بررسی بازار‌های مالی
کد خبر: ۳۶۹۹۷۲
۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
0
قیمت دلار آزاد افزایش، اما قیمت دلار متشکل کاهش یافت. شکاف بین این دو در این مقطع حدود ۱۳ درصد بود. آیا این شکاف می‌تواند انگیزه ایجاد کند که صادرکننده راهی برای عرضه دلار خود در بازار آزاد پیدا کند.
افزایش قیمت طلا در راه است؟
قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات امروز ۲۰۰ تومان از روز گذشته بالاتر بود و در سطوحی قرار داشت که از ۱۸ دی ماه سابقه نداشت. با وجود رشد افزایش قیمت طلا در راه است؟ در شروع معاملات امروز، قیمت ابتدایی دلار متشکل ۸۶ تومان پایین‌تر از عصر دیروز و ۲۵ هزار و ۸۸ تومان گزارش می‌شد. قیمت ابتدایی دلار سنا نیز روی ۲۵ هزار و ۳۳۹ تومان قرار داشت و تغییری نسبت به نرخ انتهایی دیروز ثبت نکرده بود. قیمت ابتدایی دلار متشکل و آزاد در شروع معاملات امروز حدود ۱۳ درصد اختلاف داشتند. اندازه شکاف بین قیمت دلار مشتکل و آزاد در دور قبلی مذاکرات بزرگ شد و با وجود فضای مثبت این دور از مذاکرات هنوز به مقادیر نیمه اول سال نزدیک نشده است. اگر فرض کنیم بازار متشکل یک مجرای اصلی برای این باشد که صادرکنندگان دلاری که به دست می‌آوردند را به ریال تبدیل کنند، شکاف تا این حد بزرگ می‌تواند این انگیزه را برای صادرکنندگان خصوصی ایجاد کند که در جستجوی راهی باشند که دلار خود را در بازار آزاد و نه در بازار متشکل بفروشند.


قیمت سکه به بالای ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بازگشت

تحلیل‌گران معتقد بودند اگر قیمت طلای جهانی بتواند در این هفته بالای مرز ۱۸۵۰ دلار پایدار شود، می‌تواند یک فاز صعودی جدید را آغاز کند. قیمت طلا دیروز رقم‌هایی بالای مرز ۱۸۵۰ دلار را به ثبت رساند، اما بالای این مرز پایدار نماند و در نهایت روی ۱۸۴۸ دلار قرار گرفت. قیمت طلا در ساعت ۱۱ و ۲۴ دقیقه صبح امروز به وقت ایران ۱۸۴۴ دلار گزارش می‌شد و قدری پایین‌تر از نرخ بسته شده دیروز قرار داشت، با این وجود ثبت رقم‌های بالای ۱۸۵۰ دلار در معاملات روز گذشته باعث شده بود، انتظارات افزایشی در بازار طلا قدری تقویت شوند. قیمت سکه در معاملات روز گذشته مرز ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را از دست داده بود، اما در شروع معاملات امروز تحت تاثیر رشد قیمت طلا و دلار به سمت بالا حرکت کرد. قیمت ابتدایی سکه در معاملات امروز با رشد ۱۴۵ هزار تومانی نسبت به عصر روز گذشته روی ۱۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان قرار گرفت و حباب آن ۲.۴ درصد به دست می‌آمد که نسبتا کوچک بود.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در شروع معاملات امروز افزایش یافت. قیمت طلای جهانی روز گذشته رقم‌هایی بالای مرز ۱۸۵۰ دلار را به ثبت رساند. قیمت سکه به بالای مرز ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بازگشت و اندازه حباب آن زیر ۳ درصد به دست می‌آمد. شکاف بین قیمت دلار متشکل و آزاد در شروع معاملات امروز حدود ۱۳ درصد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: