کد خبر: ۳۵۹۶۴۹
۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۰
0
فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود که در این بسته خبری به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
از افزایش ۱۲ درصدی محققان در کشور تا رشد ۵۵ درصدی پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه‌های کاربردی
فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود که در این بسته خبری به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 حوزه فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «فعالان دانش‌بنیان به نیاز‌های صنعت آزمایشگاهی پاسخ می‌دهند»، «افزایش ۱۲ درصدی محققان در کشور»، «رشد ۵۵ درصدی پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه‌های کاربردی»، «استفاده از ربات هوشمند به جای انسان در بانک برای اولین بار»، «۱۵ تا ۱۶ درصد اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۳۰ مبتنی بر هوش مصنوعی می‌شود»، «برگزاری مصاحبه پنجمین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی به صورت مجازی»، «توجه بیشتر به حوزه علوم انسانی در برنامه‌های معاونت علم و فناوری»، «التیام زخم‌های مزمن با استفاده از نانو شیمی»، «لایه ازون روز به روز در حال بزرگ شدن است» همراه بود.

فعالان دانش‌بنیان به نیاز‌های صنعت آزمایشگاهی پاسخ می‌دهند

 اولترافریز‌ها تجهیزات پیشرفته‌ای هستند که دما‌هایی بسیار پایین را برای نگهداری فرآورده‌های زیستی، سلولی، مولکولی و مواد آزمایشگاهی تولید می‌کنند.

در روش معمول برای نگهداری موادی که احتمال فاسدشدن آن‌ها وجود دارد، از سردکننده‌هایی استفاده می‌شود که می‌توانند دما را تا حداکثر منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد پایین بیاورند، اما وقتی صحبت از مواد آزمایشگاهی، از جمله نمونه‌های زیستی، ویروس‌ها یا واکسن‌ها می‌شود، باید از تجهیزات پیشرفته‌ای استفاده کرد که دما‌های بسیار پایین‌تر از این میزان تولید می‌کنند.

افزایش ۱۲ درصدی محققان در کشور

  به تازگی مرکز آمار ایران طرح آمارگیری از کارگاه‌های دانش‌بنیان و دارای فعالیت تحقیق و توسعه را انجام داده است. طرحی که در آن کارگاه‌های دارای فعالیت تحقیق و توسعه در سه جامعه آماری مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و خلاق بررسی شدند. اما نتایج این گزارش‌ها در سال ۹۸ اطلاعات جالبی را نشان می‌دهد. اطلاعاتی که نشان از توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری کشور دارد. زیست بومی که نیروی انسانی کارآمد و خلاق اساس آن را تشکیل می‌دهد.

پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این باره اظهار کرد: تهیه داده‌های آماری مناسب در حوزه علم، فناوری و نوآوری یکی از راهبرد‌ها برای تدوین برنامه‌های توسعه‌ای سیاستگذاران و برنامه ریزان است.

او افزود: این گزارش‌های آماری جدید بلوغ اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه فناوری و نوآوری را در کشور نشان می‌دهد. در سال‌های اخیر گسترش کمی و کیفی زیست بوم دانش بنیان و خلاق با رشد مستمر و قابل توجه در حوزه تحقیق و توسعه همراه بود و گزارش‌های آماری اطلاعات و واقعیت‌های این حوزه را منعکس می‌کند.

رشد ۵۵ درصدی پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه‌های کاربردی

 مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان، افزایش تعداد نیروی انسانی خلاق و فناور در زیست بوم‌فناوری و نوآوری را چشمگیر دانست که این مسئله نشان‌دهنده حرکت درست کشور برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق است.  تهیه داده‌های آماری مناسب در حوزه علم، فناوری و نوآوری یکی از راهبرد‌ها برای تدوین برنامه‌های توسعه‌ای سیاستگذاران و برنامه ریزان است.

در همین راستا نیز به تازگی مرکز آمار ایران طرح آمارگیری از کارگاه‌های دانش‌بنیان و دارای فعالیت تحقیق و توسعه را انجام داده است. طرحی که در آن کارگاه‌های دارای فعالیت تحقیق و توسعه در سه جامعه آماری مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و خلاق بررسی شدند. اما نتایج این گزارش‌ها در سال ۹۸ اطلاعات جالبی را نشان می‌دهد. اطلاعاتی که نشان از توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری کشور دارد. زیست بومی که نیروی انسانی کارآمد و خلاق اساس آن را تشکیل می‌دهد.

استفاده از ربات هوشمند به جای انسان در بانک برای اولین بار

 اردن برای اولین بار موفق به تجربه استفاده از یک ربات انسان نما به نام Pepper در یکی از بانک‌های اصلی خود شده است. این بانک که راه حل اثبات شده را برای استقرار Pepper، یک ربات انسان نما اجتماعی، به عنوان بخشی از تیم بانکداری خرده فروشی خود انتخاب کرده است با انجام این پروژه، Proven Solution و Capital Bank از پتانسیل راه حل‌های روباتیک مجهز به هوش مصنوعی برای کمک به مجموعه‌ای از عمود‌های بانکی که متعاقبا اهداف اصلی تجارت را هدایت می‌کنند، استفاده خواهند کرد.

ربات Pepper، مجهز به فناوری PRoMS، با ارائه پشتیبانی و اطلاعات مربوط به خدمات بانکی، به مشتریان خدمات می‌دهد، همچنین ویژگی چند زبانه Pepper به مشتریان این امکان را می‌دهد تا به زبان انگلیسی و عربی دسترسی داشته باشند در نتیجه این بانک در حال تغییر عملیات بانکی خود برای افزایش تجربه مشتری است. طراحان این پروژه معتقدند که وظایف اداری پیچیده‌تری را برای این ربات تعریف کرده‌اند تا سطح کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان افزایش یابد.

۱۵ تا ۱۶ درصد اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۳۰ مبتنی بر هوش مصنوعی می‌شود

 مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: دانش هوش مصنوعی در حوزه سلامت کاربرد‌های بسیار گسترده‌ای پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ بازاری در ابعاد ۱۶ میلیون دلار در جهان برای حوزه هوش مصنوعی شکل بگیرد که در چنین شرایطی  ۱۵ تا ۱۶ درصد اقتصاد جهانی مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد شد.

او افزود: دسترسی به یک درصد از این بازار جهانی معادل ۱۵۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی کشور خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی گفت: با توجه به پتانسیل‌های گسترده نیرو‌های انسانی که در این حوزه در کشور وجود دارد دسترسی به این بازار جهانی به هیچ عنوان دور از دسترس نخواهد بود. همچنین  در کنار  یک برنامه ریزی دقیق که طی سال‌های گذشته توسط معاونت علم و فناوری عملیاتی شده است، با تصویب سندی در شورای عالی انقلاب فرهنگی همگرای دستگاه‌ها در مسیر توسعه هوش مصنوعی افزایش می‌یابد و منابع لازم برای تزریق به این حوزه  با افزایش چشمگیری روبرو خواهد شد تا در نهایت توسعه این فناوری شتاب پیدا کند، در غیر این صورت یکی از بزرگترین پنجره‌های فرصت توسعه اقتصادی کشور را از دست خواهیم داد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: