April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۱۱۷۳
۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
دولت سیزدهم در پنج ماه ابتدایی کار خود علاوه بر خاتمه دادن به تامین هزینه‌های جاری از منابع بانک مرکزی اعتبارات عمرانی را افزایش داده است.
تنخواه چیست و تنخواه گردان کیست؟/کاهش ۲۷ درصدی استفاده دولت از تنخواه/ عدم استقراض از بانک مرکزی
معنی تنخواه چیست؟ تنخواه دار کیست؟ و همه چیز درباره تنخواه گردان؛ تنخواه، وجه نقد نزد اشخاص است و صندوق، وجه نزد شرکت است. روش ثبت ثابت و متغیر دارد. تنخواه گردان، بایستی در پایان هر سال مالی، تسویه کرده و موجودی نقد نزد خود را به حساب شرکت واریز کند. انتقال تعهد از یک تنخواه گردان به متصدی دیگر، ممنوع است. مبلغ پرداخت تنخواه و دوره تنخواه گردانی، باید مشخص شده و هزینه‌های تخصیص یافته، بایستی بر اساس قانون معاملات جزیی و با کسور قانونی بوده تا مصداق هزینه‌های قابل قبول مالیاتی باشد و به تایید مسئولان ذیربط باشد.

براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه در آغاز به کار دولت سیزدهم دولت از یکسو با هزاران میلیارد تخصیص بدون منبع در خزانه مواجه بود، از سوی دیگر در ۵ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی استفاده شده بود؛ علاوه بر این دولت باید ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده دولت قبل را هر ماه به میزان ۱۱ هزار میلیارد تومان تسویه می‌کرد.

با تمام سختی ها، اما دولت سیزدهم برای تامین کسری بودجه به سراغ چاپ پول نرفت و با افزایش درآمد‌ها و کنترل هزینه‌ها به سمت بهبود شاخص‌های بودجه حرکت کرد. همین موضوع موجب شده رشد حجم نقدینگی در آذر ماه برای دومین ماه متوالی کاهشی و به ۴۱،۴ درصد برسد. آخرین گزارش مرکز آمار از نرخ تورم در دی ماه هم بیانگر کاهش یک درصدی میانگین تورم سالانه در کشور است.

در پنج ماه دولت سیزدهم منابع درآمدی بودجه نسبت به ۴ ماه ابتدای سال بیش از ۱۷۷ درصد رشد کرده که عمدتا ناشی از افزایش صادرات نفت و تمرکز برمقابله با فرارمالیاتی بوده است.

رشد درآمد‌های مالیاتی در مدت کوتاه فعالیت دولت سیزدهم ۱۵۶ درصد بوده است حال اینکه مصوبات مهمی هم برای کاهش فشار مالیاتی بر بخش تولید و اصناف آسیب دیده از کرونا هم در هیئت وزیران تصویب شده است.

از سوی دیگر استفاده از تنخواه گردان خزانه برای تأمین منابع دولت شاهد کاهش ۲۹ درصدی بوده که این رقم گواه عدم استفاده دولت از منابع بانک مرکزی در تامین هزینه‌های جاری است.

در پنج ماه ابتدای دولت سیزدهم علاوه بر مدیریت هزینه‌های جاری، منابع طرح عمرانی نیز با رشد ۲۴ درصدی از ۵۸۷ هزار میلیارد ریال به ۷۲۹ هزار میلیارد ریال رسیده است.

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم با وجود رشد تنها ۵ درصدی اعتبارات هزینه‌ای، بودجه طرح عمرانی یا همان تملک دارایی‌های سرمایه بیش از ۴۳ درصد رشد دارد.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در شرکت حسابداری محاسبان

یکی از وظایف سخت و پر استرس و پرحاشیه در شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های پیمانکاری که با تعدد کارگران و تامین کنندگان کالا و خدمات روبرو هستند، تنخواه داری و تنخواه گردانی است. قواعد و اسلوبی دارد که در این گفتار مرور شده و امیدواریم اطلاعات خوبی را در اختیار خواننده قرار دهد.

اگر شما مخاطب گرامی نیز درباره این موضوع، تجربه‌ای دارید، دیدگاه‌های خود را از طریق بخش کامنت با ما در میان بگذارید. لینک گفتار را از طریق کانال‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع دوستان و همکاران قرار دهید.

تنخواه، مبلغی ثابت و از قبل مشخص شده بوده که به صورت نقدی یا واریز به حساب یک متصدی توزیع این مبالغ، اختصاص پیدا می‌کند و به تناسب پرداخت‌های نقدی شرکت/موسسه/سازمان، به منظور خرید یا هزینه‌های مشخصی پرداخت می‌شود. در یک بازه زمانی، بایستی تسویه شود.

در بسیاری از پروژه‌ها یا شرکت‌ها و موسسات دولتی یا خصوصی، به منظور پرداخت‌های جزیی که حد آن را واحد حسابداری و مدیریت مجموعه مشخص می‌کند، مقداری وجه مورد نیاز است که نباید برای دریافت مستمر آن توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی، روال ثبت سند و اخذ تاییدیه و صدور چک و امثالهم را به دلیل صرف هزینه و زمان، انجام داد.
تنخواه گردان کیست؟

فردی است که تنخواه به او داده می‌شود و نسبت به تسویه آن، مسئول است. دارنده این وجوه، مجاز به دریافت وجه از دیگران نیست. همه عملیات مالی تنخواه گردان در زمان واریز هزینه‌های انجام شده، در حساب‌ها ثبت می‌شود. او پاسخ گوی نهایی وجوه دریافتی است.

این افراد، معمولا کارپردازان یا ماموران خرید مستقر در سازمان و شرکت و پروژه‌ها بوده که مجاز به دریافت وجه نقد از صندق به منظور تخصیص منابع ریالی به رویداد‌های مالی هستند. این افراد معمولا از مستخدمین رسمی شرکت بوده و مدرک تحصیلی دیپلم داشته و صلاحیت و توانایی لازم را در تخصیص وجوه نقد به افراد واجد شرایط به منظور خرید کالا و خدمات دارند. ۲ سال سابقه کارپردازی، معمولا پیش نیاز ورود به این عرصه می‌باشد.

حتما بخوانید: اظهارنامه مالیاتی چیست؟

به دلیل این که این وجوه، جزیی و مستمر است و محل هزینه کرد هم در طول روز، نامشخص است، بنابراین به منظور کنترل و نظارت روی چنین وجوهی و هم چنین به جهت کاهش تعاملات واحد‌های شرکت /موسسه با واحد حسابداری، وجهی در اختیار مسئولان واحد‌ها یا کارمندان یا مدیران پروژه‌ها قرار می‌گیرد تا به صلاحدید خود هزینه کنند.

این مبالغ، تنخواه گردان (petty cash) است. در پایان هر ماه، بایستی ریز هزینه کرد‌های صورت گرفته توسط تنخواه گردان، به واحد حسابداری ارسال تا پس از بررسی ریز هزینه کرد مستند به مدارک مثبته و تایید مدیریت مالی، تنخواه تسویه شود.

هر هزینه‌ای که تنخواه دار، پرداخت کرده و مورد قبول واحد مالی یا مدیریت یا مدیر پروژه یا هر مسئولی که نظارت بر تخصیص منابع تنخواه گردان دارد، قرار نگیرد، در فهرست بدهکاری تنخواه دار قرار می‌گیرد که از بستانکاری وی کسر می‌شود؛ لذا مدیریت تنخواه، کار دشواری و سختی کار زمان عیان می‌شود که شما بایستی در یک پروژه، روزانه میلیون‌ها تومان به عنوان تنخواه، هزینه کرده و لیست پرداختی‌ها را در آخر ماه به ترتیب تاریخ وقوع و شرح پرداخت، در اختیار مسئول خود قرار دهید تا ممیزی کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: