عملکرد بازار سرمایه در هفته دوم اردیبهشت ماه رقم خورد؛
کد خبر: ۳۴۹۴۹۳
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
0
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز هم سبز بود و در نهایت با رشد ۵۰۷۲ واحد روبرو شد.
تولیدی///// رشد ۵ هزار واحدی شاخص بورس
به گزارش پول نیوز، در معاملات روز شنبه ۴ اریبهشت شاخص کل بورس پس از افت هفت هزار و ۷۱۳واحدی (۰.۶درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۱۹۹هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۰.۲درصدی مواجه شد. آخرین قیمت ۲۳نماد حداقل یک درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۵۱۶نماد با کاهش بیش از یک درصدی قیمت همراه بوده‌اند. نماد‌های «فملی»، «شستا»، «خودرو»، «فولاد»، «برکت»، «وتجارت»، و «وبملت» در گروه پرتراکنش‌ترین‌های بورس و نماد‌های «آریا»، «بگیلان»، «دماوند»، «صبا»، «بپیوند»، «سرچشمه»، و «غگیلا» در گروه پرتراکنش‌ترین‌های فرابورس قرار گرفتند.

روز پس از آن نیز شاخص بورس بورس اوراق بهادار تهران این روز‌ها حال و روز خوشی نداشته، به طوری که مدیران بورسی هم از صحبت کردن پیرامون بازار خودداری می‌کنند. در یک روند رو به کاهش از ابتدای ساعت تا پایان معاملات، شاخص کل ۱۱ هزار و ۵۱۰ واحد ریزش کرد و به رقم یک‌میلیون و ۱۸۷ هزار و ۸۳۱ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن ۹۴۳ واحد کاهش یافته و به رقم ۴۲۸ هزار و ۱۳۱ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار به بیش از ۴ میلیون و ۷۴۲ هزار میلیارد تومان رسید. همه شاخص‌های بورس قرمز بودند و امروز معامله‌گران بیش از ۳.۲ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۸۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۳ هزار و ۴۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند. اگر ارزش معاملات فرابورس که بیش از ۱۲۹۱ میلیارد تومان شد را درنظر بگیریم، معامله‌گران امروز در دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۹۶ صدم درصد کاهش یافته است. همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۲۲ صدم درصد کاهش یافته است. شاخص آزاد شناور ۷۳ صدم درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس ۱.۱ درصد کاهش یافت. شاخص بازار دوم بورس ۷۹ صدم درصد کاهش یافت.

شاخص کل بورس در معاملات روز دوشنبه ۶ اردیبهشت با افت ۹۰۳ واحدی به عدد یک میلیون و ۱۸۶ هزار واحد و شاخص هم وزن نیز با افت ۸۷۶ واحدی به عدد ۴۲۷ هزارواحد رسید ضمن اینکه نماد‌های کگل، کچاد و شپنا بیشترین تاثیر را در افت شاخص بورس داشتند. در فرابورس نیز شاخص با رشد ۷ واحدی به عدد۱۷ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد بازار به بیش از ۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان رسید و حدود ۳۳۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی بود. همچنین در بازار ۴۷۱ نماد بیش از یک درصد افت و ۵۴ نماد بیش از یک درصد رشد را تجربه کردند.

شاخص بورس در معاملات روز پس از آن شاخص هم وزن امروز نیز همانند شاخص کل رشد داشت و با ۱۶۹ واحد عدد ۴۲۷ هزار و ۴۵۱ واحد را نشان داد. در معاملات نماد‌های " فولاد "، " فملی " و " فارس " به ترتیب با ۳۲۳۸، ۳۰۹۹ و ۱۶۴۹ واحد بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را ثبت کردند.

بورس اوراق بهادار تهران از روز گذشته در پی بسته پیشنهاد‌ی دهگانه سازمان بورس و تصویب آن در دولت روند رو به رشد به خود گرفته، به گونه‌ای که امروز هم با افزایش ۵۰۷۲ واحد به رقم یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۷۰۲ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن ۲۰۸ واحد کاهش یافته و به رقم ۴۲۷ هزار و ۲۵۴ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۴ میلیون و ۸۳۲ هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران در بورس تهران بیش از ۶.۴ میلیارد تومان سهام حق تقدم و اوراق مالی در قابل ۴۷۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۴۴۰۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات در فرابورس ایران هم بیش از ۱۰۱۱ میلیارد تومان بوده است که در مجموع معامله گران در دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۵۴۱۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام ۴۲ صدم درصد رشد کردند. همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام ۵ صدم درصد کاهش یافت. شاخص آزاد شناور ۴۶ صدم درصد رشد کرد. شاخص بازار اول بورس ۶۴ صدم درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۱۴ صدم درصد رشد کرد. نماد‌های شاخص ساز به ترتیب شامل بانک ملت، پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس ایران، بانک پاسارگاد، بانک تجارت، فولاد مبارکه و بانک صادرات بوده‌اند. یعنی امروز نماد‌های بانکی بیشترین اثر تقویتی بر شاخص بورس را داشته‌اند. نماد‌های پرتراکنش در بورس تهران شامل سایپا، ایران خودرو، ملی مس ایران، پالایش نفت اصفهان، دارویی برکت، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و بانک ملت بوده‌اند. در فرابورس ایران شاخص کل در پایان معاملات ۲۳ واحد رشد کرده و به رقم ۱۷ هزار ۶۶۰ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و ۱۹۶ هزار میلیارد تومان رسید. یعنی ارزش روز شرکت‌های بورسی و فرابورسی روی هم رفته به ۶ میلیون میلیارد تومان یا معادل ۶۲۰ میلیارد دلار رسیده است. معامله گران بیش از ۸۴۲ میلیون سهام، حق تقدم در قالب ۹۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۰۱۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند. نماد‌های آریاساسول، هلدینگ معدنی خاورمیانه، صبا تأمین و توسعه مالی مهر آیندگان و سرمایه گذاری کرمان بیشترین اثر مثبت و سنگ آهن گهر زمین و مدیریت انرژی امید تابان هور بیشترین اثر منفی را روی شاخص فرابورس داشته‌اند.
 

با افت و خیز‌های این هفته بازار بورس، باید دید در هفته آینده چه سرنوشتی در انتظار سهامداران است.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: