کد خبر: ۳۵۳۷۲۸
۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
0
یک کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص راهکارهای اصلاح ساختار اقتصادی کشور در دولت جدید گفت: بحران اقتصادی در ایران درواقع یک بحران ساختاری است و برای اینکه این ساختار تغییر پیدا کند، باید ساختاری هم با آن برخورد شود.

ردپای بحران ساختاری در اقتصاد ایران/ دولت جدید سیاست صنعتی کردن اقتصاد را اجرایی کند

 

به گزارش پول نیوز، محمد علی خطیب در گفت و گو با «پول نیوز» با بیان این مطلب تاکید کرد: متاسفانه در مجلس شورای اسلامی این مسئله مهم در نظر گرفته نشده و در تمام نقد و انتقاداتی که از طرف دولت و دیگران مطرح می شود، چه اهل مجلس و چه کسانی که بیرون از مجلس هستند، هیچ کدام درباره ساختار صحبت نمی کنند. به طوری که گویا این مسئله فراموش شده است.

وی با بیان اینکه اصلاح ساختار اقتصادی به صنعتی کردن ساختار اقتصاد ایران برمی گردد، افزود: این خود بحث مفصلی است که چه الگیی باید انتخاب شود تا اینکه بتواند برای صنعتی کردن واقعی فراهم شود؛ نه آنچه که تحت عنوان صنعتی کردن از زمان پهلوی اول شروع شد و آن یک طرف قضیه بود و در طرف دیگر سیاست دولت قرار داشت.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: برای اینکه ما بتوانیم به طور واقعی مشکلات ایران را حل کنیم، اولین کاری که انجام می دهیم باید این باشد که ساختار صنعتی را در سیاست صنعتی کردن ایران معرفی کنیم و تفاوتی ندارد که این رویکرد چه در دولت روحانی و چه در دولت دیگری اتخاذ شود.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای سیاست صنعتی سازی ایران تصریح کرد: تا زمانی که سیاست صنعتی کردن ایران اجرایی نشود و فقط به مسائل روبنایی از قبیل این بپردازیم که به طور مثال چرا تورم ایجاد شده و از چه راهی می توانیم تورم موجود را کنترل کنیم، ما نمی توانیم برخورد جدی با مسائل ایران داشته باشیم و همه دولت هایی که روی کار می آیند، همان سرنوشتی را پیدا می کنند که امروز دولت روحانی با آن روبه رو است.

خطیب یادآور شد: امروز در ادبیاتی که چه در سطح مجلس و چه در بیرون از مجلس تعریف شده و یا عملا چه طرفداران روحانی و چه طرفداران رییس جمهور منتخب را نگاه کنیم، می بینیم هیچ بخشی سیاست های خود را با شفافیت بیان نکرده که چه سیاست هایی قرار است اجرایی شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه عنوان کرد: اگر برنامه های کشورهای موفق، نه کشورهای صنعتی، بلکه کشورهایی مثل کشورهای جنوب شرق آسیا که در امر صنعتی کردن تا حدی از الگوهای مستقل برخوردار هستند و به عنوان الگوی موفق می توان آنها را معرفی کرد، لحاظ کنیم، در این کشورها در کنار توجه به سایر برنامه ها، برنامه صنعتی کردن و سیاست صنعتی کردن کشور دیده می شود.

خطیب با ابراز امیدواری از تبعیت دولت جدید در زمینه اتخاذ سیاست های صنعتی در کشور خاطر نشان کرد: حال ما امیدواریم که دولت جدید بتواند سیاست صنعتی کردن کشور را با استفاده از الگوها و یا سیاست های کشورهایی که سیاست صنعتی دارند و در این عرصه موفق بوده اند و به نظر می رسد که در آینده هم موفق خواهند بود، پیگیری و در این بخش از آنها پیروی کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: