April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۴۴۹۸
۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
0
یک کارشناس سیستم بانکی عنوان کرد: کاهش نرخ سود سپرده در بانک‌ها باعث می‌شود که نرخ سود واقعی منفی شود و این عامل موجب می‌شود سپرده‌ها از بانک‌ها به سمت بازار‌های دیگر مانند مسکن، طلا و ارز برود و نتیجه آن هم التهابات شدیدی بود که مشاهده می‌شد.
منتشر نشود//// کاهش سپرده های بانکی باعث ورود سرمایه به سایر بازارهای دیگر می شود
به گزارش پول نیوز، شورای پول و اعتبار روز گذشته، سقف جدید نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه گذاری بانکی را ابلاغ کرد که نشان از افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی دارد. بر این اساس سقف نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری برای سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی ۱۰ درصد، سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه ۱۲ درصد، سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه شش ماهه ۱۴ درصد، سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک سال ۱۶ درصد و سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال ۱۸ درصد اعلام شد.

حال سوال این است که رویکرد جدید بانک مرکزی چه تاثیری در بازار بانکی خواهد داشت و آیا می‌تواند سپرده گذاران را برای آوردن سرمایه هایشان به بانک‌ها ترغیب کند؟

درهمین رابطه ایمان اسلامیان اقتصاددان و کارشناس نظام بانکی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز با تاکید بر اینکه نرخ سود بانکی یکی از مسائلی است که به صورت مستقیم در کشور ما تعیین می‌شود، بیان کرد: ابزاری که شورای پول و اعتبار از آن استفاده می‌کند و نرخ سود سپره‌های بانکی را افزایش می‌دهد، سیاست پولی مستقیم است.

وی افزود: بانک‌های مرکزی در کل دنیا، از ابزار برای اجرای سیاست‌های پولی استفاده می‌کنند که یک سری از این ابزارها، اعمال نرخ سود مستقیم همانند تعیین نرخ سود توسط بانک مرکزی در کشور ما و دیگری ابزار‌های غیر مستقیم است. ابراز‌های غیرمستقیم همانند انتشار اوراق مشارکت، نرخ تنزیل مجدد، نرخ ذخیره قانونی، اعمال نرخ به سپرده‌های بانک‌های تجاری نزد بانک مرکزی و ... هستند.

اسلامیان مطرح کرد: چیزی که تعیین کننده وضعیت اقتصاد کشور است، نرخ سود حقیقی است و نرخ سود حقیقی یعنی نرخ سود سپرده که از نرخ تورم کم می‌شود و بر همین اساس نرخ سود واقعی محاسبه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در کشور‌های مختلف نرخ سود واقعی را نزدیک به صفر و منفی نگه می‌دارند و اگر نرخ تورم در کشوری ۵ درصد باشد، نرخ سود را هم ۵ درصد در نظر می‌گیرند. به عبارتی نه آنکه آنقدر نرخ سود واقعی را پایین می‌آورند که سپرده گذاران هیچ انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری نداشته باشند و نه آنقدر بالا می‌برند که تولید کنندگان انگیزه‌ای برای تولید نداشته باشند و ترجیحشان این باشد که پول را در بانک‌ها سپرده گذاری کنند.
 
بیشتر بخوانید: 
 

تحقق جهش تولید با تخصیص صحیح منابع در کشور

ضعف مدیریتی، عامل عقب ماندگی اقتصاد کشور


این کارشناس سیستم بانکی مطرح کرد: در سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷، نرخ سود واقعی در ایران مثبت بود. ایران بالاترین نرخ سود واقعی را در نظام بانکی جهان داشت. یعنی نرخ سود سپرده‌ها در کشور ۲۰ درصد و تورم هم تک رقمی شده بود که نتیجه آن سبب شد حجم سپرده گذاری مردم در بانک‌ها افزایش یابد و سرمایه از بازار‌های موازی دیگر خارج و وارد بانک‌ها شود.

اسلامیان عنوان کرد: کاهش نرخ سود سپرده در بانک‌ها باعث می‌شود که نرخ سود واقعی منفی شود و این عامل موجب می‌شود سپرده‌ها از بانک‌ها به سمت بازار‌های دیگر مانند مسکن، طلا و ارز برود و نتیجه آن هم التهابات شدیدی بود که مشاهده می‌شد.

این اقتصاددان افزود: افزایش نرخ سود بانکی توسط شوای پول و اعتبار کار خوبی است، زیرا که نرخ سود بانکی باید تناسبی با نرخ تورم داشته باشد و با این کار می‌توانیم امیدوار باشیم که بازار پول بیشتر تقویت شود. اقتصاد ایران بانک محور است و اگر بانک‌ها تضعیف شوند، امکان تامین مالی در کشور هم وجود نخواهد داشت.

این کارشناس سیستم بانکی اظهار کرد: پیشنهاد من این است که نرخ سود تسهیلات هم بالاتر برده شود چرا که اگر قرار باشد نرخ سود سپرده‌ها افزایش یابد، اما نرخ سود تسهیلات ثابت نگه داشته شود، عملا تامین مالی غیرممکن می‌شود یا بانک‌ها به روش‌های نامتعارف مانند سپرده گیری نقدی و... روی آورند تا حداقل نرخ سود مورد انتظارشان را کسب کنند.

 

گفتگو از سحر گلی زاده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: