کد خبر: ۳۷۲۹۹۳
۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۳
0
با وجود همه تلاش‌هایی که در جهت محدودسازی جریان فتنه و جریان انحرافی در کشور شده است، اما همچنان شاهد ترکش‌های زهردار این مافیا‌های سیاسی هستیم و هرچند وقت یکبار، با هجوم به یکی از خدمتگزاران نظام که عمر خود را در جهت محدودسازی این جریانات گذاشته بود و متاسفانه با فریب نیرو‌های خودی، آن شخصیت را متحمل هزینه‌های سیاسی، شخصیتی و دیگر فشار‌ها می‌کنند.
با وجود همه تلاش‌هایی که در جهت محدودسازی جریان فتنه و جریان انحرافی در کشور شده است، اما همچنان شاهد ترکش‌های زهردار این مافیا‌های سیاسی هستیم و هرچند وقت یکبار، با هجوم به یکی از خدمتگزاران نظام که عمر خود را در جهت محدودسازی این جریانات گذاشته بود و متاسفانه با فریب نیرو‌های خودی، آن شخصیت را متحمل هزینه‌های سیاسی، شخصیتی و دیگر فشار‌ها می‌کنند.

نمونه بارز این افراد، عباس جعفری دولت آبادی است. وی که دادستان سابق تهران بوده و سابقه مقابله بدون سستی و سفارش پذیری در قبال جریان انحرافی و فتنه را در کارنامه کاری خود دارد، بجای آنکه مورد تقدیر قرار گیرد، مورد بازخواست و محاکمه و ترش رویی دستگاه قضا گرفت. تا جایی که این روز‌ها به نشانه اعتراض، در خیابان‌های شهر با تاکسی، مسافر جابجا می‌کند. به نظر می‌رسد عباس جعفری دولت آبادی را باید تجلیل کرد. باید مورد تفقد قرار داد. باید تو را مجددا به مسئولیت‌های مهم بازگرداند تا کاری که دیگران نمی‌توانند را او بتواند انجام دهد. شاید بپرسید چرا؟ می‌گوییم زیرا:

او سکاندار دادستانی تهران در سخت‌ترین دوره قضایی و بحران‌های کشور از جریان فتنه، تا تحریم، موسسات غیرمجاز و مبارزه با فساد بود. جعفری دولت آبادی، دادستان سخت‌ترین دوره چالش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور بود و تنها یک روش داشت: «فقط قانون را اجرا کنید»


عباس جعفری دولت‌آبادی متولد ۱۳۳۶ از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ و نزدیک به ۱۰ سال دادستان عمومی و انقلاب تهران بوده که در یکی از حساس‌ترین و پرکارترین سال‌های فعالیت قضایی، سکان امور دادستانی تهران را به عهده داشت. آقای جعفری دولت آبادی، پیش از دادستانی تهران، سمت‌هایی همچون ریاست کل دادستانی استان خوزستان و همچنین سرپرست مجتمع قضایی خانواده تهران را بر عهده داشته و سال‌ها سابقه کار و فعالیت در دادستانی ایران داشته است.

در این دوره ده ساله ۹۸- ۱۳۸۸ دادستانی تهران، علاوه بر موضوعات معمولی و حقوقی و قضایی و اجتماعی و شکایت‌های خصوصی از سوی افراد حقیقی و حقوقی و پیگیری حقوق مردم و کسب وکارها، با موضوعات بزرگ و پیچیده عمومی نیز همراه بوده است. در این سال‌ها چالش‌های بزرگی مانند تحریم‌ها و آثار خروج آمریکا از برجام بر اقتصاد کشور، نوسانات نرخ ارز و طلا و خروج سرمایه و ارز، کشور را با مشکلات بسیاری همراه کرده است.

از سوی دیگر، مشکلات تورم، رشد قیمت ها، احتکار، رانت و فساد مالی، فعالیت موسسات غیرمجاز، نیز چالش‌های مختلفی ایجاد کرده بود و سپرده گذاران موسسات غیر مجاز با تجمع خود خواستار رسیدگی به مشکلات بودند و بخشی از توان دادستانی صرف مقابله با موسسات غیرمجاز و ساماندهی آن‌ها و شناسایی دارایی این موسسات شده است.

همچنین در فضای سیاسی سال‌های ۸۸ به بعد، جریان فتنه و اغتشاش‌ها و اعتراضات اجتماعی و سیاسی، نیز فضای داخلی و بین المللی را تغییر داد و به قول آقای جعفری دولت آبادی، زمانی که بنده در شهریور ۸۸ دادستان تهران شدم، شهر در دود و آتش می‌سوخت و هر روز تجمع بود و هر روز از کف خیابان اغتشاشگران دستگیر می‌شدند و باید تعیین تکلیف می‌کردیم و ...

در کنار این مشکلات بزرگ عمومی و پیچیده که نیازمند برخورد جدی، قاطعیت و قانون مداری دادستانی تهران بوده تا بتوان مشکلات را ساماندهی کرد و کشور و جامعه را از خطرات موجود دور کنند، حاشیه‌های رسانه‌ای و سیاسی و محافل قدرت نیز دائم مقامات قضایی را هدف می‌گرفت و شایعات مختلف و مواضع مختلف و عدم حمایت‌ها و انتقادها، در مقابل اقدامات قاطعانه دادستانی مطرح بود تا روحیه و توان مسوولان قوه قضاییه و دادستانی تهران را تضعیف کنند.

جامعه برای مقابله با آثار تحریم اقتصادی و آثار خروج آمریکا از برجام، رشد هزینه‌ها و تورم و کاهش قدرت خرید مردم و اثر آن بر مسائل اجتماعی و امنیتی، رشد حاشیه نشینی و فقر، رشد فساد و رانت خواری و... نیازمند تلاش و کار اطلاعاتی و انتظامی و حضور در بازار‌ها و برخورد قاطعانه بود و هر روز تعدادی از اخلال گران به دنبال التهاب، نوسان گیری، رشد قیمت ها، و سخت کردن شرایط برای مردم بودند.

مقابله با فتنه و فساد‌ها و رانت‌ها

جعفری دولت آبادی در ۸ شهریور ۱۳۸۸ از سوی صادق لاریجانی رئیس سابق قوه قصائیه به سمت دادستان عمومی وانقلاب تهران منصوب شد و تا تاریخ ۹ اردیبهشت ۹۸ که سید ابراهیم رییسی رئیس قوه قضاییه بود، کار خود را ادامه داد. به عبارت دیگر ایشان در سال‌های سختی عهده دار یکی از مهمترین مسوولیت‌ها در دادستانی بوده است. شکل گیری جریان فتنه در سال ۸۸، و موضوعات دیگر مانند التهاب و اعتراض‌ها و اغتشاش‌های دی سال ۹۶، از جمله مسائل اجتماعی و امنیتی بوده است که جعفری دولت آبادی برای مقابله با آن تلاش بسیاری داشته است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، شماری از فتنه گران و اغتشاش گران و افراد موثر در فتنه سال ۸۸ را از جمله کسانی که در مراسم عاشورای ۱۳۸۸ حرمت را شکستند، به دادگاه فراخواند و با آن‌ها مقابله کرد. عباس جعفری دولت‌آبادی دستور تعطیلی دفتر یکی از سران فتنه در شهریور ۱۳۸۸، دستگیری تعدادی از سیاستمداران جریان فتنه و ممنوعیت فعالیت دو حزب حامی فتنه را صادر کرده‌است.


ساماندهی موسسات غیر مجاز و مقابله با فساد مالی

ز سوی دیگر، شکل گیری مشکلاتی مانند موسسات غیر مجاز اعتباری، فساد‌های مالی، رانت ها، باند‌های قدرت و فساد که در دوره دوم دولت احمدی نژاد، نظام بانکی و مالی کشور را با مشکلات بسیار مواجه کرد و موجب اعتراضات و تجمع‌های مختلف مال باختگان شد که خواستار دریافت پول خود بودند. رشد قیمت‌ها و تورم و نرخ ارز و سایر شاخص ها، برخی موسسات مالی و اعتباری را با مشکلات و بحران مواجه کرد و مقابله با آن‌ها و افراد مختلف و دستگیری و رسیدگی به اتهامات آن‌ها و تامین حقوق مردم نیز کار سخت و سنگینی بود که در دوره مدیریت آقای جعفری دولت آبادی صورت گرفت.

مقابله با اخلال گران اقتصادی در جریان تحریم‌های اقتصادی

علاوه بر مقابله با اغتشاش ها، باند‌های فساد و رانت خواری ها، زمین خواری ها، عوامل اختلال در بازار ارز و طلا، افراد موثر در بحران موسسات غیر مجاز اعتباری و بانکی، و مقابله با احتکار و گران فروشی و عوامل اخلال اقتصادی و... رسیدگی به مشکلات و بحران‌های اجتماعی حاصل از تحریم‌های اقتصادی و آثار آن بر اقتصاد نیز کار بزرگی بوده است.

تحریم‌های غرب که در دوره دولت احمدی نژاد و از سال ۱۳۹۰ شروع شد و تا سال ۹۵ ادامه یافت و تحریم دور دوم که دوباره در سال ۹۷ و با خروج ترامپ از برجام شکل گرفت و مقابله با آثار اجتماعی و امنیتی و حقوقی حاصل از شدت گرفتن التهاب‌ها و بحران‌های اقتصادی و نوسانات نرخ ارز و طلا و اخلال در نظام اقتصادی و مالی کشور و گرانی‌ها و خروج ارز و... نیز کار بسیار مهمی است که دادستانی تهران با مدیریت آقای جعفری دولت آبادی در سال‌های تحریم انجام داده است.

نوسانات شدید نرخ ارز که متاثر از تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام بوده موجب نگرانی مردم و مسوولان شد و مشکلات و بحران‌های اقتصادی و مالی بسیاری بر جای گذاشت و لذا دادستانی تهران به کمک بانک مرکزی، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، نیروی انتظامی و سایر نهاد‌های نظارتی و اقتصادی کشور، برای مقابله با اخلال گران بازار ارز، سکه و طلا، خروج ارز از کشور، بازگشت ارز صادراتی به کشور، و عوامل مختلف اخلال در نقاط مختلف کشور، تلاش بسیاری انجام داده اند.

سال‌ها طول کشید تا بازار به تدریج با ثبات نسبی همراه شد و نوسانات شاخص‌ها و نرخ‌ها کاهش یافت. سال‌ها طول کشید تا موسسات غیرمجاز منحل و جمع شد و پول‌های مردم پرداخت شد. سال‌ها طول کشید تا عوامل اقتصادی و تولید کشور ساماندهی شود و اقتصاد کشور را به طور نسبی ساماندهی کند و این‌ها همه نتیجه زحمات نیرو‌های انسانی و سرمایه‌های انتظامی، حقوقی، قضایی، امنیتی و مالی کشور در دوره ۱۰ ساله ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ بوده است که در تمام این دوره سخت فعالیت‌های قضایی، آقای جعفری دولت آبادی سکان دادستانی تهران را به دست داشته اند.

جعفری دولت آبادی با تاکید به دادستان پس از خود گفت: فقط قانون را اجرا کنید

جعفری دولت‌آبادی پس از تغییر از سمت دادستان تهران به سمت مستشار دریکی از شعب دادگاه انتظامی قضات منصوب، ولی پس از مدتی خبر‌ها از حضور وی در دادگاه عالی انتظامی قضات حکایت داشت و پس از مدتی مشخص شد که ایشان بازنشسته شده است.

پس از انتصاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه، عباس جعفری دولت‌آبادی با درخواست خود از این سمت تقریباً استعفا داد و به جای او علی القاصی مهر رئیس کل دادستانی استان فارس به این سمت منصوب شد. او به حدی در سمت دادستانی تهران تجربه داشت که درمراسم معارفه دادستان جدید تهران (القاصی مهر) به او گفت فقط قانون را درنظر بگیر وبه حرف این وآن توجه نکن ...

جعفری‌دولت‌آبادی در جلسه تودیع و معارفه خود درباره روز‌های شروع به کار دادستانی تهران گفته است: «زمانی که بنده در شهریور ۸۸ دادستان تهران شدم، شهر در دود و آتش می‌سوخت و هر روز تجمع بود و هر روز از کف خیابان اغتشاشگران دستگیر می‌شدند و باید تعیین تکلیف می‌کردیم و ...».

خبر دار شدن از دغدغه‌های مردم و گفتگو با هم وطنان در پژو ۴۰۵

سانه‌های داخلی ایران چندی پیش اعلام کردند که وی در حال حاضر به شغل مسافرکشی مشغول است و این نشانه مردمی بودن آقای جعفری دولت آبادی است که برای ایجاد ارتباط با مردم، حضور در کف بازار و خیابان‌ها وکوچه‌های شهر و گفتگو با شهروندان و هم وطنان خود را در رفت و آمد‌های روزمره انتخاب کرده است. این نوع رفتار نشان دهنده احساس تعلق جعفری دولت آبادی به جامعه ایران و مردم است و با این کار عملا در جریان دغدغه‌ها و روحیات مردم قرار می‌گیرد تا سوالات خود را پاسخ دهد و همچنان برای بهبود وضعیت مردم ابتدا واقعیت‌ها را به صورت مستقیم و با حضور در بین مردم بشناسد.

وی در سال‌های پرکار خود در دوران تحریم‌های غرب علیه ایران، در ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ در لیست تحریم‌ها قرار گرفت و برای ورود به کشور‌های اتحادیه اروپا تحریم شد و اعلام شد که اگر دارایی در اروپا داشته باشد کلیه دارایی وی در این کشور‌ها توقیف می‌شود. در ۴ اسفند ۱۳۹۰، نیز وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا وی را از ورود به این کشور تحریم و اعلام شد که اگر دارایی در آمریکا داشته باشد، تمامی دارایی وی در این کشور توقیف می‌شود.

تکذیب بازداشت و پیگیری قضایی

در مقطعی برخی در فضای مجازی شایع کردند که آقای جعفری دولت آبادی بازداشت شده و تحت پیگیرد قضایی است. اما عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب سابق تهران، درباره صحت و سقم برخی شایعات مطرح‌شده درباره وی در فضای مجازی، گفت: این موضوعات از اساس کذب است و صحت ندارد. بنده از منتشرکنندگان این شایعات شکایت کرده‌ام و این شکایت به قوت خود باقی است. غلامحسین اسماعیلی نیز درباره صحت خبر منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر بازداشت جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان سابق تهران، اظهار کرد: به هیچ عنوان خبر صحت ندارد.

مشورت با روزنامه نگاران و رسانه‌ها در مقابله با التهاب‌های اقتصادی

جعفری دولت آبادی حتی در دوره نوسان‌های شدید ارز و طلا و سکه، از روزنامه نگاران حرفه‌ای در این زمینه دعوت کرد تا نظر خود را اعلام کنند و خبرنگاران که از این دعوت هیجان زده شده بودند، از این که دادستان تهران از آن‌ها نظر بخواهد تعجب کرده بودند. زیرا در دوره‌های قبل حداقل چنین رویه‌ای را شاهد نبوده اند و این اولین بار بود که یک مقام قضایی، رسانه‌ها را نیرو‌های موثر در جهت کاهش التهاب‌ها و بحران‌های ارزی و بازار‌های طلا و سکه ارزیابی کرده بود. جعفری دولت آبادی در این جلسات با روزنامه نگاران با دقت به نظر آن‌ها گوش می‌داد تا در گفتگو با مردم و فعالان اقتصادی، راهکار موثر و با کمترین هزینه در کاهش مشکلات پیگیری شود.

این موضوع نشانه دیدگاه روشن و حرفه‌ای و تخصص محور آقای جعفری دولت آبادی در زمینه حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی و امنیتی است. زیرا معمولا مقامات قضایی برخورد‌های قضایی را دنبال می‌کنند و حتی برخی رسانه‌ها را در ایجاد تنش و نوسان نرخ‌ها مسوول معرفی می‌کردند. اما در دوره جعفری دولت آبادی، مسیر گفتگو با متخصصان و فعالان بازار ارز و طلا، روزنامه نگاران، و سایر نهاد‌های موثر در کاهش بحران‌های اقتصادی، امنیتی و اجتماعی پیگیری شد و به طور نسبی در برخی زمینه‌ها موثر بود.

این نکته نشان می‌دهد که جعفری دولت آبادی به عنوان یک مقام قضایی، یک قاضی، شنونده نظر مردم، متهمان، فعالان اجتماعی و اقتصادی بوده است و امروز نیز با سوار کردن مردم در خودروی خود پای گفت وگوی مردم می‌نشیند و نظر و دغدغه‌های آن‌ها را می‌شنود و یک جایگاه مردمی و با مردم بودن را انتخاب کرده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: