدان مشترک سلمان  نصب شد


لازم به ذکر است سکوی سرچاهی S۱ میدان مشترک سلمان که با بهره‌مندی از توان داخلی و تحت نظارت شرکت نفت فلات قاره ایران ساخته شده است کمتر از ۲ ماه پیش در یارد خرمشهر بارگیری شده بود ، در تاریخ  ۲۱ اسفند در محل خود نصب شد.

این سکو  را شرکت خصوصی آسفالت طوس در سال ۹۳  آغاز و پایه سکو در اواسط سال ۹۴ بارگیری و در اوایل سال ۹۵ در میدان سلمان نصب شد؛ همچنین وزن عرشه این سکو حدود ۱۰۵۰ تن است. این سکو شامل یک خط لوله ۱۲ اینچ زیردریایی نفت و ۲ خط لوله ۶ اینچ به‌منظور آزمون چاه و انتقال گاز با روش فرازآوری است.

پیش بینی می شود با راه‌اندازی سکوی S۱ در اوایل سال آینده، تولید روزانه این میدان حدود ۶ هزار بشکه بیشتر می شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: