کد خبر: ۳۵۰۶۸۲
۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
0
یک کارشناس حوزه نظام مهندسی ساختمان با اشاره به تحولات حرفه مهندسی در سال های پس از انقلاب گفت: رشته مهندسی در ایران بعد از انقلاب دستخوش تحولاتی شد که میزان پذیرش دانشجویان رشته های مهندسی در دانشگاه ها افزایش یافت.

شهریار مشیری در گفت و گو با پول نیوز با انتقاد از عملکرد دانشگاه های خصوصی و آزاد در افزایش میزان پذیرش دانشجو با هدف دریاف شهریه و کسب درآمد، اظهار داشت: در این میان دانشگاه های دولتی نیز وقتی دیدند که درآمد خوبی از این راه می توانند کسب کنند، آنها هم دانشکده های مختلفی از قبیل پردیس، شبانه و... را ایجاد کردند و آمار دانشجویان مهندسی را بسیار بالا بردند.

 

وی با اعلام اینکه آمار دانشجویان رشته های مهندسی در سال های پس از انقلاب و به ویژه در دهه دوم انقلاب نسبت به قبل از آن 20 برابر شده است، بیان کرد: در حال حاضر نیز این آمار بسیار وحشتناک است و این در حالی است که کیفیت آموزشی به روز نمی شود و ارتقا نمی یابد.

 

مشیری درخصوص دلایل این امر توضیح داد: در سال های قبل از انقلاب، به ازای هر 5 سال تدریس، فرصت مطالعاتی به اساتید می دادند و وزارت علوم طی هماهنگی با دانشگاه های اروپا یا آمریکا، اساتید را برای گذراندن دوره های آموزشی به این کشورها می فرستاد تا علم روز دنیا را فرابگیرند و پس از به روزرسانی دانش و تخصص خود به ایران بازمی گشتند و آموخته های خود را به دانشجویان منتقل می کردند. بعد از انقلاب متاسفانه به خاطر صرفه جویی و نبود ارز این فرصت مطالعاتی از دست رفت و به همین دلیل امروز علم مهندسی و کتاب ها و مطالب ما همان علم مهندسی قبل از انقلاب است.

 

وی با بیان اینکه تا دهه دوم انقلاب به واسطه انبوه دانشجویان، اعضای هیئت علمی را به سرعت حتی از بین افراد دارای مدرک فوق لیسانس استخدام می کردند و بعدها دوره های دکترا دایر شد، افزود: در اروپا دوره های دکترا برای سه نفر رتبه های برتر دانشگاه به صورت بورسیه است، اما در ایران باید هزینه صرف شود و به واسطه همین دلایل کیفیت آموزش در ایران نه تنها در رشته مهندسی بلکه در همه رشته ها بسیار پایین آمده است.

 

شهریاری با اشاره به تولید انبوه مهندس در کشور بدون توجه به کیفیت آموزش تصریح کرد: ساخت و سازهای انجام شده در 40 سال اخیر و خسارات ناشی از وقوع زلزله حاکی از آن است که نه تنها ساختمان های قدیمی از کیفیت لازم برخوردار نیستند، حتی ساختمان های نوساز نیز که با علم جدید ساخته شده اند مقاومت لازم را در برابر زلزله ندارند و نمونه بارز آن را در ساختمان های مسکن مهر در زلزله کرمانشاه دیدیم.

 

وی با تاکید بر اینکه این مسائل نشان می دهد که بنیه علمی مهندسان در کشور ما بسیار ضعیف است، تاکید کرد: نه تنها در رشته مهندسی بلکه باید در همه رشته ها یک انقلاب فرهنگی به وجود بیاید که کیفیت آموزش را بالا ببرند؛ در غیر این صورت تولید انبوه مهندس دردی را دوا نمی کند.

 

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان هرمزگان با انتقاد از اینکه در کشور فقط به تولید مدرک توجه شده و مدرک گرایی را تشویق کرده ایم و علم گرایی را تشویق نکرده ایم.

 

وی در خصوص میزان کیفیت آزمون های مهندسی گفت: وزارت راه و شهرسازی برگزاری آزمون های نظام مهندسی را به سازمان سنجش یعنی وزارت علوم واگذار کرده است و نمی توان گفت که کیفیت این آزمون ها ضعیف است، بلکه درواقع کیفیت فارغ التحصیلان ما پایین است.

 

مشیری تشریح کرد: در بسیاری از کشورهای دیگر فارغ التحصیلان دانشگاهی از رشته پزشکی گرفته تا رشته های مهندسی و... برای انجام کار حرفه ای باید در آزمونی به نام آزمون دولت شرکت کنند تا بتوانند اجازه اشتغال حرفه ای داشته باشند، در غیر این صورت نمی توانند کار حرفه ای انجام دهند.

 

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در ایران این روند برای همه رشته های دانشگاهی وجود ندارد، افزود: در حرفه نظام مهندسی برای اینکه تعدادی از فارغ التحصیلان مهندسی بتوانند وارد بازار کار شوند و صدای اعتراض بیکاری آنها بر سر وزارت راه و شهرسازی و دستگاه های مربوطه بلند نشود، آزمون نظام مهندسی را برگزار می کنند.

 

رییس سابق سازمان نظام مهندسی هرمزگان در پایان با بیان اینکه در دوره قبلی وزارت راه و شهرسازی برخی مسئولان مافیای کلاس های آموزشی و تدریس را تشکیل داده بودند، بیان کرد: همین رانت خواری ها حرفه مهندسی کشور و استعدادها را از بین برده و نابود کرده است.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: