کد خبر: ۳۶۵۹۰۰
۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
0
موسسه اعتباری ملل با اعلام عملکرد آبان و ۸ ماهه از پیش بینی ها مبنی بر اثر افزایش سرمایه در جذب سپرده‌ها، اعطای تسهیلات‌، تحصیل درآمد و سود خالص تا ۴ سال آینده خبر داد.
عملکرد ۸ ماهه
موسسه اعتباری ملل در هشت ماه سال جاری بالغ بر ۳.۶ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات درآمد کسب کرد. جمع سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری نیز ۳.۴ هزار میلیارد تومان بود.

این موسسه در این مدت تراز عملیاتی مثبت بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانی ثبت کرد. بیشترین میزان تسهیلات اعطایی در دوره در بخش سایر تسهیلات ۱.۷ هزار میلیارد تومان و پس از آن عقد مشارکت مدنی با ۱.۳ هزار میلیارد تومان رتبه دوم را کسب کرد. تسهیلات قرض‌الحسنه سومین عقد مورد توجه موسسه با میزان ۱۳۵.۳ میلیارد تومان بود. بیشترین درآمد تسهیلات اعطایی در دوره آبان نیز مربوط به تسهیلات مشارکت مدنی با رقم ۳۵۹.۴ میلیارد تومان بود. درآمد تحقق‌یافته تسهیلات اعطایی ۲۰. ۸ درصد بیشتر از متوسط درآمد تحقق‌یافته تسهیلات اعطایی در ۷ ماه گذشته است.

بیشترین جمع سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای سال تا پایان آبان نیز مربوط به سپرده‌های یک ساله با رقم ۱.۹ هزار میلیارد تومان و رتبه دوم مربوط به سپرده‌های بلند‌مدت دوساله با رقم ۱.۳ هزار میلیارد تومان بود. سود سپرده سرمایه‌گذاری ماه آبان در سپرده‌های بلندمدت دو و یک ساله نیز ۱۴۸.۳ و ۲۹۶.۲ میلیارد تومان است. جمع سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در دوره ۸ ماهه بالغ بر ۲۴۶.۱ میلیارد تومان و در دوره یک ماهه نیز ۳۷.۱ میلیارد تومان است.

موسسه اعتباری ملل در تازه‌ترین مجوزی که بانک مرکزی برای امکان دریافت مجوز ارائه کرده باید شروط بانک مرکزی همچون افزایش سرمایه را محقق کند. بر این اساس قصد دارد دو مرحله سرمایه را از محل آورده نقدی و تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش دهد.

امین جوادی مدیرعامل موسسه اعتباری ملل گفت: سعی بر این است تا پایان سال ۱۴۰۰ بتوان مرحله اول افزایش سرمایه تکلیف شده توسط بانک مرکزی به مبلغ هزار میلیارد تومان از محل آورده نقدی سهامداران را به انجام رساند. امید است تا نیمه سال ۱۴۰۱ هم از محل تجدید ارزیابی ۲ هزار میلیارد تومان دیگر تامین مالی کرده تا سرمایه موسسه به ۴ هزار میلیارد تومان برسد که این مهم پس از تایید بانک مرکزی و سازمان بورس امکان‌پذیر خواهد بود. با تحقق چهار شرط افزایش سرمایه، فروش دارایی‌ها و دو موضوع مراقبتی و مواظبتی، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار با مجوز تبدیل موسسه به بانک موافقت خواهد شد.

افزایش ۴برابری کفایت سرمایه ملل

طبق گزارش توجیهی حسابرس برای افزایش سرمایه موسسه اعتباری ملل، برخی شاخص‌های مورد نظر اعلام شده است. اعلام این شاخص‌ها برای کسب مجوز بورس جهت افزایش سرمایه است. درآمدها، سود خالص و دارایی‌ها با سرمایه رابطه مستقیم دارد؛ بنابراین با افزایش سرمایه عملکرد بانک در جذب سپرده‌ها، اعطای تسهیلات، تحصیل درآمد و سود خالص رشد قابل توجهی خواهد داشت.

با افزایش سرمایه پیش‌بینی شده سپرده‌ها و تسهیلات اعطایی رشد قابل توجهی خواهد داشت؛ بنابراین با در نظر گرفتن این افزایش سرمایه، بازده حقوق صاحبان سهام افزایش می‌یابد. به طوری که در پایان سال ۱۴۰۴به میزان ۲۹ درصد حقوق صاحبان سهام بازدهی دارند که این مهم در بازدهی سرمایه اسمی در پایان سال ۱۴۰۴ برابر ۴۸ درصد است که نشان از توجیه افزایش سرمایه دارد.

طبق پیش‌بینی‌ها و با افزایش سرمایه موسسه اعتباری ملل، کفایت سرمایه در سال آینده تا ۴ برابر افزایش می‌یابد. رشد سپرده‌ها به ۵۰ درصد می‌رسد و موسسه با ۳۴۰ شعبه و ۲ هزار و ۲۵۱ نیروی انسانی به سرانه جذب سپرده شعب به میزان ۱۶۲.۱ میلیارد تومان خواهد رسید که نسبت به رقم ۶۷.۷ میلیارد تومان عملکرد سال ۹۹ حسابرسی شده، رشد حدود ۲ برابری را تجربه خواهد کرد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود سرانه جذب سپرده کارکنان از ۱۰.۳ میلیارد تومان در سال ۹۹ به ۲۴.۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ برسد. پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۱ سرانه سود خالص کارکنان نیز به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان و سرانه سود خالص شعب به ۱.۱ میلیارد تومان برسد. حجم نقدینگی کشور در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود ۴۰ درصد رشد داشته که بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود رشد نقدینگی در سال‌های بعد در حدود ۳۰ درصد باشد.

اما درصد رشد سپرده‌های موسسه اعتباری ملل هر سال نسبت به سال قبل نشان می‌دهد این درصد در سال ۹۸ به میزان ۵۵ درصد و سال ۹۹ به میزان ۵۱ درصد بوده که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۱۴۰۰ به میزان ۶۰ درصد، سال ۱۴۰۱به میزان ۵۰ درصد، سال ۱۴۰۲ حدود ۴۵ درصد، سال ۱۴۰۳ حدود ۴۰ درصد و در سال ۱۴۰۴ حدود ۳۵ درصد باشد.

سپرده‌های اشخاص موسسه اعتباری ملل نیز در سال ۹۷ به رقم ۹.۷ هزار میلیارد تومان، سال ۹۸ به میزان ۱۵.۱ هزار میلیارد تومان و سال ۹۹ به میزان ۲۲.۹ هزار میلیارد تومان رسید و انتظار می‌رود در ۱۴۰۰ به ۳۶.۷ هزار میلیارد تومان، سال ۱۴۰۱ به ۵۵.۱ هزار میلیارد تومان، سال ۱۴۰۲ به ۷۷.۹ هزار میلیارد تومان، سال ۱۴۰۳ به ۱۱۱.۹ میلیارد تومان و سال ۱۴۰۴ به ۱۵۱.۱ میلیارد تومان برسد. به این ترتیب درصد سپرده‌های ملل از حجم نقدینگی در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ به ترتیب به ۶۱. ۰، ۵۲. ۰ و ۶۶. ۰درصد رسید و در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ به ۱۳. ۱، ۰۵. ۱، ۹۴. ۰، ۸۱. ۰ و ۱۷. ۱ خواهد رسید.

براساس پیش‌بینی‌ها سود هر سهم موسسه در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ به ترتیب ۴۸۵، ۲۶۵، ۱۹۳، ۲۰۱ و ۴۳۴ ریال خواهد بود. هیات‌مدیره موسسه اعتباری ملل پیشنهاد کرده در راستای ارتقای موسسه اعتباری غیربانکی ملل به بانک، سرمایه از مبلغ هزار به ۲ هزار میلیارد تومان از محل آورده نقدی سهامداران افزایش یابد. طبق ماده ۱۵۷ قانون تجارت کل افزایش سرمایه از طریق صدور ۱۰ هزار میلیون سهم جدید عادی با نام ۱۰۰ تومانی انجام می‌شود. سهامداران مجازند شخصا از حق تقدم خرید سهام استفاده کنند یا آن را به اشخاص دیگری واگذار کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: