کد خبر: ۳۶۴۲۲۸
۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹
0
در نتیجه توجیه محدود بودن تعاملات اقتصادی ایران و روسیه، تحت تاثیر همراهی روسیه با تحریم‌های آمریکا منطقی به نظر نمی‌رسد.

توسعه تجارت ایران و روسیه در اوج تحریم‌ها به روایت آمار

گسترش روابط تجاری–اقتصادی بین‌المللی و افزایش صادرات غیرنفتی برای کشوری مثل ایران که در شرایط تحریمی قرار دارد بسیار حائز اهمیت است، زیرا از طرفی با تنوع‌سازی بازارهای فروش و گره زدن منافع خود با سایر کشورها، فشارها و محدودیت‌های ناشی از تحریم را تعدیل می‌کند و از طرف دیگر به افزایش تولید و رونق اقتصاد داخلی کمک می‌کند.

در این بین بی‌تردید اولویت اصلی ایران، گسترش تجارت خارجی و همکاری‌ اقتصادی بین‌المللی با کشورهای همسایه و منطقه، و در قالب شرکای تجاری دوجانبه است. کشور «روسیه» که همسایه شمالی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، یکی از اقتصادهای نوظهور دهه گذشته بوده که به اعتقاد کارشناسان ظرفیت مناسبی برای گسترش تعاملات تجاری در چارچوب یک تعامل برد-برد را داراست.

*آیا تحریم دلیل ریشه‌ای روابط اقتصادی ضعیف ایران و روسیه است؟

در گزارش اول از پرونده «میدان سرخ» با عنوان «فراز و نشیب روابط ایران و روسیه در دو دهه اخیر/آیا روس‌ها متحد تجاری ایران می‌شوند؟» یک سوال اساسی مطرح شد. به چه دلیل یا دلایلی روابط اقتصادی ایران و روسیه در وضعیت مطلوبی نسبت به ظرفیت طرفین قرار ندارد؟

یک پاسخ به این پرسش این است که کشور روسیه به دلیل همراهی با تحریم‌های آمریکا حاضر به تعامل با ایران نیست. اما برخی از کارشناسان معتقدند که با توجه به تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه پاسخ ارائه شده یک پاسخ ساده‌انگارانه بوده و دلیل اصلی تعاملات اقتصادی ضعیف دو کشور، مربوط به فقدان زیرساخت‌هایی است که اتفاقا در کشور ایران برای گسترش تعاملات با روسیه در دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد نشده است.

البته هر دو پاسخ ارائه شده قطعا در ایجاد محدودیت در تعاملات اقتصادی ایران و روسیه نقش داشته‌اند، اما چالش اصلی این است که کدام یک از دلایل، دلیل ریشه‌ای و کدامیک دلیل حاشیه‌ای است. به نظر می‌رسد بررسی حجم مبادلات اقتصادی دو کشور در سال‌های مختلف می‌تواند پاسخ به سوال مطرح شده را تسهیل کند.

*روند صعودی تعاملات ایران و روسیه در اوج تحریم‌های دوره اول

تصویر ۱ میزان واردات و صادرات و میزان تجارت دو کشور ایران و روسیه را از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ نشان می‌دهد. طبق این جدول میزان تجارت دو کشور روند ثابتی را نداشته و تحت تاثیر تحولات مختلف، افزایشی یا کاهشی بوده است.

توسعه تجارت ایران و روسیه در اوج تحریم‌ها به روایت آمار

تصویر ۱- منبع آمار از گمرک جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی ایران و روسیه

در تصویر ۲، نمودار میزان تجارت ایران و روسیه طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ آورده شده است تا بررسی روند تجارت ایران در سال‌های مختلف و تحلیل تاثیر وقایع بر روند تجارت راحت‌تر انجام شود.

طبق تصویر ۲ روند صادرات ایران به کشور روسیه از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱، هم به لحاظ وزن کالایی و هم به لحاظ ارزش دلاری افزایش یافته است، به طوری که صادرات ایران به روسیه از ۳۳۱ میلیون دلار در سال ۱۳۸۹ به ۴۹۹ میلیون دلار در سال ۱۳۹۱ رسیده است. در طی این سال‌ها صادرات وزنی کشور نیز افزایش یافته و از ۲۷۷ هزار تن به ۹۳۲ هزار تن رسیده است.

همچنین نه فقط حجم و ارزش صادرات ایران به روسیه بلکه به طور کلی میزات تجارت دو کشور (واردات + صادرات) در بازه زمانی ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ افزایش یافته است.

این بازه زمانی از این جهت حائز اهمیت است که صدور قطعنامه‌های سازمان ملل متحد علیه ایران، خرداد سال ۸۹ اتفاق افتاد و تصمیم اتحادیه اروپا به تحریم ایران در دی‌ماه ۹۰ و اجرای رسمی آن از ۶ ماه بعد انجام شد.

به بیان دیگر تصویر ۲ نشان می‌دهد از سال ۸۹ تا ۹۱ که بیشترین فشارهای بین‌المللی علیه ایران وارد شده بود، روند تجارت دو کشور ایران و روسیه نه تنها کاهشی نبود بلکه افزایش هم داشته است.

توسعه تجارت ایران و روسیه در اوج تحریم‌ها به روایت آمار

تصویر ۲

*کاهش میزان صادرات ایران به روسیه با روی کار آمدن دولت روحانی

روند افزایشی تجارت ایران و روسیه تا اواخر عمر دولت دهم نیز ادامه داشت اما به نظر می‌رسد، با روی کار آمدن دولت روحانی در شهریور ۱۳۹۲ رابطه تجاری دو کشور تضعیف شده و به حاشیه رفته است.

طبق نمودار تصویر ۲ از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ روند صادرات ایران به روسیه به طور مرتب کاهش یافته، به طوری که در سال ۱۳۹۴ ارزش دلاری صادرات ایران به ۱۷۴ میلیون دلار رسیده که این میزان حتی کمتر از سال ۱۳۸۹ است. همچنین میزان تجارت دو کشور نیز بعد از یک دوره روند صعودی، نزولی شد.

این روند نزولی در تجارت دو کشور درحالی است که در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴، دولت یازدهم به دنبال انعقاد توافق‌نامه برجام (دی ۱۳۹۴) بوده و طبیعتا موانع تحریمی از مسیر تجارت ایران و هر کشور دیگری از جمله روسیه در جریان مذاکرات ایران و ۵+۱ کنار رفته و یا تضعیف شده بود.

از سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ نیز هر چند با انعقاد برجام صادرات ایران به روسیه تغییر قابل ملاحظه‌ای نکرده است، اما حجم واردات از این کشور در برهه‌ای افزایش یافته و دوباره کاهش یافته است و به بیان دیگر یک نقطه پیک نسبی را در نمودار تصویر ۲ شاهد هستیم.

*افزایش صادرات ایران به روسیه پس از خروج آمریکا از برجام

اما نکته جالب درباره تجارت ایران و روسیه مربوط به دوره زمانی بعد از بازگشت مجدد تحریم‌ها است، زمانی که با دستور ترامپ از اردیبهشت سال ۱۳۹۷ دوره دوم تحریم‌ها علیه ایران آغاز شد.

طبق تصویر ۲ میزان تجارت دو کشور ایران و روسیه در سال ۱۳۹۷ و پس از شروع دوره دوم تحریم‌ها دوباره روند صعودی به خود گرفته است. همچنین از سال ۹۷ تا کنون روند صادرات ایران به روسیه هر ساله افزایش یافته و در سال ۱۳۹۸ به ۴۵۷ میلیون دلار رسیده است.

این موضوع نشان می‌دهد که علیرغم فشارهای ترامپ و همراهی اتحادیه اروپا با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، روسیه اغلب از سیاست‌های آمریکا و اتحادیه اروپا حمایت نکرده و روند افزایش تعاملات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را ادامه داده است.

*پس چه موانعی در مسیر توسعه تجارت ایران و روسیه وجود دارد؟

در مجموع بررسی روند تجارت دو کشور ایران و روسیه نشان می‌دهد که اتفاقا در شرایط تحریم حجم تبادلات اقتصادی دو کشور نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش یافته است. در نتیجه توجیه تعاملات اقتصادی ضعیف دو کشور تحت تاثیر اعمال تحریم و همراهی روسیه با تحریم‌های آمریکا چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

باید توجه داشت که عدم همراهی روسیه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران بدین معنا نیست که دولت ایران تمامی بسترهای تجاری با روسیه از جمله کانال روابط مالی خود را در پازل آمریکا تعریف کند و سپس دست روی دست بگذارد و توقع داشته باشد، صرفا روسیه به دنبال راهی برای توسعه روابط باشد.

به بیان دیگر روند تجارت دو کشور نشان می‌دهد که اگر ایران بستر مناسبی را برای تجارت با روسیه انتخاب کرده و زیرساخت‌های لازم برای گسترش تعاملات را ایجاد کند، روسیه به عنوان یک کشور در بلوک مقابل آمریکا از توسعه روابط اقتصادی با ایران استقبال می‌کند و اتفاقا شاهد همراهی متقابل نیز خواهیم بود.

بدین ترتیب امکان صحت تحلیل دوم مبنی بر تعلل دولت روحانی در ایجاد زیرساخت‌های توسعه تجارت دو کشور به عنوان دلیل اصلی محدود بودن تجارت ایران و روسیه قوت می‌گیرد. در گزارش‌های بعدی پرونده «میدان سرخ» به بررسی دقیق‌تر این موضوع پرداخته می‌شود.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: