بررسی دادههای آماری نشان میدهد که اکثر خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا به اندازه کافی در ۸ سال گذشته گران نشده (در مقایسه با تورم دلار و سایر کالاها) و افزایش اندک قیمت کارخانه به مانعی برای افزایش عرضه تبدیل شده است که خروجی این سیاستگذاری کمبود عرضه در بازار و فضایی شدن قیمتها بوده است. درحالیکه اگر قیمت خودروهای داخلی به طور منطقی گران میشد شاهد شکل گیری این شکاف قیمتی سنگین در بازار نمیبودیم.
سیدرضا فاطمیامین وزیر صمت در مورد ابراز نارضایتی اعضای شورای رقابت در مورد افزایش قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: خود شورای رقابت در سال گذشته ۳ نوبت قیمت خودرو را افزایش داد، مجموعا ۹۰ درصد در سال گذشته
قیمت خودرو افزایش پیدا کرد. افزایش قیمت امسال حدود ۳۰ درصد بود که حدود یک سوم سال قبل است.
مواد اولیه خودروسازان مانند ورق فولادی، سیم، چدن، تراشه و ... با دلار افزایش یافته و بیش از ۸ برابر شده است، اما قیمت محصولات کمتر از ۵ برابر افزایش یافته و به زیان تولیدکننده و مصرف کننده منتهی شده است که ضرورت دارد در این سیاست بازنگری شود.
افزایش قیمت محصولات دو خودروساز اصلی داخلی در هفته گذشته باعث شروع کاهش قیمتها در بازار شده است.