کد خبر: ۳۵۰۶۶۰
۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
0
یک کارشناس اقتصادی بیان کرد: نقوی با بیان اینکه نظام اقتصادی دنیا در حال تغییر است، گفت: ارز‌های دیجیتال در آینده، پول رایج در دنیا خواهند بود و این یک امر گریز ناپذیر است که قیمت بیت کوین افزایش می‌یابدد و با توجه به استقبال مردم از ارز‌های دیجیتال، باید شاهد رشد آن باشیم.
تولیدی///// هجوم بی وقفه مردم به بازار ارز‌های دیجیتال
به گزارش پول نیوز، کریپتو کارنسی یا ارز دیجیتال به یک سیستم انتقال وجه الکترونیک گفته می‌شود که برای تایید تراکنش‌ها و تشکیل واحد‌های جدید، متکی به بانک‌های مرکزی نبوده و نیازی به شخص ثالث ندارند. در عوض در سیستم ارز‌های دیجیتال، تراکنش‌ها در یک دفتر کل توزیع شده به نام بلاک چین ثبت و رمزنگاری می‌شوند و این موضوع امکان پرداخت‌های مستقیم و همتا به همتا را فراهم می‌کند.

مطالعات جدید نشان می‌دهند حدود ۴.۵ درصد از کل استخراج بیت کوین دنیا در ایران انجام می‌شود؛ بنابراین ایران می‌تواند صد‌ها میلیون دلار از ارز‌های مجازی درامد داشته باشد و از آن برای کاهش تاثیر تحریم‌ها استفاده کند.

گزارش شرکت تحقیقات بلاکچین الیپتیک نشان می‌دهد تولید بیت کوین ایران با سطح فعلی استخراج آن، سالانه یک میلیارد دلار برای این کشور درآمد دارد.

آمریکا یک تحریم همه جانبه اقتصادی علیه ایران وضع کرده است که شامل صنعت نفت، بانکداری و کشتیرانی این کشور می‌شود.

شرکت الیپتیک بر اساس اطلاعات به دست آمده از استخراج کنندگان بیت کوین توسط مرکز آلترنیتیو فایننس تا آوریل ۲۰۲۰ و همچنین ارقام منتشر شده توسط نیروگاه برق وابسته به وزارت نیروی ایران تخمین می‌زند حدود ۶۰۰ مگاوات برق در ایران توسط استخراج کنندگان بیت کوین مصرف شده است.

بیت کوین و سایر ارز‌های طی مجازی فرآیندی با عنوان استخراج یا ماینینگ ایجاد می‌شوند که طی آن کامپیوتر‌های پرقدرت با یکدیگر جهت حل مسائل ریاضی پیچیده رقابت می‌کنند. این فرایند مصرف انرژی بالایی دارد و به برق تولید شده توسط سوخت‌های فسیلی که ایران منابع بالایی از آن را دارد وابسته است.

بانک مرکزی ایران تجارت بیت کوین و سایر ارز‌های مجازی را که در خارج از کشور استخراج شده باشند ممنوع کرده است.

در گزارش شرکت الیپتیک آمده است: «ایران به این نتیجه رسیده که استخراج بیت کوین فرصتی جذاب برای اقتصاد تحریم شده این کشور است که با مشکل کمبود پول نقد مواجه است، ولی ذخایر بالای نفت و گاز طبیعی در اختیار دارد».

برق مورد استفاده استخراج کنندگان ارز مجازی در ایران برابر با سوختن سالانه ۱۰ میلیون بشکه نفت است یعنی حدود ۴ درصد از کل صادرات نفت ایران در ۲۰۲۰.

استخراج کنندگان مستقر در ایران مستقیماً بیت کوین دریافت می‌کنند و می‌توانند از آن برای واردات استفاده کنند، به این ترتیب تحریم‌های وضع شده علیه موسسات مالی ایران دور زده می‌شود.

در همین رابطه جواد نقوی کارشناس اقتصادی در رابطه با بازار ارز‌های دیجیتال در ایران به خبرنگار پول نیوز گفت: ارز‌های دیجیتال در چند سال اخیر بسیار بین مردم دنیا رایج شده است و هر شخصی در حد توانش به دنبال کسب اطلاعات بیشتر و اگر هم شود کسب سود از این فناوری است. سال گذشته همراه با اوج گرفتن ناگهانی ارز‌های دیجیتال تب و تاب کریپتو در بین تمام جوامع به وجود آمد. پای مردم ایران به دلیل مشکلات ارزی که داشتند بیشتر به این ماجرا باز شد. طی یک سال گذشته جست و جوی کلمه "بیت کوین" در گوگل در ایران ۵۰ برابر شده است که نشان دهنده جذابیت این موضوع برای مردم ایران است.

وی افزود: تمامی این آمار و ارقام نشان دهنده این است که بشر در حال مهاجرت تدریجی از جهان واقعی به جهان مجازی است و این مهاجرت الزاماتی دارد.

نقوی با بیان اینکه نظام اقتصادی دنیا در حال تغییر است، گفت: ارز‌های دیجیتال در آینده، پول رایج در دنیا خواهند بود و این یک امر گریز ناپذیر است که قیمت بیت کوین افزایش می‌یابدد و با توجه به استقبال مردم از ارز‌های دیجیتال، باید شاهد رشد آن باشیم.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: در واقع حل این مشکل بزرگ پولی در جهان با فناوری نوینی به نام بلاک چین حل شد. فناوری که در آن یک فرد یا یک گروه برای همه تصمیم نمی‌گیرد، بلکه همه افراد جامعه به یک اندازه در تصمیم گیری و امنیت جامعه کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیت کوین به زبان ساده مانند پول موجود در کارت بانکی شماست با این تفاوت که کارت بانکی شما را بانک صادر می‌کند، اما حساب بیت کوین را شبکه بلاک چین ایجاد می‌کند، خاطر نشان کرد: بانک می‌تواند حساب شما را به هر دلیلی مسدود کند، اما حساب بیت کوین حذف شدنی نیست. در عابر بانک می‌توانید کارت خود را وارد کنید و ریال تحویل بگیرید، اما بیت کوین ماهیت فیزیک ندارد. گرچه در حال حاضر عابر بانک بیت کوین نیز در سراسر دنیا استفاده می‌شود و با وارد کردن مشخصات حساب خود می‌توانید پول نقد دریافت کنید. همچنین بانک شما به هر دلیلی ممکن است در جامعه جهانی تحریم شود و حساب شما فقط در محدوده خاصی کاربرد دارد، اما بیت کوین توسط هیچ شخص یا حکومتی کنترل نمی‌شود و قابل تحریم نیست.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: