May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۶۵۵۴
۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
0
بازار سرمایه امروز نیز همچون روز‌های گذشته شرایط خوبی را سپری نمی‌کند. این اتفاق درحالی است که شب گذشته خبر‌های خوبی در ارتباط با مسائلی که ریزش بازار را به آن نسبت می‌دادند، منتشر شد.
درد اصلی بازار سرمایه چیست؟
از روزی که لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به مجلس ارائه شد و در آن سخن از افزایش نرخ انرژی شرکت‌های فلزی به ۱۰۰ نرخ خوراک پتروشیمی‌ها زده شده بود، بازار سرمایه واکنش شدیدی به آن داد. البته این تنها خبر منفی نبود و افزایش درآمد دولت از محل بهره مالکانه و حقوقی دولتی به اندازه ۴ برابر سال قبل و یا دریافت مالیات صادرات بر مواد خام و نیمه خام نیز از این دست خبر‌هایی بودند که به مذاق بازار سرمایه خودش نیامد.

اما تمام نکات این لایحه به ضرر بازار سرمایه نبود و برای برخی صنایع نیز اتفاق مثبتی را رقم می‌زد. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر روند سودآوری صنایعی همچون دارو، روغن و... بگذارد، اما بورس به دور از هرگونه نگاه مثبتی، با قرمزی تمام به کار خود ادامه می‌دهد.


چرا بورس امروز مثبت نشد؟


پس از انتشار خبر سقف‌گذاری برای نرخ انرژی شرکت‌های فولادی در ۳۲۰۰ تومان، انتظار می‌رفت که امروز بازار سرمایه معاملات بهتری را نسبت به روز‌های گذشته دنبال کند، اما از همان شروع معاملات مشخص بود که نسبت به روز‌های گذشته تغییری ایجاد نشده است. شاید در ادامه این اتفاق بیافتد، اما تا کنون هیچگونه آماری نشان از بهبود شرایط ندارد.

با بازار امروز شاید با قطعیت بتوان گفت که مشکل اصلی بورس این روز‌ها بودجه یا مسائلی همچون ارز ۴۲۰۰ تومان و افزایش نرخ خودرویی‌ها نیست و بازار سرمایه از درد بزرگتری رنج می‌برد.

بی‌اعتمادی مردم به بورس که بحث جدیدی نیست و بار‌ها به مشکلاتی که از آن نشات می‌گیرد صحبت کرده‌ایم، اما اگر بخواهیم پارامتر‌های اقتصادی و سیاسی را بررسی کنیم، تنها اتفاق مهم پیش روی بورس این روز‌ها مذاکرات وین و آینده سیاسی و اقتصادی کشور است که فعلا خبر‌های ضد و نقیضی از آن مخابره می‌شود.

شاید بورس در این روز‌ها آینده نامعلوم را پیش‌بینی می‌کند. هرچند که توافق یا عدم توافق در مذاکرات، در هر دو صورت برای صنایعی مثبت و برای برخی نیز منفی است و این ریزش یکپارچه منطقی ندارد.


آمار معاملات در کف‌های چند ماهه


آمار معاملات امروز نیز پس از گذشت یک ساعت همچنان بسیار ناامیدکننده است. ارزش معاملات زیر هزار میلیارد تومان است که در این روز‌ها رکورد‌های چندین ماهه ثبت می‌کند. تا بدین لحظه نیز دوباره شاهد خروج سرمایه سهامداران حقیقی هستیم و ۲۰۰ میلیارد تومان پول خارج شده است.

آمار تعداد سهم‌های مثبت و منفی و صف خرید و صف فروش نیز تاییدی بر تمامی این صحبت‌هاست. در بازار امروز تا این لحظه ۴۵۶ سهم منفی و تنها ۱۰۹ سهم مثبت داریم و شاهد ۲۱ صف خرید با ارزش ۱۰۸ میلیارد تومان و ۱۶۷ صف فروش با ارزش ۵۹۴ میلیارد تومان هستیم.

شاخص کل نیز در این دقایق با کاهش ۰.۵ درصدی به ۱.۲۸۹ میلیون واحدی رسیده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: