یک کارشناس سیستم بانکی تصریح کرد:
کد خبر: ۳۵۰۰۴۷
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
0
گلمردای گفت: اگرچه از ورود رمز ارز‌ها به عنوان یک پدیده نوین بایستی استقبال کرد، اما به دلیل ابهامات و چالش‌هایی که می‌تواند برای اقتصاد کشور داشته باشد لازم است جانب احتیاط نیز دیده شود.
تولیدی//// تولید و استفاده از رمز ارز‌ها، فرصتی در پرداخت‌ها و نقل و انتقالات مالی می‌باشد
به گزارش پول نیوز، گلمرادی، کارشناس پولی و بانکی در خصوص رمز ارزها در کشور گفت: شناسایی استخراج کنندگان رمز ارزها و کنترل و نظارت بر خرید و فروش و جابه جایی رمز ارزها از مجاری قانونی می‌تواند چالش‌ها و تهدیدات رمز ارزها را به فرصت تبدیل کند.
 
وی اظهار کرد: امروزه پول و قدرت خرید تبدیل به اطلاعات ذخیره شده‌ای بر روی تراشه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی کامپیوتری شده است. این تغییرات بنیادی در مفاهیم نوین پولی نشان می‌دهد که رفتار و برخورد سنتی با مفاهیم نوین پول و رمز ارز‌ها ناکافی و نامناسب است.

این کارشناس سیستم بانکی با بیان اینکه از نظر اقتصادی، افزایش اشکال پول دیجیتال و رمز ارز‌ها امکان نظارت دولت‌ها بر اقتصاد را محدود می‌سازد، تصریح کرد: پول الکترونیکی و رمز ارز‌ها بعضا توسط افراد و موسساتی خلق می‌شود که ممکن است در کنترل و نظارت دولت‌ها نبوده و با تبدیل، جابه جایی و انتقال این رمز ارز‌ها در بستر اینترنت و فراتر از مرز‌های جغرافیای مسائل و مشکلاتی را برای اقتصاد کشور فراهم سازد.

گلمردای ادامه داد: بنابراین اگرچه از ورود رمز ارز‌ها به عنوان یک پدیده نوین بایستی استقبال کرد، اما به دلیل ابهامات و چالش‌هایی که می‌تواند برای اقتصاد کشور داشته باشد لازم است جانب احتیاط نیز دیده شود.

کارشناس ارشد پولی و بانکی عنوان کرد: در این زمینه، بایستی توجه داشت که خلق و ایجاد پول الکترونیکی رمز ارز‌ها که به راحتی از طریق بستر‌های اینترنتی نقل و انتقال پیدا می‌کنند، می‌تواند پایه پول و نقدینگی را افزایش داده و در صورت عدم کنترل بانک مرکزی سبب خروج سرمایه از کشور شود.

وی ادامه داد: در یک نگاه کوتاه می‌توان گفت که اگرچه تولید و استفاده از رمز ارز‌ها می‌تواند فرصت‌هایی نظیر سهولت در پرداخت‌ها و نقل و انتقالات مالی، راحتی کار، انعطاف پذیری و کاهش هزینه‌های زمان و مکان را در بر داشته باشد که حقیقتا برای اقتصاد و جامعه مفید است، اما در عین حال می‌تواند تهدیدات و چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و حقوقی ایجاد کند.

گلمرادی خاطرنشان کرد: از جمله این چالش‌های اقتصادی و اجتماعی می‌توان به جعل و کلاهبرداری، فرار مالیاتی، پولشویی، خروج ارز و سرمایه از کشور، افزایش حجم اقتصاد زیرزمینی، قدرت گرفتن اقتصاد غیررسمی و عدم شفافیت مالی و فساد اشاره داشت.

وی تاکید کرد: یکی از نگرانی‌های اصلی دولت و بانک مرکزی آن است که گسترش دامنه استفاده بالقوه از رمز ارز‌ها بتواند به عنوان ابزاری برای اهداف مجرمانه و پولشویی، عدم شفافیت مالی و فساد، فرار مالیاتی و خروج سرمایه‌ها از کشور عمل کند که در این صورت ثبات و سلامت بخش پولی و مالی اقتصاد را به خطر می‌اندازد.

کارشناس ارشد پولی و بانکی تصریح کرد: با توجه به نکات فوق، شناسایی استخراج کنندگان رمز ارز‌ها و کنترل و نظارت بر خرید و فروش و جابه جایی رمز ارز‌ها از مجاری قانونی نظیر صرافی‌ها ضمن اینکه امکان سیاستگذاری و نظارت دولت و نهاد‌های ناظر را فراهم می‌سازد، بلکه می‌تواند چالش‌ها و تهدیدات رمز ارز‌ها را به فرصت تبدیل کند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: