کد خبر: ۳۶۳۱۷۳
۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
0
این مدل خنده دار که شبیه یک خودرو معمولی هم نیست را افتخار جدید صنعت خودرو ایران نام داده اند.
این مدل خنده دار، افتخار جدید صنعت خودرو ایران است!
یوزپلنگ تنها به این دلیل بدشانس نیست که در فلات ایران در معرض انقراض قرار گرفته است، بلکه بدشانسی مضاعف دارد و قرار است غیر از مزین کردن تیم فوتبال همیشه جام نبر ملی فوتبال ایران، اسم خودروی برقی بامزه‌ای را نیز مزین کند که اصلا شبیه یک سواری متعارف نیست و کاشف به عمل آمده است که موتور است! البته گفته می‌شود موتور هم نیست.

کرمی دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق درباره خودرویی که تازه مجوز پلاک گذاری گرفته گفت: مجوز پلاک گذاری برای موتور برقی چهار چرخ گرفته شده که فقط ظاهری شبیه خودرو دارد و گرنه همان موتور برقی است که پیش از این در سال ۹۵ توسط حسن روحانی رئیس جمهور وقت رونمایی شده بود. این موتور از پنج سال پیش به عنوان طرح کلان علمی بین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و دانشگاه آزاد قزوین اجرایی شد و یک شرکت دانش بنیان این موتو را طراحی کرد.


موتور یا خودرو؟

بر سر اینکه مدل اخترع شده خودرو یا موتور است اختلاف نظر وجود دارد و در سال ۱۳۹۵ در زمان دولت اعتدال به افتخار تبدیل شده بود و برای جلوگیری از کم آمدن افتخار! در دولت محرومان نیز مجددا رونمایی شده و قرار است راهی خیابان‌ها شود. موتور یا ماشین؟ معلوم نیست و بیشتر بر وجه افتخارآمیز این محصول خنده دار تاکید شده است تا کارایی واقعی آن.

کرمی درباره دلایل تاخیر در دریافت مجوز پلاک گذاری می‌گوید: چند دلیل داشت. یکی این که این محصول در کشور منحصر به فرد بود و شبیه آن وجود نداشت به همین دلیل برای استاندارد سازی محصول گواهی انطباق گرفت تا این که بتواند تست‌های مربوط به سرعت، ایمنی، فنی و... را پشت سر بگذارد. راهنمایی و رانندگی معتقد بود این موتور نیست بلکه خودرو است و باید استاندارد‌های خودرو از جمله ایربگ و... را داشته باشد در حالی که در کشور‌های دیگر طبق استاندارد‌های این گونه محصولات، آن‌ها در دسته موتور‌ها به شمار می‌آیند.

حسین زیارتی، مدیر پروژه خودروی برقی دوسرنشین یوز می‌گوید: ابتدا در سال ۸۷ مطالعات خودمان را درباره طراحی و ساخت خودروی برقی آغاز کردیم. در سه دوره مسابقات دانشگاه شریف نیز شرکت کردیم و در هر سه دوره موفق به کسب مقام اول شدیم. بعد از آن، در سال ۹۳ در قالب شرکت دانش‌بنیان «پاراکس‌موتور» فرایند تجاری‌سازی دستاوردهایمان را آغاز کردیم و خودروی یوز فقط یکی از محصولات ماست. در این موتور چهار چرخ، ۹۰۰ قطعه به کار می‌رود که فقط ۱۰۰ قطعه آن از جمله باتری، موتور، درایور و... وارداتی است و بقیه قطعات در داخل تولید می‌شود. هم اکنون میانگین سنی افرادی که روی این پروژه فعالیت می‌کنند، ۳۲ سال است که چند سال پیش ۲۸ سال بود. فعلا ۱۰ دستگاه از آن را ساخته‌ایم.

یعنی از سال ۱۳۸۷ تاکنون مشغول طراحی یوز بوده اند و انتظار می‌رود که با این مدل تولید و خلاقیت محصولی رقابتی نیز به دست آمده باشد.


مشخصات فنی یوز

برد این خودرو با یک بار شارژ ۱۰۰ کیلومتر است و با ۳ ساعت و نیم اتصال به برق شهری شارژ می‌شود و به اندازه یک اتو، برق مصرف می‌کند. چهارچرخ متحرک و دو نفره است و تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم بار را تحمل می‌کند. وزن خودرو بدون پک باتری ۴۰۰ کیلوگرم و توان نامی آن ۱۵ کیلو وات است و حداکثر ۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. شعاع دورزنی بسیار کمی داشته و طول آن برابر با عرض خودرو‌های معمول است و در کمترین فضای ممکن می‌توان آن را پارک کرد.


قیمت چند؟

قیمت این محصول مشخص نیست و سازندگان معتقدند از نمونه‌های خارجی با ۱۲ هزار تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ یورو ارزانتر تمام خواهد شد. ظاهرا فقط باتری وارداتی آن ۵۰۰۰ یورو قیمت خواهد داشت؛ بنابراین ادعای اینکه با قیمت ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان عرضه می‌شود منطقی نیست. زیرا فقط باتری آن ۱۵۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت و باید انتظار ارقامی بالای ۲۰۰ میلیون تومان را داشت. آیا پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان و بالاتر برای یک موتور منطقی است؟
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: