کد خبر: ۳۲۸۵۰۹
۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
0
در حالی که آمریکا همچنان بر اعمال تحریم ها پافشاری می کند اما؛ اروپایی‌ها گام‌هایی برای تسهیل دادوستد بانکی با ایران برداشته اند.

ترک دیوار تحریم ها.... //// تولیدی

به گزارش پول نیوز، دو روز گذشته خبری از سوی بانک مرکزی منتشر شد که به نوعی امیدوارکننده بود. در روزهای سختی که کشور با آن دست و پنجه نرم ومی کند و در شرایطی که به گفته مسئولان، ایران بودجه کافی برای اداره شرایط بحرانی ندارد، خبر رفع توقیف بخشی از دارایی های بانک مرکزی می تواند امیدوارکننده باشد.

با وجود اینکه با شیوع ویروس کرونا هم آمریکا همچنان بر اعمال تحریم اصرار و در برابر هرگونه کمک مالی نقدی به ایران مانع‌تراشی می‌کند، اروپایی‌ها در اقدامی قابل توجه، گام‌هایی برای تسهیل دادوستد بانکی با ایران برداشته اند که شاید بارزترین آنها، رفع توقیف ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف شده ایران در کشور لوکزامبورگ است.

در اواخر بهمن ماه سال جاری بود که شیوع ویروس کرونا در ایران مورد تایید قرار گرفت. هر چه زمان به جلوتر رفت ابعاد شیوع این ویروس گسترده تر شد و همچنین برآوردهای خسارت های ناشی از آن به اقتصاد ایران بیشتر شد.

حال این روزها موضع رسمی اروپایی‌ها در خصوص تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران تغییر یافته و به کارزار کاهش تحریم‌های ایران به دلایل بشردوستانه پیوسته اند. رفع جزئی محدودیت‌ها علیه دارایی‌ها و بانک‌های ایرانی در اروپا ممکن است نتیجه چنین تغییری باشد.
 
حساسیت ماجرا از اینجا آغاز شد که در 5 مارس 2020 مصادف با 15 اسفندماه سال 1398، صندوق بین المللی پول بودجه ای 50 میلیارد دلاری را برای کمک رسانی به کشورهای آسیب دیده از ویروس کرونا اختصاص داد.

ایران نیز ازجمله کشورهایی بود که برای کمک رسانی به کشور درخواستی را ارسال کرد. این درخواست برای وام از صندوق بین المللی پول در حالی بود که به گفته عبدالناصر همتی، ایران 60 سال بود که از این نهاد هیچ گونه وامی را دریافت نکرده بود.

اگر چه هنوز خبر رسمی از صندوق مبنی بر موافقت و یا عدم موافقت اعلام نشده و به نظر می رسد همچنان بانک مرکزی پیگیر دریافت وام از صندوق بین المللی پول باشد اما با طولانی تر شدن دریافت زمان این وام، دولت پیشنهاد برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی را داد که این برداشت به تازگی به تایید رهبر انقلاب رسید.

با توجه به گسترده بودن ابعاد خسارت های شیوع ویروس کرونا به اقتصاد ایران، یک میلیارد یورو برداشت شده از صندوق توسعه ملی تنها می توانست گوشه ای از مشکلات اقتصاد ایران را برطرف کند.

هر چند کشورها و نهادهای بین المللی به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران آن گونه که باید در مسیر مبارزه با کرونا ایران را همراهی نکردند اما خوشبختانه امروز مورخه 20 فروردین ماه 1399 رئیس کل بانک مرکزی خبر رفع توقیف 1.6 میلیارد دلاری از دارایی های ایران را رسانه ای کرد. خبری که شاید بتواند در این شرایط کمک بزرگی برای اقتصاد ایران باشد.

هر چند که این دارایی ها رفع توقیف شده اند اما همچنان این پرسش مطرح می باشد که آیا ایران امکان دسترسی به این دارایی ها جهت پوشش خسارت های ناشی از شیوع ویروس کرونا به اقتصاد ایران را دارد؟ پرسشی که مسئولین بانک مرکزی می توانند به آن پاسخ دهند.

درباره اروپایی ها و جهت گیری آنها به سمت ایران نیز نباید اغراق کنیم زیرا اروپایی‌ها همواره گفته اند که آن‌ها دنبال تسهیل تجارت مشروع و قانونی با ایران هستند. بدیهی است که چنین تجارتی برای اروپایی‌ها در شرایط تحریم بسیار محدود است. با این حال، آن‌ها ممکن است در ازای دریافت منافع اقتصادی، به شرکت‌ها یا بانک‌های ایرانی اجازه فعالیت دهند، اما بعید است که هزینه دور زدن تحریم‌ها را به عهده بگیرند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: