کد خبر: ۳۴۹۸۹۰
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
0
مبلغ وام ازدواج به 70میلیون تومان افزایش یافت. خبری که قبل از سال جدید منتشر شد. در پی این خبر بانک مرکزی به همه بانک ها ابلاغ کرد در پرداخت این وام همراهی لازم را با متقاضیان داشته باشند. اما عمل به این ابلاغ به راحتی انتشار آن نبوده است.

به گزارش پول نیوز، ابلاغ وام 70 میلیونی ازدواج، در یازدهم اردیبهشت سال جاری توسط بانک مرکزی به کلیه بانک ها برای پرداخت به هریک از زوجین انجام شد. ابلاغی که در پی تصویب پرداخت این وام در مجلس شورای اسلامی در دوماه گذشته انجام شده است.

این وام برای تشویق جوانان به ازدواج اگر داماد زیر 25 سال و عروس زیر 23 سال داشته باشند به مبلغ 100 میلیون تومان برای هریک از آنها افزایش می یابد.

هرچند که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و رشد بی سابقه قیمت‌ها در زمینه مسکن، تهیه جهیزیه و ... باز هم این رقم از وام ازدواج کافی نیست، اما با این حال می‌تواند برخی گره‌های مسیر تشکیل خانواده را باز کند.

با افزایش یافتن مبلغ وام ازدواج، بسیاری از جوانان در آستانه ازدواج برای دریافت این رقم اقدام و بر روی آن برنامه‌ریزی کردند.

حال با جستجویی در اینترنت، مشاهده کردیم که سایت های واسطی هم سروکله شان پیدا شده است. این سایت ها که مبلغی حدود 40 هزار تومان را برای ثبت نام وام در نظر گرفته اند، از زوجین متقاضی وام می خواهند که عملیات ثبت نام و بررسی مدت زمان انتظار برای دریافت وام را به آنها بسپارند. این در حالی است که بانک ها بارها اعلام کرده اند که ثبت نام وام و پرداخت را خودشان مستقیم انجام می دهند.

اگر دریافت وام به همین مبلغ 40هزار تومان ختم می شد و وام به دست زوجین می رسید باز حرفی نبود اما؛ در این بین دلالی کثیفی در حال انجام است که با زدو بند با بانک ها و دریافت پورسانت قابل توجه از مبلغ وام توسط این سایت ها و گاها برخی آگهی های نشر داده شده در اینترنت و بر در و دیوار شهر، می خواهند سودی به جیب زده و از این بساط شلوغ، سهمی بگیرند.

ناگفته پیداست که مشکلات دریافت وام و تهیه ضامن های معتبر و ضمانت های سفت و سخت، به این گونه شرایط دلالی، دامن می زند و حال سوال این است اگر قرار است وامی داده شود و شرایطی هم از طرف بانک مرکزی ابلاغ می شود بازی بانک های تابعه با مشتریانشان از چه بابت است؟

آنچه در ادامه می‌خوانید تجربیات مردم برای دریافت وام ازدواج است.

« من خودم بازنشسته‌ام. ضمانتم را برای پسرم قبول نکردند و لیست۴۰۰ نفر رو نشانم داد که این‌ها قسط نداده‌اند و…»

«چرا این وام اینقدر دردسر شده؟ بانک ملی میرم میگه هر کدوام ۲ ضامن میخواد. صادرات میرم همینجور ملت میرم همین حرف رو میزنه. ولی بانک مسکن یا کشاورزی رفتم میگه ۱ ضامن میخواد ‌.اخه من که اصلا کارمند یا بازنشسته ندارم باید چه کنم؟ بعدش هر بانکی رفتم میگه حرف دولت هیچ ارزشی نداره که یارانه بیارم برای وثیقه.»

«من ۱۱اردیبهشت ۹۹ بعد از هفت خوان وامم رو گرفتم. ۵سال پیر شدم تا گرفتم از بانک ملی. سه ضامن هرکدام دو کسرحقوق جمعا هفتا کسر بردم بعدم جمعا ۹۶ میلیون دادن»

« از سال گذشته مرداد ماه برای وام ثبت نام کردیم. نزدیک به یک‌سال در نوبت دهی بانک شهر هستیم خبری نشده. برای اینکه بگن ملت ببینید داریم کارمی‌کنیم اینا رو میگن ولی میدونیم کاری می‌کنند که فقط سرکار بذارند ملت رو.»

«منم زیر ۲۳ سال سن دارم الان ۹ماهه عقد کردم. ۸ ماهه که از طرف بانک سپه منتظر پیامک بودم و اتفاقی نیفتاد و حذف کردم. این ماه بانک تجارت نوشتم یک روزه پیامش اومد اما چه فایده رئیس شعبه پاشو تو یه کفش کرد که من و همسرم هرکدام جدا ۲تا ضااااامن کارمند داشته باشیم. مجبور شدیم درخواستمون حذف کنیم.»

مشکلات زوجین

زوجی که درصدد اخذ وام هستند درباره مشکلاتشان به ما چنین گفتند: «به ما گفتند ضامن باید حتما مالک خانه باشد و همچنین فیش حقوقی او باید بالای ۴ میلیون باشد که متاسفانه پیدا کردن چنین ضامنی برای ما ممکن نیست ما به دلیل صف‌های طولانی در بانک‌های دولتی به بانک خصوصی مراجعه کردیم. البته شرایط آنان برای ضامن سخت‌تر است. برای هر کدام از زوجین یک ضامن نیاز است. این ضامن باید از بانک وام‌دهنده حقوق بگیردیایک حساب جاری فعال در آن بانک داشته باشد یا این که جواز کسب داشته باشد.»

زوج دیگر می‌گویند: «ما مدت هاست که منتظر دریافت وام هستیم. با اینکه برای پیدا کردن ضامن خیلی اذیت شدیم، زیرا ضامن‌های ما در شهر ما نبودند و ما مجبور شدیم که ضامن‌های خود را عوض کنیم. انگار باید بیخیال دریافت وام شویم.»

آقای احمدی که تازه زندگی مشترک را شروع کرده است به ما می‌گوید: «درواقع این وام کمکی به ما نکرد، زیرا با توجه به نرخ تورم این مبالغ پاسخگوی درصد بسیار کمی از مشکلات زوجین هستند.»

کاربری در فضای مجازی اینگونه نوشت: «به یک عدد ضامن با فیش کسر از حقوق و چک صیاد معتبر، بدون سابقه چک برگشتی و قسط عقب افتاده جهت دریافت وام ازدواج نیازمندیم!»

*ازدواج و طلاق های صوری

در سالهای گذشته در رسانه ها بارها به این مساله پرداخت شد که طمع وام ازدواج می تواند بسیاری از افراد را برای ازدواج های مجدد صوری و فروش وام ترغیب نماید. مسئولان در راهکار این مشکل اعلام کردند که به هر یک از زوجین فقط یک بار تسهیلات ازدواج داده می شود.

 

با این حال شرایط اقتصادی کشور و نبود آینده ای روشن از وضعیت اقتصادی کشورمان، سبب شده تا با وجود پیدا کردن ضامن های معتبر و رسمی، بانک ها با کش و قوس های فراوان و بردن و آوردن های پیاپی، هم وام گیرنده را از وام گرفتن خسته کرده و هم خودشان در ادامه این مسیر ان قلت های فراوان بیاورند.

 

قرار است وام ازدواج مشکلی از مشکلات زوجین را حل نماید نه اینکه آنها را در اضطراب وام و بدهی قرار داده ودر ابتدای زندگی آنها را از مشکلات زندگی تاهلی بترساند.

در پایان تقاضای ما از مسئولین تصویب کننده، ابلاغ کننده و هم پرداخت کننده این است، اگر این تسهیلات، وام ازدواج و برای تشویق به جوانان در نظر گرفته شده است، درست و حسابی اجرایی و البته نظارت شود!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: