یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با پول نیوز مطرح کرد؛
کد خبر: ۳۳۵۸۷۶
۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
0
یک کارشناس اقتصادی در کشور معتقد است: هر نوع تامین مالی که از طریق سیستم غیر بانکی صورت گیرد، راهگشای بزرگی برای تامین کسری بودجه است.
کامران ندری
به گزارش پول نیوز، هفته گذشته رییس جمهوری در جلسه هیات دولت از گشایشی اقتصادی خبر داد که در هفته آینده رونمایی خواهد شد.

شنیده‌های اولیه حاکی از آن است که در این طرح ۲۲۰ میلیون بشکه در فاصله یک‌ساله پیش‌فروش می‌شود؛ یعنی به‌طور میانگین روزی ۶۰۰ هزار بشکه به فروش می‌رسد.
 
اگر دولت موفق شود که تمام حجم پیش‌بینی شده را به فروش رساند، با قیمت‌های فعلی ارز سنا و نفت سنگین ایران، حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی می‌شود.
 
در این اوراق، ریسک نوسان قیمت دلار و نفت وجود دارد، اما دولت در این مورد تضمین می‌دهد که
سرمایه‌گذاران در هیچ شرایطی متضرر نمی‌شوند و حداقل به میزان سقف سود سپرده بانکی نفع می‌برند همچنین اوراق سلف موازی این امکان را به خریداران می‌دهد که در صورت نیاز، آن را در بازار ثانویه به فروش برسانند.
 
در شرایط فعلی، حتی اگر دولت به میزان نصف حجم پیش‌بینی‌شده، موفق به تامین مالی از این محل شود، می‌تواند سایه کسری بودجه را از متغیر‌های پولی بردارد، اما هنوز جزییات دقیقی از این گشایش اعلام نشده است.
 
کامران ندری، اقتصاددان و معاون سابق پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در این رابطه به خبرنگار پول نیوز گفت: فروش نفت، به کاهش کسری بودجه دولت کمک بسیاری می کند و اگر مردم این نفت را خریداری کنند به کاهش کسری بودجه دولت کمک می‌کنند، اما باید انگیزه‌ای برای خرید مردم ایجاد شود.
 
وی افزود: هر نوع تامین مالی که از طریق سیستم غیر بانکی صورت گیرد، راهگشای بزرگی برای تامین کسری بودجه است.
 
معاون سابق پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهار کرد: مردم در آینده مالک نفت‌های فروخته شده هستند و ریسکی هم برای خریداران آن وجود دارد که ممکن است قیمت نفت کاهش پیدا کند.
 
 
گفتگو از سحر گلی زاده
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: