کد خبر: ۳۶۵۷۵۹
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
انسان‌ها از دیرباز تاکنون به دنبال راهی برای جبران هزینه‌های درمانی خود بوده اند. چیزی که امروز ما به عنوان بیمه می شناسیم، انسان از ابتدا با مشکلات و کمبودهای بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد و در دوران مختلف درصدد برآمده اند تا به شیوه‌های مختلف بتوانند از این مشکلات خلاصی یابند.
بیمه روشی برای جبران خسارت
بنابر اعلام بیمه دات کام، بیمه و تامین اجتماعی را تاسیس کردند که کمک بسیار زیادی به بشر امروزی کرد. روز بیمه را نیز در پاسداشت این صنعت مطرح کردند. اینکه روز بیمه چه روزی است و چرا به این روز نامیده شده است؟ تاریخچه بیمه در ایران و جهان چگونه بوده است؟ پیدایش بیمه در دنیا در دل تاریخ به چه نحوی صورت گرفته است؟.

فعالیت بیمه‌ای در ایران برای اولین بار در سال ۱۲۸۹ آغاز شده است. دراین سال دو موسس روسی با نام‌های نادژدا و قفقاز مرکوری فعالیت خود را در این زمینه آغاز نمودند. از این تاریخ تا سال ۱۳۱۴، حدود ۱۳ شرکت خارجی کار خود را در زمینه صنعت بیمه شروع کردند.

ایده تشکیل بیمه ایرانی سال‌ها بعد یعنی در سال ۱۳۱۰ توسط یک فرد ایرانی مطرح گشت. نام وی دکتر الکساندر آقایان بود. او سابقه کار و فعالیت در شرکت بیمه روسی نادژدا را نیز در پرونده خود داشت. وی بعد‌ها نام خود را به علی اکبر داور وزیر مالیه وقت تغییر داد. در سال ۱۳۱۴ شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان اولین شرکت ایرانی بیمه تاسیس شد. در همین روز بود که داور یک سخنرانی کوتاهی در افتتاحیه ایراد نمود و منزل مسکونی خود را بیمه آتش سوزی کرد. این بیمه‌نامه به عنوان اولین بیمه نامه صادره ایرانی محسوب می‌شود.

۱۳ آذرماه ۱۴۰۰، روز بیمه
اگر به تقویم سالانه نگاهی بیندازیم؛ روز ۱۳ آذر ماه را به عنوان روز بیمه نامگذاری کرده اند. البته همان طور که گفته شد؛ ۱۵ آبان سال ۱۳۱۴ را می‌توان اولین روز فعالیت بیمه گری یک شرکت رسمی در ایران دانست. اما در آن زمان روزی در تقویم با عنوان روز بیمه مطرح نبود. پس از تصویب قانون اداره امور شرکت‌های بیمه در تاریخ ۱۳ آذر ماه سال ۱۳۶۷ توسط بیمه مرکزی ایران، آن روز به عنوان روز بیمه در تقویم نامگذاری گردید.

از همان سال ۶۷ به بعد همه ساله در روز ۱۳ آذر، سمیناری از طرف سازمان تدارک داده می‌شود. در روز ۱۳ آذر که در تقویم با عنوان روز بیمه ثبت شده، از فعالان این صنعت تشکر و قدردانی می‌شود.

خدمات و پوشش‌های مختلف انواع بیمه

امروزه بیمه‌های مختلفی وجود دارند: از بیمه آتش سوزی و حوادث گرفته تا بیمه عمر و سرمایه گذاری. حتی بیمه تامین اجتماعی و بیمه آزاد که هر یک خدمات و پوشش دهی خاصی را به بیمه گذاران ارائه می‌سازند. حتی در طی دوره کرونا نیز بیمه‌ای تحت عنوان بیمه کرونا نیز در برخی از شرکت‌های بیمه‌ای ارائه شده تا افراد کرونایی را تحت پوشش خود قرار دهد. هر چقدر به سمت جلو پیش می‌رویم؛ خدمات بیمه‌ای و پوشش‌های آن‌ها به روزتر می‌شوند. این بیمه‌ها خدمات بهتری را به بیمه گذاران خود ارائه می‌کنند.

خرید اینترنتی انواع بیمه
امروزه برای خرید بیمه‌های مختلف از خرید بیمه بدنه تا بیمه کرونا و. گرفته تا سایر بیمه‌ها، سامانه‌های فروش آنلاین بیمه پدیدار شده‌اند. از بین این سامانه‌ها می‌توان به بیمه دات کام اشاره کرد. در همان بدو فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای و ۱۳ آذر سال ۱۳۶۷ به عنوان روز بیمه، امکان خرید بیمه به صورت حضوری وجود داشت. کما اینکه امروزه نیز چنین امری برای بیمه گذاران مختلف وجود دارد. جدا از خرید حضوری و مشکلات خاص آن: اتلاف وقت و انرژی امروزه می‌توان به صورت اینترنتی در بستر مجازی نسبت به خرید بیمه‌های مختلف اقدام کرد.

می‌توانید به سادگی وارد سایت‌های استعلام، مقایسه و خرید آنلاین بیمه نظیر www.bimeh.com شوید. دراین سایت در عرض چند دقیقه نیاز بیمه‌ای شما رفع می‌شود. ضمن اینکه در کنار خرید اینترنتی بیمه‌های مختلف در این سامانه شما می‌توانید برخی از بیمه‌ها را به صورت اقساطی خریداری کنید.
واژه بیمه، در لغت به اطمینان، ضمانت، حفظ و نگهداری در برابر حوادث و خطرات معنا شده و در اصطلاح، ضمانت مخصوصی است از جان یا مال که در تمدن جدید رواج یافته است.

بیمه چیست؟
بیمه سازوکاری است که طی آن یک بیمه‌گر، بنا به ملاحظاتی تعهد می‌کند که زیان احتمالی یک بیمه‌گذار را در صورت وقوع یک حادثه در یک دوره زمانی خاص، جبران نماید و یا خدمات مشخصی را به وی ارائه دهد. بنابراین، بیمه یکی از روش‌های مقابله با ریسک است.
ریشه‌های تاریخی پیدایش بیمه در جهان
به طور حتم، اولین دستاورد‌های انسان در صنعت بیمه، توسط دریانوردان و بازرگانان دریایی به دست آمده است. یکی از اولین صورت‌های پیدایش بیمه را می‌توان به بازرگانان چینی نسبت داد. آن‌ها دریافته بودند که احتمال غرق یا مورد دستبرد واقع شدن همه قایق‌ها و کشتی‌هایی که در یک روز در یک بندر تردد می‌کنند، بسیار کم است؛ بنابراین برای جلوگیری از خطر نابودی همه سرمایه، بار و کالایشان را در چند کشتی و قایق مختلف بارگیری می‌کردند.

بازرگانان فنیقی و بابلی، صورت پیشرفته‌تری از بیمه را آموخته بودند؛ آن‌ها برای تامین هزینه کالا و کشتی، وام دریافت می‌کردند. بهره وام دریافتی این بازرگانان بیشتر از حد معمول بود و در صورتی که کشتی بازرگان در دریا دچار توفان یا دستبرد دزدان دریایی واقع می‌شد، وام دریافتی بازرگان بخشیده می‌شد و به عبارت دیگر ریسک بروز حوادث غیرمترقبه برای کشتی را وام‌دهنده تقبل می‌کرد. اختلاف بهره وام پرداختی به سفر‌های دریایی و وام‌های معمولی در آن دوران را می‌توان یکی از صورت‌های اولیه حق بیمه در تمدن‌های باستان تلقی نمود.

این سازوکار بعد‌ها به یونان و در قرون وسطی به ایتالیا رفت و به روشی مرسوم برای مبادلات دریایی در بندر‌های مختلف ایتالیا مانند ونیز، لمباردی و جنوآ مبدل شد. قدیمی‌ترین گزارش مکتوبی که از قرارداد‌های بیمه دریایی وجود دارد نیز مربوط به یک کشتی ایتالیایی است که در سال ۱۳۴۷ میلادی در جنوآ به ثبت رسیده است.
بیمه روشی برای جبران خسارت

بیمه، در حقیقت روشی برای جبران خسارت است؛ یعنی با پرداخت مبلغ جزئی، اما در سطح گسترده و وسیع، صندوقی برای اطمینان دادن به انسان‌هایی که ممکن است دچار آسیب و خسارت در شغل، تجارت، سرمایه گذاری، مسافرت، آتش سوزی و امثال آن شوند، فراهم می‌آید.

زیرا زندگی روزمره ما، همواره همراه با خطر است و حوادث، هر لحظه زیان مالی و جانی به بار می‌آورند. از این رو، روشی که این نااطمینانی را به اطمینان تبدیل کند، اهمیت دارد و در این مورد، بیمه تنها روش موجود است.

روشی که در واقع، جبران خسارت و تقسیم خطر است و مکانیزم توزیع خسارت بین افراد به شمار می‌آید که وظیفه برنامه ریزی مالی خطر یا خطرپذیری را انجام می‌دهد و به مفهوم عام خود، آینده نگری است.
در یک تقسیم‌بندی کلی، بیمه به دو دسته بیمه‌های اجتماعی و بیمه‌های بازرگانی تقسیم‌بندی می‌شود. بیمه‌های اجتماعی، عمدتا بیمه‌های اجباری و ناشی از قانون هستند و مشخصه آن‌ها این است که شخص دیگری (مانند کارفرما) در پرداخت بخش زیادی از حق بیمه مشارکت دارد.

در بیمه‌های اجتماعی، حق بیمه به‌صورت درصدی از دستمزد تعیین می‌شود؛ در حالی که در بیمه‌های بازرگانی حق بیمه متناسب با ریسک تعیین می‌شود. در ایران، سازمان تامین اجتماعی مهمترین مرجع بیمه‌های اجتماعی است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: