May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با پول نیوز عنوان کرد؛
کد خبر: ۳۵۶۴۰۴
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
0
سلطانی گفت: کسری بودجه بیش از حد دولت باعث شد حجم نقدینگی کثیری ایجاد شود و تلاش بانک مرکزی برای افزایش قدرت خرید مردم و کاهش نرخ تورم، بی نتیجه بماند.
////
احسان سلطانی کارشناس مسائل اقتصادی در کشور در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در خصوص چالش‌های بانک مرکزی در دولت جدید گفت: بانک مرکزی در کشور ما چند وظیفه اصلی بر عهده دارد که از جمله این وظایف می‌توان به حفظ ارزش پول ملی، حفظ قدرت خرید مردم و نظارت بر بانک‌ها را نام برد.

وی افزود: یکی از بزرگترین چالش‌های نظام بانکی در کشور ما افزایش بی رویه حجم نقدینگی در کشور است که با کسری بودجه دولت ها، بانک مرکزی مجبور به تامین مالی و انتشار پول می‌شود که این موضوع به تنهایی اقتصاد کشور را تضعیف می‌کند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: کسری بودجه بیش از حد دولت باعث شد حجم نقدینگی کثیری ایجاد شود و تلاش بانک مرکزی برای افزایش قدرت خرید مردم و کاهش نرخ تورم، بی نتیجه بماند.

سلطانی ابراز کرد: عملکرد بانک مرکزی در دولت سیزدهم باید به گونه‌ای باشد که از افزایش حجم نقدینگی جلوگیری کند تا ناچار به انتشار پول نشود. بانک مرکزی باید با انتشار اوراق و فروش دارایی‌های خود، نقدینگی‌های این چنین را از اقتصاد جمع آوری کند.

وی عنوان کرد: بانک مرکزی باید در کنار جلوگیری از رشد نقدینگی در کشور، بر بانک‌های کشور هم نظارت کافی داشته باشد، زیرا برخی از بانک‌ها در دولت‌های قبل به وظایف خود عمل نکرده اند و به سمت و سوی بنگاهداری قدم برداشته اند.

این کارشناس اقتصای در کشور خاطر نشان کرد: در ادامه بانک مرکزی باید بر ترازنامه بانک‌ها و ساختار مالی آن‌ها هم نظارت کند. در شرایطی که رشد بی رویه نقدینگی و افزایش نرخ ارز بانک‌ها را تهدید می‌کند، اگر نظارت پررنگ بانک مرکزی نباشد، شرایط اقتصادی بدی در کشور حاکم می‌شود.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: