احتمالا هر بار که کلمه «بانک» به گوشتان میخورد یاد فضای بسته و شلوغی میافتید که باید دقایق زیادی را به انتظار بنشینید و نگران پایان ساعت اداری باشید تا مثلا چک پاس کنید، افتتاح حساب انجام دهید یا کارتتان را تمدید کنید؛ اما در سیستم جدید
بانکداری، خبری از انتظار و شعبه فیزیکی نیست و در ۲۴ ساعت شبانه روز در دسترس است.
قدمت بانکداری در جهان به
قرنها پیش و زمانی که انسانها تصمیم گرفتند شیء با ارزشی را جایگزین مبادله کالا به کالا کنند باز میگردد. طی سدههای مختلف این صنعت دچار تغییر و تحولات شده و اکنون با ظهور نئوبانکها شاهد انقلابی در این زمینه هستیم. اصطلاح نئوبانک تقریبا از سال ۲۰۱۶ و با مجوز گرفتن استارلینگ در انگلستان، به صورت جدی بر سر زبانها افتاد و تبدیل به یک کلید واژه در حوزه فین تک شده است. هدف اصلی نئوبانک چیزی نیست جز ساده سازی هرچه بیشتر خدمات مالی و به چالش کشیدن بانکداری سنتی.
نئوبانک چیست؟با فراگیری کرونا و آنلاین شدن اکثر خدمات، جای خالی بانکهای تمام دیجیتالی بیش از پیش حس شد تا مردم بدون نیاز به رفت و آمد در شهر و تجمع در شعبات، کارهای بانکی خود را به راحتی انجام دهند. نئوبانک نوعی بانک دیجیتالی است که توسط استارتآپهای فعال در حوزه تکنولوژیهای مالی راه اندازی میشود، هیچ شعبه فیزیکی ندارد، کاملا آنلاین بوده و تنها راه ارتباطی با آن گوشی شما است. جامعه هدفش نیز مشتریانی هستند که دنیای دیجیتال بخش جدانشدنی از زندگی آنهاست؛ افرادی که ترجیح میدهند همه چیز را غیرحضوری و آنلاین انجام دهند، از خرید و دیدن فیلم گرفته تا خدمات بانکی. راه ارتباطی نئوبانکها با مشتریان اغلب به صورت یک برنامه موبایلی است که در اختیار آنها قرار میگیرد و رابطی کاربر پسند داشته و با چاشنی نوآوری به دنبال جذب مخاطب است.
معمولا ویژگیهایی در این
اپلیکیشنها به کار میروند که به کاربر امکان میدهد از خدمات متنوع و متفاوتی استفاده کند. به طور مثال استارلینگ خدمتی تحت عنوان «به افراد اطرافت بپرداز» ارائه میکند که با استفاده از بلوتوث میتوانید فرد مورد نظر که در نزدیکی شما قرار دارد را پیدا کرده و به حساب او پول منتقل کنید؛ چنین چیزی در پرداختها پس از خرید از یک فروشگاه بسیار کاربردی است و دیگر نیاز به کارت بانکی و استفاده از دستگاه P.O.S (کارتخوان) نیست. همچنین قابلیت شخصی سازی اپلیکیشن وجود دارد تا یک کاربر علاوه بر کارهای بانکی خود بتواند امور مالی شخصیاش را سازماندهی کند و هوش مصنوعی او را در زمینه برنامه ریزی برای پس انداز راهنمایی میکند. همین ویژگیها باعث میشود تجربه کاربری متفاوتی در مقایسه با یک بانک سنتی برای فرد مهیا شود.
بانک ایران زمین سردمدار ظهور نئوبانکها در ایرانگرچه در سالهای اخیر در ایران شاهد نرم افزارهای متنوعی با عنوان نئوبانک بوده ایم، اما یکی از اصول مهم و اولیه در نئوبانک بودن یک نرم افزار این است که یک بانک به شخصه نمیتواند نئوبانک داشته باشد، چون در نهایت تنها میتواند خدمات بانکی خود را به شکل بهتری ارائه کند که همان همراه بانک پیشرفته خواهد بود. بلکه یک استارتاپ یا یک سازمان غیر بانکی میبایست با کمک خدمات یک بانک اقدام به ارائه سرویسهایی فراتر از سرویسهای ابتدایی بانک کند.
قدم اول بانک ایران زمین ارائه خدمات بانکداری در حوزه دیجیتال با اپلیکیشنی به نام فراز است که مشتریان بتوانند از طریق تکنولوژی بدون حضور در شعب خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند. قدم بعدی هوشمند سازی سیستم است. به صورتی که مشتریان زمانی که از خدمات بانک استفاده میکنند، براساس نوع رفتار آنها (ارزش مشتری) خدمات خاصی برای آنها طراحی و ارائه شود.
راه اندازی اولین نئو بانک واقعی در کشور، تحول بزرگ بانک ایران زمین در صنعت بانکداری خواهد بود. این قرارداد با شرکت بزرگ "های وب" منعقد شده و قطعاً در آینده نزیک تعداد قراردادها و کسب و کارهایی که میتوانند در این بستر فعالیت کنند بیشتر خواهد شد.
راه اندازی نئوبانک ایران زمین که به عنوان «بانک هوشمند فردا» و اولین نئوبانک واقعی در کشور معرفی شد، توسعه فناوری بانکها باید به ارائه خدمات بانکداری دیجیتال اقدام کند تا اصطلاحا نئوبانک به معنای واقعی ایجاد شود.
توسعه بانکداری دیجیتال در
بانک ایران زمین رخ داد که توسعه در این حوزه به عنوان بازوهای بانک شناخته میشود و توسعه IT مربوط به بانکداری دیجیتال و به طور همزمان توسعه کسب و کار نئوبانک ایران زمین که به عنوان پیشانی بانکداری دیجیتال را برعهده دارد که نمونه موفق جهانی آن است. «بانک هوشمند فردا» را به عنوان اولین نئوبانک واقعی در کشور معرفی شد، زیرا صنعت جدیدی است که وارد این حوزه شده است.