" محمد حسین حسینی" گفت: براساس آیین نامه ۹۲ که برای قبل بود، کارگزاران اجازه دریافت حق بیمه را نداشتند، اما یک تبصره گذاشته شد که اگر شرکت
بیمهای به کارگزار مجوز دهد، کارگزار میتواند حق بیمه را دریافت کند؛ بعد در سال ۹۸ آیین نامه ۹۲/۲ آمد که درآن گفته شدکارگزاران حتی مجوز دریافت حق بیمه را هم نمیتوانند بگیرند.
به تازگی بیمه مرکزی در بخشنامهای اعلام کرده که هیچ یک از کارگزاریها اعم از مستقیم و برخط مجاز به دریافت وجه نقد و چک بانکی از بیمه گذاران نیستند و وجوه مربوط به حق بیمه باید بی واسطه به حساب شرکتهای بیمه واریز شود.
عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری برخط مستقیم پارسیان لوتوس خاورمیانه، افزود: یک آیین نامه اصلاحی برروی آیین نامه کارگزاران زده شد که براساس آن، کارگزار برخط ایجاد شود، اما بیمه مرکزی در بخشنامه آورد که نباید حق بیمه را مستقیم دریافت کرد.
حسینی، بااشاره به مشکل اینماد در خصوص پرداخت بی واسطه حق بیمه به شرکتهای بیمه، افزود: اگر این فرآیند بخواهد جابه جا شود باید یک فرآیند جایگزینی باشد، اما هنوز فرآیندی طراحی و پیاده سازی نشده که امکان انتقال بیمهگذار برخط به درگاه شرکت بیمه درآن فراهم باشد.
وی، افزود: موضوع مهمتر این است که گاهی کاربر هنگام وارد کردن اطلاعات خود ممکن است دچار اشتباه شود درحالیکه نرخ حق بیمه براساس اظهارات تایید میشود یعنی ممکن است کاربر تخفیف ۵ سال خود را به اشتباه ۳ سال وارد کند و اینگونه حق بیمه بیشتری پرداخت میکند.
عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری برخط مستقیم پارسیان لوتوس خاورمیانه، ادامه داد: این سازوکار درحساب شرکتهای استارت آپی و کارگزاران برخط دیده میشود که اگر کسی حق بیمه را اشتباه و یا بیشتر واریز کرد درلحظه به حساب آن برگشت داده شود، اگر قرار باشد حق بیمه مستقیم به حساب شرکت بیمه واریز شود چطور؟ اگر فرآیند برگشت زمان بر شود نارضایتی به دنبال خواهد داشت.
وی، افزود: هنگامیکه حق بیمه نزد این استارت آپها رسوب میشود به واسطه آن میتوانند تخفیف دهند و درحال حاضرحساسیتی که برای گرفتن حق بیمه از طریق کارگزاران ایجاد شده به همین دلیل است که جلوی این قضیه را بگیرند تا حق بیمهها در استارتآپها رسوب نشود.
عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری برخط مستقیم پارسیان لوتوس خاورمیانه، اظهارداشت: درحال حاضر شرایطی فراهم نیست که بیمه گذاران، کارگزاران برخط و استارت آپها به درگاه شرکتهای بیمه وصل شوند.