کد خبر: ۳۲۹۷۱۱
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
0
با وجود گسترش کرونا و تعطیلی کسب و کارهای بزرگ و کوچک و ادامه یافتن این ویروس کوچک پیش بینی می شود که همچنان صنعت نفت در حال ورشکسته شدن باشد و تا زمانی که این ویروس همه گیر باشد امیدی به برگشت صنعت نفت به روزهای طلایی نیست و چندین ماه دیگر هم کاهش تقاضا ادامه خواهد داشت.

کرونا تا چه زمانی بر بازار نفت اثر می گذارد؟

 

به گزارش  پول نیوز، به نقل از اویل پرایس،  با وجود اینکه شاخص نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا بعد از ریزش سنگین چند روز گذشته بز هم به ثبات رسید اما؛ بازا رنفت خام همچنان در حال سقوط است.

سهام انرژی در روز پنجشنبه با افزایش 30 درصدی قیمت نفت آمریکا و رسیدن آن به 17 دلار در هر بشکه، رشد کرد.  این افزایش قیمت پس از بحران بوجود آمده در صنعت نفت و پس از منفی شدن قیمت توانست بازار را آرام کند. اما؛ قبل از روز دوشنبه قیمت بین 10 تا 20 دلار برای نفت وست تگزاس اینترمدیت بسیار فاجعه‌بار توصیف می شد، حالا منطقی به نظر می رسد. نفت منفی 37 دلار با این دیدگاه ها چه خواهد کرد؟

اما واقعیت ماجرا این است که صنعت جهانی نفت هنوز هم  در بحرانی وحشتناک به سر می برد. محصولات پالایشی بیش از حد به بازار عرضه می‌شوند و پالایشگاهها بنزین و سوخت جت را بر روی دریا ذخیره میکنند ولی نرخ نفت کش ها رو به افزایش است و ظرفیت ذخیره سازی رو به کاهش. وقتی هیچ فضایی برای ذخیره محصولات نباشد، پالایشگاهها تولید خود را پایین می آورند و در خطر تعطیلی قرار می گیرند. هرچه پالایشگاه های بیشتری بسته شوند، تقاضای نفت خام کاهش بیشتری می یابد.

تخمین‌های اولیه از کاهش بازار عرضه جهانی نفت و گاز نشان می‌دهد تولید احتمالاً 6.3 درصد نسبت به آنچه قبل از همه گیری ویروس کرونا و سقوط تقاضا پیش‌بینی می‌شد، تا 2030 کاهش می یابد.


با توجه به محدودیت های جهانی سفر تا حد زیادی تا ماه مه 2020 باقی می ماند، تقاضای بنزین همچنان پایین خواهد بود. بیشترین آسیب را پالایشگاهها و تاجران بنزین می بینند.

این پیش بینی در شرایطی انجام می‌شود که شرکت های نفت کشورهای عضو اوپک بسیاری از طرح‌های سرمایه‌گذاری خود را معلق کرده و آماده کاهش تاریخی تولید تا 9.7 میلیون بشکه در روز می شوند تا به تعادل بازار کمک کنند.

شرکت های بین المللی نفت از اکسون موبیل گرفته تا رویال داچ شل هم پروژه‌های خود را کنار گذاشته و تولید خود را پایین آورده‌اند تا با رکود بازار مقابله کنند.


مجموعه شیل آمریکا سوددهی چندانی ندارد و ضربه مالی به تولیدکنندگان نفت بسیار شدید خواهد بود. تقریباً نیمی از 60 شرکت مستقل نفت آمریکا احتمالاً باید راهی برای حفظ نقدینگی خود بیابند. . تحلیلگران گلوبال ساچز می گویند بسیار بعید است که جریان سرمایه به این زودی‌ها این بخش غیر سودده بازگردد.

فاتح بیرول، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی به ائتلاف اوپک و متحدانش پیشنهاد داده آغاز هرچه سریع تر و بیشتر کاهش تولید آنها بسیار اهمیت دارد.

 

با گسترش ویروس کرونا پیش بینی می شود که همچنان کسب و کارهای بزرگ و کوچک و کارخانه ها تعطیل باشند، و این تعطیلات ناخواسته افزایش می یابند و امیدی برای پایان یافتن این همه گیری به این زودی ها نیست. بنابراین کاهش تقاضا چندین ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: