May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه روز ملی خلیج فارس؛
کد خبر: ۳۳۰۰۳۷
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
0
در حالی که این روزها نفت و کاهش بی سابقه قیمت جهانی آن به اخبار داغ رسانه ها تبدیل شده، امروز به مناسبت روز ملی خلیج فارس بهانه خوبی است تا دوباره بازگو کنیم که موقعيت ويژه خليج فارس از نظر دارا بودن ذخاير غني نفت و گاز همواره توجه جهان را به شدت به اين منطقه معطوف داشته است.

به گزارش پول نیوز، امروز در تقویم ایران روز ملی خلیج فارس ایت. اگر نگاهی تاریخی به این روز بیندازیم، دهم اردیبهشت در تاریخ ایران روز مهمی است. روزی که یادآور ازخودگذشتگی های ملت سرافراز ایران و فرار اشغال‌گران متجاوز پرتغالی بعد از ۱۱۷ سال تسلط جابرانه‌ بر سواحل جنوبی کشور بود.

خلیج فارس جدای از زیبایی های بی نظیری که در حوزه گردشگری و توریسم دارد و بنا به موقعیت مکانی مهم‌ترین مرکز ارتباطی میان سه قاره به شمار می‌رود، به دلیل منابع غنی نفت و گاز نیز همواره مورد توجه تمام جهانیان بوده است.

در واقع بزرگترین و مهم ترین عامل اهمیت خلیج فارس وجود معادن سرشار نفت و گاز در کف بستر و سواحل آن است به‌طوری‌که این منطقه را «مخزن نفت جهان» نام نهاده‌اند.

خلیج فارس مسیر انتقال نفت کشورهای ایران، عراق، کویت، عربستان و امارات متحده عربی است، و به همین سبب، منطقه‌ای مهم و راهبردی بشمار می‌آید. در حدود ۳۰ درصد نفت جهان از منطقه خلیج فارس تأمین می‌شود که این مقدار گاهی افزایش و گاهی کاهش می‌یابد.

خلیج فارس از نظر ذخایر نفتی در مقایسه با سایر نقاط جهان دارای مزایای زیادی مانند سهولت استخراج، هزینه پایین تولید، مازاد ظرفیت تولید، کیفیت بالای نفت خام منطقه، سهولت حمل و نقل، توان بالای تولید چاه‌ها و امکان کشف ذخایر جدید نفتی وسیع در منطقه است.

افزایش مصرف انرژی در جهان، همزمان با افول ذخایر نفتی دیگر نقاط جهان روز به روز بر جایگاه خلیج فارس به عنوان اصلی ترین مرکز تأمین انرژی می افزاید. منطقه خلیج فارس با وجود حضور چشمگیر در بازارهای جهانی انرژی که ناشی از در اختیار داشتن ۶۲ درصد از منابع نفت و ۴۰ درصد از منابع گاز جهان است، هنوز به موقعیت متناسب با توان بالقوه خود دست نیافته و با وجود تلاش موجود برای کاهش وابستگی صنعت و اقتصاد جهانی به نفت، آمارها از افزایش تقاضای جهانی برای این حامل انرژی حکایت دارد. در این میان، ایران با قرار گرفتن در میان ۲ حوزه سرشار از انرژی یعنی هارتلند خلیج فارس و دریای خزر به عنوان پلی میان این ۲ منطقه از جایگاه ویژه ای در مناسبات استراتژیک و ژئوپولیتیک انرژی، بویژه در منطقه خلیج فارس برخوردار است.

طبق آخرین برآوردها، حوزه خلیج فارس در حدود ۷۳۰ میلیارد بشکه ذخیره اثبات شده نفت و بیش از ۷۰ تریلیون مترمکعب ذخیره گازطبیعی را در خود جای داده و چنین ذخایری این منطقه را به بزرگترین مخزن انرژی در جهان تبدیل کرده است. در حال حاضر نفتی که در ۶ کشور ایران، عربستان سعودی، عراق، کویت، امارات و قطر تولید می شود، بیش از۲۰میلیون بشکه در روز است. در حالیکه کل نفت خامی که در جهان تولید می شود، حدود ۸۲ میلیون بشکه در روز است. بنابراین، نفت خلیج فارس حدود ۲۵ درصد از نفت جهان را تأمین می کند.

منابع مهم نفت و گاز، مسیر نقل و انتقال و ترانزیت کالا ویژگی‌هایی است که خلیج فارس را از نظر اقتصادی حایز اهمیت کرده است همین اهمیت باعث شده است کشور‌های زیادی خواهان حضور در این خلیج  باشند و حتی بخواهند نام آن را از آن خود کنند.
 
کشور‌های عربی بار‌ها در مجامع بین الملی با تحریف نام «خلیج فارس» خواستند این خلیج را خلیج عربی بنامند با این وجود سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) در تاریخ ۳۰ مهر سال ۹۷ در اقدامی نام خلیج فارس را به مالکیت ایران با پیشوند مروارید به ثبت جهانی رساند. براساس این تصمیم هیچ دولت، کشور و سازمانی نمی‌تواند این خلیج را با نام دیگری نامگذاری کند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: