کد خبر: ۳۴۷۱۹۹
۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
0
در این مطلب قصد داریم به بورس و آشنايی با بازار آن بپردازیم. به همین خاطر گفت و گویی با یکی از کارشناسان این حوزه داشته ایم که شما را به آن دعوت می کنیم.

محمد حسینی در مورد بازارهای بورس می گوید

 

به گزارش پول نیوز،  محمد حسینی تحلیگر بازارهای مالی و کارشناس حوزه بورس طرف گفت و گوی ماست و نخستین سوال خود را از اینجا شروع می کنیم که در ابتدا توضیحی در مورد بورس و بازار آن داشته باشند و سپس به سوالات دیگری بپردازیم.

قبل از هر چیز باید يک تعريف جامع از کلمه بازار داشته باشیم. اینکه بازار چیست و قرار است در آن چه اقداماتی انجام شود. در حقیقت بازار فضایی است که به فروشنده و خريدار کمک می کند تا در مدت کوتاهی و با صرف کمترين وقت و انرژی بتوانند برای کالا و خدمات مورد نظرخود مشتری پيدا کنند و همچنين خريداران نيز بتوانند کالا و خدمات مورد نظر خود را در کوتاه ترين زمان ممکن پيدا کنند. با این تعریف بازارها با توجه به ميزان رونق و شکوفايی خود می توانند نقش بسيار مهمی در انجام فعاليت های اقتصادی داشته باشند.

چه تعریفی از بورس می توان داشت؟

همان طور که می دانید واژه بورس در زبان فرانسه به معنی کيف پول است. بازار بورس نيز جایی است که در آن خريدار و فروشنده گان سهام اقدام به خرید و فروش سهام می کنند.

آیا سهام نیز یک کالا محسوب می شود؟

ممکن است به معنای تخصصی این عبارت صحیح نباشد. ولی در تعریف عام سهام نیز یک کالای مورد داد و ستد است. ولی کالا ها در بازار بورس به دسته های مختلفی تقسيم بندی مي شوند. اين تقسيم بندی بر اساس مواردی از قبيل نوع موجوديت کالا و ارزش آنها شکل می گیرد. کالا ها به دو دسته کلی تقسيم بندی مي شوند. دسته اول کالاهای واقعی هستند. کالاهای واقعی آن دسته از کالاها هستند که قابل رويت و از نظر فيزيکی دارای موجوديت هستند. مانند ملک، اتومبيل، شرکت، کارخانه و طلا و ... دومين دسته از کالا ها در اين تقسيم بندی کالاهای کاغذی هستند. مهمترین ويژگی کالاهای کاغذی می توان به عدم وجود فيزيکی آنها اشاره داشت. کالاهايی از قبيل اسناد و اوراق بهادار، اوراق مشارکت و غيره کالاهای کاغذی به حساب می آیند.

ممکن است در مورد تاريخچه بورس کمی توضیح دهید؟

بازار بورس نخستین مرتبه در اواخر قرن 14 ميلادی در کشور هلند به وجود آمد و به دلايل مختلف نتوانست به فعاليت اقتصادی خود ادامه دهد. پس از بازار بورس هلند اولين بازار رسمی بورس دنيا در حدود دو قرن پيش آغاز به کار کرد و اين روند تا به امروز ادامه پيدا کرده و نتيجه آن بازار های بورس امروزی است .

در ایران از چه سالی این بازار شروع به فعالیت کرد؟

بازار بورس در ایران به سال 1315 برمی گردد. دولت وقت ايران با همکاری شخصي به نام وان لوترفلد که بلژيکی تبار بود به بررسی و تحقيق در مورد تاسيس بازار بورس و شرايط و قوانين مورد نياز برای آن پرداختند و در نهايت در سال 1345 قوانين مرتبط به بورس و اوراق بهادار توسط مجلس تصويب شد و پس از آن در 15 بهمن ماه سال 1346 بازار بورس ايران نيز به صورت رسمی آغاز به کار کرد. اولين پروژه سهام مورد معامله در بازار بورس ايران سهام بانک صنعت و معدن ايران بود .

آیا بورس انواع مختلفی دارد؟

در تقسيم بندی بازار های بورس نخستین گروه بازار بورس بازار بورس کالاهای واقعی است. بازار بورس کالاهای واقعی بازاری است که در آن خريد و فروش انواع کالاهای واقعی و به خصوص کالاهای پر مصرف و قيمتي و ارزشمند انجام مي افتد . به صورت معمول کالاهای مورد معامله در بازار بورس کالاهای واقعی عبارتند از اقلامی از قبيل طلا ، نقره و ساير انواع فلزات گرانبها و ارزنده ، نفت ، گندم و انواع کالاهاي با ارزش و پر مصرف ديگر. دومین نوع بازار بورس ارز است. این بازار همانطور که از اسمش پیدا است بازاری به منظور انجام معاملات و خريد و فروش ارز يا همان وجه رايج کشورهای مختلف دنيا است. بازار بورس ارز در سرتاسرجهان و درهمه کشوردنيا يکی از فعالترين و پر رونق ترين بازارهاي بورس مشغول به فعاليت محسوب مي شود و از پرطرفدارترين بازارهای بورس به شمار می رود. اما در ايران به دليل برخی مشکلات اوضاع اقتصادی بازار بورس ارز وجود ندارد. بازار بورس اوراق بهادار سومين نوع بازار بورس در تقسيم بندی بازار بورس است .در بازار بورس اوراق بهادار خريد و فروش انواع دارايی های مالی از قبيل اوراق مشارکت، اوراق و اسناد سهام و غيره اتفاق می افتد.

ممکن است در مورد شاخص بورس نیز توضیح دهید؟

کلمه شاخص بورس مترادف لغت انگليسي Index است. به طور کلي مفهوم کلمه شاخص به معناي نشانگر است و معنای اين کلمه در حيطه کاری بازار بورس به مفهوم نشانگر تغييرات وضعيت ارزش يک کالا درطول بازه هاي زماني مشخص است و در صورتی که شاخص بورس سهام يک کالا، ارز يک کشور رشد صعودی داشته باشد به منزله افزايش قيمت و پر بهاتر شدن آن است و در صورتي که شاخص بورس سهام يک کالا ارز يک کشور و هر مورد ديگری سير نزولی داشته باشد به مفهوم کاهش و در برخی موارد سقوط بهای آن سهام مورد نظر خواهد بود.

در این شاخص قيمت چه نقشی دارد؟

شاخص قيمت يکی ديگر از اصطلاحات بسيار پر کاربرد، رايج و متداول در حوزه بازار بورس به شمار می رود. عدد شاخص قيمت تعيين کننده ميزان کاهش يا افزايش بورس کليه شرکت ها و سازمان هايی است که سهام آن ها از سوی سازمان بورس اوراق بهادار مورد قبول واقع شده اند.

سرمايه گذاري در بازار بورس چه مزایایی می تواند داشته باشد؟

سرمايه گذاری در بازار بورس مشروط بر آشنايی کامل و برخورداری از دانش، تخصص و تجربه کافی در اين زمينه می تواند سرمايه گذاری بی دردسر و بسيار پر منفعتی برای همه شهروندان باشد. با توجه به بازار بسيار پر رونق و روبه رشد صنعت بورس و منافع بسيار زياد سرمايه گذاری در اين بازار افراد بسياری تمايل به سرمايه گذاری در بازار بورس و بهره مند شدن از منافع سرشار آن دارند. توصیه می کنم قبل از هر اقدامی حتما با کارشناسان و افراد با تجربه ای در این حوزه مشورت کنید.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: