April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
افزایش چراغ خاموش قیمت این فلز گران بها
کد خبر: ۳۳۰۶۱۳
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
0
هفته‌ گذشته در حالی که قیمت سکه بهار آزادی به دلیل افزایش تقاضا از سوی مردم بیش از ۳ درصد رشد کرد اما؛ دلار به افزایش ۲. ۱ درصدی اکتفا کرد.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، این روزها و با شیوع ویروس کرونا در کشور بحث سرمایه گذاری مطمئن بیش از گذشته مطرح شده و مردم در بلاتکلیفی اینکه سرمایه خود را کجا قرار دهند که ضرر و زیانی نداشته باشد، قرار دارند.

در هفته های گذشته و با تصویب یک قانون مبنی بر کاهش سود سپرده های بانکی، مردم تمایل کمتری به پس انداز سرمایه خود در بانک ها دارند و از این رو سعی کردند تا پول های خود را از بانک بیرون کشیده و به بورس، خرید مسکن، و در ابعاد کمتر خرید سکه و دلار روی بیاورند.

حال هرچه از ابتدای سال جدید می گذرد و با بازگشایی برخی اصناف به خصوص طلافروشی ها و صرافی ها، مردم به سمت این اصناف هجوم آورده و قصد دارند سرمایه خود را از بانک بیرون کشیده و بخشی از آن یا تمام آن را سکه و ارز تهیه کنند. با توجه به اینکه طبق شنیده ها، صرافی ها در طول یک سال بیش از 2200 دلار به هر شخص نمی دهند، این موضوع هجوم مردم به سمت طلافروشی ها را بیشتر کرده است.
در هفته‌ای که سکه تمام بهار آزادی بیش از ۳ درصد رشد کرد، دلار به افزایش ۲. ۱ درصدی اکتفا کرد. حتی در آخرین روز هفته هم سرعت افزایش سکه تندتر از دلار بود.

روز پنج‌شنبه فلز گرانبهای داخلی ۵۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۶ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان رسید. این در حالی بود که دلار با رشد محدود ۳۰ تومانی به قیمت ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

در واقع در روزی که دلار حدود ۲. ۰درصد افزایش یافت، سکه ۷. ۰ درصد بالا رفت. این در حالی بود که حداقل تا ساعت ۴ بعدازظهر روز پنج‌شنبه سیگنال افزایشی در بازار جهانی طلا وجود نداشت و قیمت در حوالی مرز هزار و ۷۰۰ دلاری نوسان می‌کرد.

در واقع دلیل سبقت سکه از دلار، تحریک از سوی بازار‌های جهانی نبود، هر چند ممکن است در صورتی که اونس روز جمعه افزایشی شود، بتواند به شروع افزایشی سکه در روز شنبه کمک کند. با این حال، روز پنج‌شنبه خبری از تحریک سکه با اونس نبود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، تقاضای جدیدی وارد معاملات سکه شده است و همین عامل زمینه پیشروی آن از دلار را فراهم کرد.

محمد کشتی‌آرای فعال بازار طلا و جواهر،‌ درباره وضعیت بازار طلا و سکه اظهار داشت: باتوجه به نوسانات و شاخص بورس میل به سرمایه گذاری و تمایل به خرید سهام در بورس افزایش یافته است این موضوع برای عده ای که در بورس فعال هستند و به مسائل بورس آشنایی دارند،‌ ممکن است جاذبه داشته باشد.
وی افزود: در عین حال در بازار طلا، بخصوص شمش طلا، طلای آب شده و سکه شاهد افزایش خرید فقط به منظور سرمایه گذاری هستیم؛ این درحالی است که بخش صنعت طلا و جواهر با رکود زیادی همراه است و هیچ نوع مصنوعاتی به فروش نمی رسد.

این فعال بازار طلا و جواهر در همین خصوص به قیمت انواع سکه و طلا در بازار اشاره و تصریح کرد: قیمت ها از دیروز رو به افزایش بوده و همین افزایش هم باعث رشد نوسانی قیمت طلا و سکه شده است.

برخی فعالان عنوان می‌کنند، بالا رفتن انتظارات افزایشی نقش عمده‌ای در شدت گرفتن خریدها در روزهای انتهایی هفته داشت، اما چرا انتظارات چنین تغییری کرد. اولین موضوع شکسته شدن مرز ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در بازار سکه بود؛ به گفته یکی از فعالان، این مرز در طول تاریخ این فلز گرانبها شکسته نشده بود و عبور پرقدرت از آن، موجب شد انتظارات افزایشی دسته‌ای از معامله‌گران تقویت شود. روز سه‌شنبه، سکه با ۳۰ هزار تومان رشد از مرز یاد شده عبور کرد و به بهای ۶ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان رسید.

یک روز پس از شکستن این مرز، سکه این بار ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت و به بهای ۶ میلیون و ۶۲۵ هزار تومان رسید. در این میان، درست است که طلای جهانی تا روز پنج‌شنبه افزایش خاصی نداشت، ولی چنین انتظاری در بازار داخلی وجود دارد که در بازارهای جهانی رشدی در راه خواهد بود. آنها اعتقاد داشتند تا زمانی که طلا در مرز هزار و ۷۰۰ دلاری قرار دارد، یعنی همچنان شانس صعود فلز زرد به سطوح جدید زنده است. گروهی از فعالان هم باور دارند، هر چقدر به انتهای ماه رمضان نزدیک‌تر شویم، تقاضا برای خرید سکه و طلا در بازار بیشتر می‌شود.

در کنار این دسته دیگری باور دارند اگر چه در دوران کرونا قرار داریم، آغاز به کار طلافروشی‌ها و سکه‌فروشی‌ها موجب شده است که برخی افراد برای تامین تقاضای موردنیاز خود به بازار مراجعه کنند. در واقع از نگاه این عده، به‌دلیل تعطیلی‌های ابتدای سال، تاخیری در تامین تقاضا به وجود آمد و اکنون که تقاضای عقب افتاده به بازار ورود کرده است، قیمت تحت فشار قرار گرفته است. با این حال، عده‌ای هم باور داشتند، افزایش قیمت سکه رفاه در بازار بورس کالا، انتظارات معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرار داده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: