April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۳۵۳۴۳
۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
0
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: تولید خودروی ارزان با شرایط کنونی این صنعت امکانپذیر نبوده و نیازمند استفاده بهینه از امکانات و مزیت‌های موجود کشور و همچنین رفع برخی مشکلات است.
تولید خودروی ارزان امکان‌پذیر است؟
به گزارش پول نیوز، این روز‌ها به خصوص پس از حذف دو خودروی پرتیراژ پراید و پژو ۴۰۵ جی. ال. ایکس از خط تولید ایران خودرو و سایپا به دلیل ناتوانی در پاس‌کردن استاندارد‌های ۸۵ گانه و افزایش هزینه‌ها، ایده تولید خودرو‌هایی در بازه قیمتی خودرو‌های یاد شده به عنوان «خودروی ارزان» در دستور کار قرار گرفته است.

شنیده‌ها حاکی است وزارت صنعت سه گزینه تولید میکروکار‌ها (Micro Car)، تولید خودرو با موتور کم‌مصرف و موتورسیکلت‌های چهارچرخ را در دست بررسی دارد تا گزینه مناسبی را برای خانواده‌های ایرانی برگزیند.

در این زمینه، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو می‌گوید: ۸۰ درصد قیمت یک خودرو مواد اولیه و قطعات آن تشکیل می‌دهد، بنابراین تا زمانی که نتوان تامین مواد و قطعات را انجام و همچنین نرخ ارز پایه را کنترل کرد، شاهد تولید خودروی ارزان نخواهیم بود.

به گفته "مازیار بیگلو"، ارزان‌ترین خودروی حال حاضر جهان در هند با قیمت چهار هزار دلاری عرضه می‌شود که با احتساب دلار ۲۳ هزار تومانی این روزها، حدود ۹۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

وی ادامه داد: این خودرو حتی از ابتدایی‌ترین امکانات نظیر شیشه بالابر برقی و کولر هم برخوردار نیست و در صورتی که بخواهد در ایران عرضه شود قیمت بیش از ۱۱۰ میلیون تومان خواهد یافت.

این مقام صنفی بیان داشت: ارزانی زمانی معنی می‌یابد که ما از مواهب و مزیت‌های رقابتی موجود کشور از جمله معادن، چاه‌های نفت و محصولات پتروشیمی، انرژی ارزان و متخصصان، مهندسان و جوانان تحصیلکرده خود به درستی استفاده کنیم.

وی گفت: این در حالی است که امروز آهن تولیدی کشورمان گران‌تر از سایر نقاط جهان عرضه می‌شود و مشابه این وضعیت در خصوص محصولات پتروشیمی، مس و آلومینیوم نیز وجود دارد.

بیگلو تاکید کرد: تا زمانی که بحران مواد اولیه درست نشود و برای تولیدکنندگان داخلی مواد را با قیمت پایه و تمام شده عرضه نکنیم، صحبت کردن از خودرو ارزان قیمت بی‌فایده است.

وی ادامه داد: پرایدی که با قیمتی حدود چهار هزار دلار با امکاناتی نظیر کولر، شیشه بالابر برقی، کیسه هوا و ... عرضه می‌شد، با فشار رسانه ها، فشار‌های اجتماعی و مردمی به ناچار از خط تولید سایپا خارج شد، در حالی که یکی از ارزان‌ترین خودرو‌های جهان به شمار می‌آمد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار داشت: پراید با نرخ دلار ۲۳ هزار تومانی حدود ۹۰ میلیون تومان قیمت داشت، اما هیچ کس چنین قیمتی را قبول نمی‌کرد، در عوض سود تولید آن به جیب عده‌ای دلال و برخی تولیدکنندگان مواد اولیه می‌رفت که بدون هیچ ریسکی در بورس سود‌های ۲۰ تا ۴۰ درصدی کسب می‌کردند، اما خودروسازان با زیان ۲۰ تا ۴۰ درصد مواجه بودند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که چنین مشکلات حل نشود، مطرح کردن مسائلی از این دست فرار رو به جلو است.

قیمت‌گذاری دستوری خودرو

این مقام صنفی همچنین درخصوص اجرای قیمت‌گذاری دستوری از سوی شورای رقابت، گفت: قیمت گذاری دستوری نه فقط برای خودرو که برای هر کالای دیگری اشتباه است و سبب ایجاد رانت و فساد شده و نمی‌توان مشکل عرضه را حل کرد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: قیمت‌گذاری دستوری سال هاست که در سطح دنیا تجربه اش را پس داده و باید با کنار گذاشتن آن به سمت عرضه خودرو در حاشیه بازار و هم زمان آزادسازی واردات پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: فقط به همین ترتیب می‌توان در گردونه رقابت و کار درست باقی ماند و به اصلاح قیمت‌ها و متعادل سازی عرضه و تقاضا اقدام کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: