May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی تاکید کرد؛
کد خبر: ۳۳۴۲۳۰
۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
0
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی کشور با تاکید بر اینکه ضعف مدیریتی، عامل عقب ماندگی اقتصاد در ایران است، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی در کشور ما، ضعف‌های مدیریتی است، زیرا مدیران در کشور با فرآیند سیاسی خاصی انتخاب می‌شوند و تغییر این فرآیند کار ساده و آسانی نیست؛ هرچند که مردم به این موضوع عادت کرده اند و چاره‌ای جز سازش با اینگونه مدیران نیست.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، بسیاری از کسب و کار‌ها و سیستم بانکی خدمات خود را به صورت غیر حضوری و بر بستر بانکداری الکترونیک ارائه می‌کنند. اما این سوال مطرح است که عملکرد سیستم بانکی و خدمات رسانی بانک‌ها در این دوران چگونه ارزیابی می‌شود؟

در همین رابطه کامران ندری، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ما درباره عملکرد سیستم بانکی در شرایط کرونایی اظهار کرد: در شرایط شیوع ویروس کرونا که عملکرد همه‌ی کسب و کار‌ها بی رونق شده است، سیستم بانکی عملکرد خوبی داشته، زیرا در این شرایط بیشتر از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات با شرایط روز استفاده شده است.

وی افزود: در گذشته سیستم بانکی از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات استفاده نمی‌کرد، اما پس از شیوع ویروس کرونا از این ظرفیت‌ها استفاده شد و این به نفع اقتصاد کشور است. با مراجعه کمتر مردم به بانک‌ها، این ویروس در کشور بهتر کنترل می‌شود، اما ضعف‌های مدیریتی در اقتصاد کشور ما حرف اول را می‌زند و این باعث عقب ماندن اقتصاد کشور ما از کشور‌های دیگر می‌شود.

این کارشناس سیستم بانکی در پاسخ به این سوال که امروزه بسیاری از خدمات بانکی به صورت غیر حضوری ارائه می‌شود، آیا موافق به کاهش شعب بانکی در سطح شهر هستید یا خیر؟ گفت: در شرایطی که آمار مبتلایان به ویروس کرونا روز به روز در حال افزایش است، سیستم بانکی با استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات توانسته در این زمینه موفق عمل کند. باید توانایی مدیریت این امر وجود داشته باشد پس نیاز به شعب بیشتر بانک‌ها نیست و می‌توانند از تعداد شعب بانک‌ها کاهش دهند، اما در عوض کیفیت و عملکرد ارتقا یابد.

ندری ابراز کرد: ظرفیت‌های تکنیکی و فنی کشور ما برای قدم برداشتن به سوی فناوری اطلاعات مشکلی ندارد، اما ضعف مدیریتی باعث بروز مشکلات بسیاری می‌شود.

وی درخصوص نقش بانک‌ها برای کاهش آثار مخرب ویروس کرونا بیان کرد: شبکه بانکی در کشور از دو جهت به کاهش آثار مخرب این ویروس کمک می‌کند، اولا تمامی معاملات از طریق سیستم بانکی صورت می‌گیرد و شبکه بانکی، نظام پرداخت در اقتصاد کشور را مدیریت می‌کند؛ اگر بتواند به گونه‌ای عمل کند که نیاز مردم به بانک‌ها کمتر شود درواقع به کنترل این بیماری و اقتصاد پیشرفته نیز کمک کرده که در عمل اینگونه است.

ندری اظهار کرد: از طرفی نظام بانکی در کشور ما علاوه بر مدیریت نظام پرداخت در اقتصاد، همدوش و همپای دولت برای ایفای وظایف آن است که این مهم را می‌توان در حمایت از کسب و کار‌های آسیب دیده با اعطای وام و تسهیلات دید. همچنین خدماتی که چندان قابل ملاحظه نیستند، بر عهده بانک‌ها قرار داده اند. بانک‌ها وام‌هایی را اگرچه اندک، اما به این کسب و کار‌ها ارائه می‌دهند که از وظایف نظام بانکی نیست و دولت بر دوش بانک‌ها گذاشته است.

وی خاطر نشان کرد: در همه‌ کشورها، دولت‌ها برای اعطای وام و تسهیلات از منابع خود بهره می‌گیرند، اما در کشور ما به خاطر وجود مشکلات اقتصادی دولت، این وظیفه به بانک‌ها واگذار شده است.

 

گفتگو از: سحر گلی زاده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: