یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پول نیوز؛
کد خبر: ۳۳۲۷۸۰
۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
0
بر خلاف تصور عامه مردم، منظور از حمایت دولت از بورس ورود مستقیم به بازار و تاثیرگذاری بر روی آن و جلوگیری از زیان احتمالی سهامداران نیست.

 

عبدالله لطفی

عبدالله لطفی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز ضمن بیان این مطلب گفت: دولت باید در اولین اقدام همین تصور غلط را در جامعه تغییر دهد.

 

وی ادامه داد: در واقع سهامداران نباید خود را نیازمند حمایت بداند و یا به دنبال بیمه و تضمین سرمایه گذاری های خود باشد. این تفکر کاملا اشتباه است.

 

این کارشناس و فعال اقتصادی با اشاره به این مطلب که توقعات این چنینی ایجاد رانت و فساد می کند افزود: انتظار از دولت این است که برای حمایت از بازار سرمایه به سبک صحیح با عرضه های دولتی و افزایش آنها البته با روندی کند تر از این چیزی که در این ماه ها رخ داده است باعث رونق بازار شود.

بیشتر بخوانید:

 
 

وی خاطرنشان کرد: سرعت عرضه های دولتی در ماه های گذشته کمی نگران کننده بود زیرا بر این باوریم سرعت روند عرضه های باعث ریزش بازار و منفی شدن سهم های دیگر می شود.

 

لطفی تصریح کرد: بسیاری از اهالی بازار سرمایه برای خرید سهام عرضه های مجبور به فروش سهام قدیمی خود می شوند که این مهم باعث قرمز شدن سهم های قدیمی خواهد شد.

 

وی با اشاره به برنامه دولت برای عرضه های بسیار در سال 99 گفت: عرضه های اولیه و دولتی با اینکه در افزایش شفافیت، تغییر مدیریت و افزایش بهره وری و کارایی اثری ندارد اما به دلیل اینکه تامین سرمایه را در پی دارد مهم است.

باز‌تعریف حمایت دولتی از بورس/ دولت با اقتصاددانان مشورت کند

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نفس بورسی شدن شرکت های دولتی این نوید را می دهد که خصوصی سازی نهایی و تغییر مدیریت به افزایش کارایی و شفافیت و البته بهره وری بیشتر منتج شود.

 

لطفی با اشاره به این مهم که دولت باید همزمان با عرضه های اولیه دولتی دارای یک برنامه علمی برای ادامه کار باشد گفت: برای تدوین یک برنامه موثر باید با اقتصاددانان و استخوان خرد کرده‌های بخش اقتصاد و بازار سرمایه مشورت شود تا عرضه های دولتی مدیریت شود و باعث بروز شوک های هیجانی و ریزش های واکنشی در بورس نشود.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: