April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با پول نیوز اظهار کرد؛
کد خبر: ۳۵۲۹۴۷
۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
0
اسلامیان بیان کرد: زمانی که بانک مرکزی از استقلال کافی برخوردار باشد عملکرد‌ها به خوبی شفاف می‌شود و در صورت بروز مشکل در شبکه پولی و بانکی، بانک مرکزی به درستی پاسخگو خواهد بود.
عدم استقلال بانک مرکزی عامل تمام مشکلات شبکه بانکی
به گزارش پول نیوز، امروزه استقلال بانک مرکزی در تصمیمات پولی و بانکی در اغلب کشور‌های توسعه یافته پذیرفته شده است. در این کشور‌ها دولت تلاش می‌کند با سازوکار‌های قانونی در امور بانک مرکزی حداقل رگولاتوری و تنظیم‌گری را داشته باشد. امری که در طولانی مدت به ثبات ارزش پولی و یکنواختی و هماهنگی بیشتر سیاست‌های پولی و بانکی می‌انجامد. اما ایران اکنون دهه‌ها است که با چالش عدم استقلال بانک مرکزی و نداشتن حق رای این نهاد مهم در تصمیمات مالی کشور مواجه است.

در همین رابطه ایمان اسلامیان کارشناس شبکه بانکی در گفتگو با پول نیوز بیان کرد: اگر ما این موضوع را بپذیزیم که سیاست‌های متولی پولی در کشور دچار مشکل است در آن زمان می‌توانیم در خصوص اصلاح ساختار پولی فکر کنیم.

وی افزود: اگر حرکت اقتصادی ما در کشور به سمت و سوی تورم هدف گذاری شده باشد همچنین بانک مرکزی به قدری مستقل باشد که بتواند جدا از فشار‌های سیاسی، سیاست‌های خود را تعیین کند و نرخ تورم در آن بازه را کنترل کند، نوعی تحول مثبت در اقتصاد ایران محسوب می‌شود.
 
اسلامیان اظهار کرد: زمانی که بانک مرکزی از استقلال کافی برخوردار باشد عملکرد‌ها به خوبی شفاف می‌شود و در صورت بروز مشکل در شبکه پولی و بانکی، بانک مرکزی به درستی پاسخگو خواهد بود.
 
این کارشناس سیستم بانکی بیان کرد: حمایت دولت از بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم بسیار موثر است و اگر این استقلال به بانک مرکزی برگردد، می‌تواند در مسیر سیاست گذاری هدف گذاری نرخ تورم قدم بردارد.
 
وی ابراز کرد: اگر نظام سیاسی این اختیار و استقلال را به بانک مرکزی دهد و از فشار‌های اجتماعی و سیاسی خود بر بانک مرکزی، کم کند موجب می‌شود نرخ تورم در کشور کنترل یابد.
 
اسلامیان اصلی‌ترین مشکل بازار پولی و بانکی در کشور ما را نبود استقلال بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: نبود استقلال در بانک مرکزی کشور ما، عامل بسیاری از مشکلات است بنابراین اگر این استقلال وجود داشته باشد مداخله‌ای صورت نمی‌گیرد.

 

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: