May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۰۱۳۰
۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
0
اگر به دنبال سرمایه گذاری در بازار بورس هستید قطعا واژه‌های سبدگردان و سبدگردانی را شنیده اید در ادامه توضیح خواهیم داد که مدیریت پرتفوی و سبدگردانی چیست و بازده و مزیت‌های سبدگردانی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
بررسی بازدهی و مزیت‌های سبدگردانی
به گزارش پول نیوز، سرمایه گذاران برای کسب سود همواره به دنبال یافتن بازاری سودمند هستند که بازار بورس و سرمایه گذاری در بورس یکی از آن‌ها می‌باشد که همچون بازار‌های موازی (طلا، ارز، مسکن و خودرو) با ریسک همراه است.

اگر شما فردی هستید که تمایل به سرمایه گذاری در بورس دارید، اما دانش و اطلاعات کافی در این باره را ندارید به شما توصیه می‌شود از طریق نهاد‌های مرتبط اقدام کنید تا افرادی که دانش کافی در این زمینه دارند بجای شما سرمایه گذاری کنند و سوددهی را افزایش دهند و از ضرر‌های احتمالی بکاهند. یکی از این نهاد‌ها شرکت‌های سبدگردان می‌باشند.



سبدگردان کیست؟


سبدگردان، شخص حقوقی است که متولی سرمایه گذاری و مدیریت دارایی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار بورس است. سبدگردان با بکارگیری تحلیلگران حرفه‌ای که دارای گواهینامه تحلیلگری از سازمان بورس اوراق بهادار هستند و عمدتا تجربه زیادی در بازار سرمایه دارند و دارای کارنامه درخشانی در زمینه معامله گری در بورس هستند، پیش بینی‌های درست و دقیقی از وضعیت موجود در بازار بدست می‌آورد تا بهترین نتیجه را از معاملات خود بدست آورد.



سبدگردانی چیست؟


بطور خلاصه میتوان گفت سبدگردانی چیدمان صحیح دارایی‌ها در قالب یک سبد مشخص می‌باشد که میزان و مقدار هر کدام از دارایی‌ها و زمان خرید و فروش آن‌ها به دقت تعیین می‌شود.

سبدگردانی فرآیندی است که طی آن افراد با اطلاعات کافی در این زمینه، در امر سرمایه‌گذاری بر اساس خصوصیات، سطح ریسک‌پذیری و سرمایه هر شخص سرمایه‌گذار، سبدی مناسب او تشکیل می‌دهد و به صورت مداوم بر آن نظارت و مدیریت می‌کند.

انجام هرگونه سرمایه گذاری توسط سبدگردان مانند تصمیم به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار یا افتتاح سپرده‌های بانکی که به نام شخص سرمایه گذار، از سبد اختصاصی او برای کسب سود انجام می‌شود، سبدگردانی گفته می‌شود.

سازمان بورس برای کسانی که شرایط موفقیت در ورود مستقیم به بازار سرمایه را ندارند تدابیری اندیشیده است تا بتوانند وارد بازار سرمایه شوند. به این ترتیب که با صدور مجوز برای شرکت‌هایی با نام سبدگردان شرایط سرمایه گذاری در بازار بورس را برای این افراد فراهم کرده است.


سبدگردانی چیست؟


سبدگردان، همه عوامل مهم تاثیر گذار بر قیمت سهام، را در نظر می‌گیرد تا به اهداف مورد نظر سبد و افزایش ارزش سهام برسد و بر اساس آن، تصمیمات لازم را می‌گیرد. سبد گردانی با استفاده از توان حرفه‌ای مدیر سبد و مشاوره‌های تیم مدیران سرمایه‌گذاری، برتری محسوسی نسبت به سایر معامله گران پیدا می‌کند.

استفاده از توان حرفه‌ای مدیر و مشاوره‌های تیم مدیران مسلط به روش و ابزار‌های تحلیل بازار بورس همچون تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال باعث می‌شود هر تصمیمی که برای سبد هر شخص گرفته می‌شود با تحلیل حرفه‌ای گزارش‌های مالی و اخبار بازار سرمایه به انجام برسد. تمایز سبدگردانی نسبت به روش‌های دیگر بازار سرمایه در همین موضوع است.


مهم‌ترین ویژگی و مزیت سبدگردانی


با توجه به مواردی که بیان شد استفاده از سبدگردانی فوایدی را به همراه دارد شما می‌توانید با کمک گرفتن از تحلیل گران حرفه‌ای در شرکت‌های سبدگردانی از مزایای آن بهره‌مند شوید که مهمترین این مزایا شامل موارد زیر می‌شوند:

با سرمایه گذاری از طریق شرکت‌های سبدگردان به میزان صندوق ریسک کرده، ولی سود بیشتری به دست می‌آورید.
از تجربیات و تخصص کارشناسانی که در سرمایه گذاری حرفه‌ای و توانمند هستند استفاده می‌کنید.
-با سبدگردانی شما از سود و زیان و تحلیل صورت‌های مالی شرکت که در بازار اوراق بهادار فعالیت می‌کنند مطلع می‌شوید؛ و …


کارمزد سبدگردانی چقدر است؟


کارمزد سبدگردانی براساس ۲ عامل شامل: قرارداد منعقد شده با مشتریان و مصوبات سازمان بورس اوراق بهادار محاسبه می‌شود. کارمزد سبدگردانی متغیر است و به منظور افزایش منافع مشتری و با توافق طرفین قرارداد مشخص می‌شود.

بطور مثال سرمایه‌گذار و سبدگردان با هم توافق می‌کنند که تا وقتی که به بازده ۴۰ درصد (طبق توافق اولیه)، برسند سبدگردان فقط کارمزد مدیریت سبد دریافت کند که مقدار ناچیزی است، ولی اگر بازده بالاتر از ۴۰ درصد رسید دیگر فقط کارمزد مدیریت دریافت نمیکند بلکه به میزان بازده کسب شده بیش از ۴۰ درصد، از مازاد سود کسب‌شده درصدی نیز به سبدگردان به عنوان کارمزد عملکرد اختصاص داده می‌شود.

با توجه به روش گفته شده در می‌یابیم که سود سبدگردان در گرو سود سرمایه گذار می‌باشد به این ترتیب هر چه سبدگردان عملکرد بهتری در زمینه مدیریت دارایی سرمایه گذاری داشته باشد، سرمایه‌گذار سود بیشتری به دست آورده و سبدگردان نیز با توجه به سود حاصل شده از سرمایه سود خود را افزایش می‌دهد.


سود سبدگردانی چیست؟


در واقع درصد سود سبدگردانی مقدار خاصی ندارد بلکه متغیر بوده و در دوره‌های زمانی مختلف سود‌های متفاوتی را می‌دهد، دلیل آن هم این است که نوسانات بورس غیرقابل پیش‌بینی است و سود تضمین شده‌ای را در سبدگردانی پیش‌بینی نمیتوان کرد.

مهم اینجاست که سبدگردان فقط در صورتی از شما کارمزد کسر خواهد کرد که بتواند بیش از سود بانکی برای شما سود به دست آورد، بنابراین سبدگردان بیشترین تلاش خود را خواهد کرد تا سودی بیشتر از سود بانکی برای شما کسب کند تا خود نیز بتواند کارمزد خود را بدست آورد.


بازدهی سرمایه گذاری در سبدگردانی


بازدهی سبدگردان در شرکت‌های متفاوت متغیر می‌باشد، زیرا نحوه‌ی سرمایه گذاری که توسط مدیر سبدگردان انجام می‌شود متفاوت است. در تحلیلگران و متخصصان سبدگردان هدف، با تحلیل و بررسی دقیق سعی می‌کنند که بهترین سرمایه گذاری انجام دهند تا حداکثر سود سرمایه گذاری را کسب نمایند.


مزیت سبد اختصاصی نسبت به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک


سبدگردان، برای سرمایه گذارانی که در سبد‌ها سرمایه گذاری می‌کنند سبد اختصاصی متناسب با میزان سرمایه و ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار تشکیل می‌دهد و به نظارت مداوم آن‌ها می‌پردازند.

مزیت اصلی سبدگردان نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری این است که سبدگردان، با در نظر گرفتن میزان سرمایه و ریسک‌پذیری فرد به صورت اختصاصی برای او سبد تشکیل می‌دهد و فرد سرمایه گذار مالک مستقیم دارایی‌های سبد خود هست در حالیکه در صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک این چنین نیست و با تجمیع سرمایه چند نفر سرمایه گذاری انجام می‌شود.
 


خدمات قابل ارائه سبدگردان


با توجه به اینکه سبدگردانی از سازمان بورس و اوراق بهادار دارای مجوز می‌باشد، سبدگردان هدف خدماتی مانند مدیریت صندوق‌های سرمایه گذاری دارای مجوز از سازمان و سبدگردانی اختصاصی اوراق بهادار، اظهار نظر مشاوره‌ای، مدیریت وجوه اشخاص را ارائه می‌دهد.
 


مزیت سبدگردانی نسبت به سپرده‌گذاری در بانک


افراد زیادی هستند که بین دو راهی مانده اند که پول خود را در بانک قرار داده و ماهیانه حداقل سودی را دریافت کنند یا اینکه این مقدار پول را در بورس سرمایه گذاری کنند و با مقداری ریسک سود بیشتری را کسب کنند. در ادامه مزیت سبدگردانی نسبت به سپرده گذاری در بانک را توضیح خواهیم داد که با توجه به آن متوجه خواهید شد که سبدگردانی روش مناسب تری است.

افراد تحصیل کرده و مجرب در تیم سبدگردانی مشغول به کار سرمایه گذاری هستند. این افراد با توجه به رفتار ریسکی شما، ریسک مناسب و معقول را برآورد کرده و همه تلاش خود را می‌کند تا بازده سبدگردانی بیش از بازدهی سپرده‌گذاری بانکی باشد. همانطور که در مطالب فوق به آن اشاره شد، در صورتی باید کارمزد سبدگردانی را پرداخت کنید که سود سبد شما بیش از سودی باشد که بانک به شما طی یک سال خواهد داد.

پس سبدگردان هم باید سودی معادل با سود بانکی برای سبد شما به دست آورد هم باید سودی بیشتر از سود بانکی به دست آورد تا بتواند کارمزد خود را دریافت کند پس سبدگردان باید با توجه و تکیه بر تکنیک‌ها اطلاعات دانش و تجربیات مختص به خود، در تلاش خواهد بود سودی بیش از سود بانکی را به دست آورد.

اگر شما فرد ریسک پذیری نیستید می‌توانید بجای سرمایه گذاری در بورس پول خود را در بانک سپرده گذاری کنید، اما باید به این نکته توجه داشته باشید اگر در بانک سرمایه گذاری کردید و خواستید پول خود را زودتر از سررسید یکسال از حساب‌تان برداشت کنید باید جریمه آن را پرداخت کنید.

یعنی نرخ سود سپرده یکساله دیگر به پول سرمایه گذاری شما در بانک تعلق نخواهد گرفت و سرمایه شما بجای نرخ سود سپرده بلند مدت، مشمول نرخ سود سپرده کوتاه مدت می‌شود که بسیار پایین‌تر است.

شما فکر میکنید که اگر در بانک سپرده گذاری کنید اصل پول شما بدون ریسک حفظ خواهد شد توجه داشته باشید که هیچ سرمایه‌گذاری کاملا بدون ریسک نیست. سپرده‌گذاری در بانک کم ریسک است و نه بدون ریسک.

پس با توجه به مطالب فوق، سبدگردان نه تنها باید اصل پول شما را حفظ کند، بلکه باید سودی بیش از سود بانکی را بدست آورد تا درآمدی را برای خود به دست آورد.
 


آیا امکان کلاهبرداری در سبدگردانی وجود دارد؟


نهاد‌های مالی یا کارگزاران جهت امور سبدگردانی از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز لازم را دریافت می‌کنند، ولی نکته قابل توجه این است که مجوز به هیچ فرد حقیقی داده نمی‌شود و همچنین به تعداد محدودی از کارگزاران که شرایط لازم را داشته‌اند تعلق گرفته است.

برای اینکه مشتری بهتر و بیشتر در جریان عملکرد سبدگردان قرار گیرد و از کلاهبرداری جلوگیری شود، تدابیری را اندیشیده اند مانند ارائه نام کاربری و رمز عبور به مشتری بصورت محرمانه، کد سبدگردانی اختصاصی، شماره حساب به نام مشتری و …

باید شماره حساب بانکی مشتری همراه با شماره شبا مربوطه ذکر شود تا در صورت درخواست وجه، وجه به حساب ذکر شده واریز شود. با توجه به نکات ذکر شده در می‌یابید که امکان کلاهبرداری در شرکت‌های سبدگردان که زیر نظر سازمان بورس فعالیت می‌کند وجود ندارد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: