April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۱۳۲۳
۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
0
قرعه کشی ایران خودرو و سایپا روش کارآمدی برای رسیدن خودرو به دست متقاضیان واقعی و دور کردن دلالان از بازار نیست و وزیر صنعت کمر همت به حذف این روش گرفته است. در این شرایط پیشنهادات خلاقانه‌ای همچون عرضه اولیه بُن خودرو می‌تواند گره گشای این مساله باشد.
«قرعه کشی» ایران خودرو و سایپا حذف می‌شود؟ + جزئیات
فاطمی امین وزیر جدید صنعت از طرح جدید این وزارتخانه برای مدیریت بازار خودرو خبر داده و گرچه رونمایی از این طرح را به دو هفته آینده موکول کرده، اما بازار پیشنهادات و گمانه زنی‌ها درباره این طرح داغ شده است.

پیشنهاداتی از قبیل آزادسازی همزمان واردات خودرو و قیمت گذاری خودرو، حذف روش قرعه کشی برای فروش خودرو‌های صفر کیلومتر و پیشنهاد خلاقانه جایگزین کردن عرضه اولیه بُن خودرو به جای فروش با قرعه کشی.

اگر فرض را بر این بگذاریم که یک دستگاه خودرو به طور مثال ۸۰ میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین برای این خودرو، ۸۰ میلیون بن به ارزش هر بن یک تومان عرضه می‌شود.

متقاضیان می‌توانند در این عرضه ثبت‌سفارش کنند و به هرکسی تعداد معدودی بن می‌رسد. به این ترتیب از پولی که متقاضیان بابت خودرو پرداخت می‌کنند ۸۰ میلیون تومان به ازای هر خودرو به خودروساز می‌رسد.

در مرحله بعد بازار ثانویه برای این بن‌ها تشکیل می‌شود. کسانی که واقعا قصد خرید خودرو دارند، باید وارد این بازار ثانویه شوند و از بقیه مردم بن بخرند تا اینکه بتوانند به ۸۰ میلیون بن برسند و خودروی‌شان را از خودروساز تحویل بگیرند. روشن است که قیمت این بن‌ها در بازار ثانویه بالا می‌رود تا جایی که قیمت خرید خودرو از طریق بن، نزدیک قیمت بازار می‌شود.

دنیای اقتصاد نیز از حذف احتمالی قرعه کشی ایران خودرو و سایپا در نیمه دوم امسال خبر داده و نوشته است؛ با توجه به اظهارات وزیر صمت پیش‌بینی می‌شود که قرعه‌کشی خودرو در ماه‌های باقی‌مانده از سال ۱۴۰۰ از دستور کار خودروسازان خارج شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: