آزمون دولینگو و آزمون تافل دو آزمون بین المللی برای سنجش میزان مهارت داوطلبان در زبان انگلیسی می‌باشند. البته آزمون دولینگو به دلیل آنلاین‌بودن در زمان شیوع ویروس کرونا، بسیار رواج پیدا کرد و بسیاری از دانشگاه‌های سراسر دنیا مدرک این آزمون را پذیرفتند تا مشکلی برای دانشجویان غیربومی پیش نیاید. آزمون تافل نیز جزء معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی است و در 10000 دانشگاه و بیش از 150 کشور پذیرفته می‌شود. حتی با استفاده از مدرک تافل می‌توانید در سازمان و شرکت‌های خارجی نیز استخدام شده و مشغول به کار شوید. آزمون تافل و دولینگو چهار مهارت اصلی و پایه یعنی Reading، Writing، Listening و Speaking را بررسی می‌کنند. اما ساختار و نحوه نمره‌دهی این دو آزمون باهم متفاوت است. در ادامه ساختار و نحوه‌ نمره‌دهی آزمون دولینگو و تافل را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

آزمون تافل چیست؟

آزمون TOEFL مخفف Test of English as a Foreign Language است که توسط ETS، یک سازمان غیر انتفاعی در ایالات متحده آمریکا طراحی و اجرا می‌شود. این آزمون به طور خاص برای افرادی طراحی شده است که زبان مادری آنها انگلیسی نیست اما قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی انگلیسی زبان را دارند. آزمون تافل به صورت اینترنتی است. البته شما باید به مرکز آزمون مراجعه کرده و از طریق سیستم کامپیوتر و به صورت آنلاین پاسخ خود را ثبت کنید. در محل آزمون به شما هدست برای پاسخ به سوالات Speaking و گوش‌دادن سوالات Listening داده خواهدشد. در نهایت پاسخ شما به طور مستقیم برای ETS ارسال شده و تصحیح می‌شود.

هزینه شرکت در آزمون تافل در کشورهای مختلف متفاوت است و از 160 تا 250 دلار آمریکا متغیر است. در ایران هزینه این آزمون 245 دلار می‌باشد. البته این آزمون کاملا به صورت آکادمیک است. یعنی متون بخش ریدینگ همگی مقالات و کتاب‌های درسی دانشگاهی هستند. بخش شنیداری یا Listening شامل نمونه‌هایی از سخنرانی‌های اساتید در کلاس‌های درس دانشگاه و گفتگوی دانشجویان با یکدیگر یا با اساتید و کارکنان دانشگاه در دانشگاه‌های انگلیسی زبان است. در بخش صحبت کردن، ممکن است از شما بخواهند که برای مدت محدودی در مورد موضوعات، مسائل و مشکلاتی که ممکن است دانشجویان در محوطه دانشگاه با آن مواجه شوند صحبت کنید. در نهایت در قسمت نوشتن از شما خواسته می‌شود دو مقاله کوتاه آکادمیک برای دو موضوع بنویسید.

 

ساختار آزمون دولینگو به چه شکل است؟

ساختار آزمون دولینگو با تافل کاملا متفاوت است. آزمون دولینگو یک آزمون انطباقی یا Adaptive است. یعنی سطح سوالات با توجه به پاسخ شما تعیین می‌شود. اگر به سوالات ساده پاسخ درست دهید، سوالات بعد سخت‌تر خواهدشد. همچنین در کارنامه آزمون دولینگو شما چهار نمره Production، Literacy، Conversation و Comprehension و یک نمره کلی یا Overall مشاهده می‌کنید. اما این نمرات مربوط به کدام یک از مهارت‌های پایه یعنی خواندن، نوشتن، صحبت‌کردن و گوش‌کردن است؟ در ادامه برای شما این نمرات را به طور کامل توضیح می‌دهیم:

  • Comprehension: توانایی و مهارت زبان‌آموز را در خواندن و شنیدن نشان می‌دهد.
  • Conversation: توانایی و مهارت شما در شنیدن و صحبت‌کردن را بررسی می‌کند.
  • Literacy: توانایی و مهارت زبان‌آموز را در خواندن و نوشتن برررسی می‌کند.
  • Production: میزان مهارت شما را در نوشتن و صحبت‌کردن را نشان می‌دهد.

 

بخش‌های مختلف آزمون تافل

اولین بخشی که باید در آزمون تافل به آن پاسخ دهید، مربوط به سوالات Reading می‌باشد. در این قسمت سه یا چهار متن خواهید داشت که هر کدام حدود 700 کلمه دارند و باید برای هر قسمت به 12 تا 14 سوال پاسخ ‌دهید. زمان پاسخگویی 60 تا 80 دقیقه می‌باشد که در این مدت می‌توانید به متن‌ها و سوالات قبلی برگردید و در صورت نیاز آنها را مرور و بررسی کنید.

در بخش دوم آزمون تافل، باید به سوالات Listening پاسخ دهید. در این قسمت دو یا سه مکالمه که هر کدام تقریباً سه دقیقه هستند گوش داده و سپس باید برای هر مورد به 5 سوال پاسخ ‌دهید. همچنین شما باید به 4 تا 6 سخنرانی گوش داده و بعد از هر سخنرانی باید به 6 سوال پاسخ دهید. در مجموع 34 تا 51 در Listening وجود دارد. در این قسمت باید سوالات را به همان ترتیبی که به شما داده می‌شود پاسخ دهید و امکان بازگشت برای بررسی پاسخ‌ها وجود ندارد.

پس از 10 دقیقه استراحت، بخش Speaking شروع می‌شود. شما باید با استفاده از میکروفون هدست خود به شش سوال پاسخ دهید. این شش سوال شامل چهار سوال ترکیبی و دو سوال مستقل است. شما به طور متوسط 15 تا 30 ثانیه برای آماده سازی و فکر کردن در مورد هر سوال و 45 تا 60 ثانیه برای ثبت پاسخ خود فرصت دارید. کل زمان این بخش 20 دقیقه خواهد بود.

بخش آخر مربوط به سوالات Writing می‌باشد. در این قسمت باید دو مقاله و انشا در 50 دقیقه بنویسید: 20 دقیقه برای مقاله اول و 30 دقیقه برای مقاله دوم. از آنجایی که با کامپیوتر آزمون می‌‌‌دهید، باید مقالات خود را تایپ کنید. برای نوشتن اولین انشا باید یک متن کوتاه که 230 تا 300 کلمه که در مورد یک موضوع دانشگاهی است را بخوانید، سپس به یک سخنرانی کوتاه حدود 2 دقیقه در مورد همان موضوع گوش دهید. سپس مقاله‌ای بنویسید که حداقل 150 کلمه باشد و درباره سخنرانی و متن صحبت کنید. در مقاله دوم به شما یک موضوع می‌دهند و شما باید نظر و ایده خود را با حداقل 300 کلمه بیان کنید.

 

کارنامه آزمون تافل و آزمون دولینگو

نتایج آزمون دولینگو بعد از 48 ساعت در پنل کاربری شما قرار می‌گیرد و ایمیلی مبنی بر آماده‌شدن نتایج نیز به شما ارسال می‌گردد. سپس شما می‌توانید نتیجه آزمون و کارنامه دولینگو را برای خود دانلود کرده و از طریق پنل کاربری در سایت دولینگو، مدرک خود را به دانشگاه‌های مورد نظر خود ارسال کنید. اما نتایج آزمون تافل کمی دیرتر ارسال می‌شود. حدود 10 روز بعد از آزمون، نسخه دیجیتالی نتایج تافل، در حساب کاربری شما در سایت ETS قرار می‌گیرد و شما می‌توانید مانند آزمون دولینگو به صورت PDF آن را دانلود کنید. حدود دو هفته بعد از تاریخ آزمون، نسخه اصلی نتایج آزمون تافل برای شما و دانشگاه‌های موردنظرتان ارسال می‌شود.

 

کلام آخر

اگر قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر جهان را دارید، باید حتما نمره خوبی در آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی مانند تافل و دولینگو بگیرید. زیرا دانشگاه‌های مطرح دنیا فقط کسانی را می‌پذیرند که نمره بالایی کسب کرده باشند و بتوانند به راحتی به زبان انگلیسی صحبت کنند. برای کسب نمره بالا در این دو آزمون باید تسلط زیادی به زبان داشته‌باشید. اگر قصد شرکت در این دو آزمون را دارید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، حتما به آکادمی دولینگو مراجعه کنید. در این سایت شما می‌توانید مقالات زیادی درباره آزمون دولینگو مانند نمونه سوالات، معرفی کشورها و دانشگاه‌های پذیرنده آزمون دولینگو و منابع آزمون دولینگو و آزمون تافل مطالعه کنید. اگر سوالی داشتید می‌توانید با شماره درج شده در سایت تماس بگیرید و از اساتید حرفه‌ای این آکادمی، درباره این دو آزمون به صورت رایگان مشاوره دریافت کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: