سال 1400 به پایان رسید سالی که اگر چه سایه سنگین کرونا همچنان بر آن سنگینی می کرد اما تغییرات سیاسی در ایران و احتمال زنده شدن برجام نیز شرایط دیگری را کلید زد.
تغییر رفتار بیمه گذاران در سال 1400مبنی بر افزایش مسافرتهای جاده ای و مراجعه درمانی به مراکز پزشکی بار خسارات در حوزه ثالث و درمان را افزایش داد و از سوئی شرکتهای بیمه دیگر شاهد سود های سرشار بورسی ناشی از رونق بورس در سال 99 نبودند. حال باید دید در سال 1401 چه مسیری پیش روی بیمه گران قرار می گیرد آیا صنعت بیمه شاهد پیشی گرفتن رشد فروش نسبت به خسارت خواهد بود؟
در همیت رابطه محمد حیدری مدیرعامل بیمه کار آفرین در گفتگو با پول نیوز اظهار کرد: در خصوص سال 1400 باید به چند حوزه توجه داشته باشیم؛ یکی حوزة کسب و کار بیمهگری و دیگری حوزة سرمایهگذاری به عنوان بال دوم بیمهگری است و سوم بستر اجراست.
وی افزود: در حوزة اجرا به دلیل شیوع بیماری کرونا ناچاراً بسیاری از کسب و کارها از جمله صنعت بیمه به سمت فضای مجازی و دیجیتال حرکت کردند و این اتفاق، رخداد خوبی بود؛ چون این امر سبب کاهش قیمت تمامشده و افزایش سرعت و شفافیت شده است.
مدیرعامل بیمه کار آفرین گفت: طبیعتاً «شرکتهای جانبی فناوری» تقویت شدند. شرکتهای مادری که سیستمهای نرمافزار بیمهگری یا مالی را مینوشتند در کنار این شرکتها وبسرویسها و ارائه APIها شروع شد تا خدمات را در شکلهای مختلف گسترش بدهند.
وی ابراز کرد: اینها اتفاقات خوبی بودند و باعث شدند تا امروز شاهد این باشیم که بسیاری از شرکتهای بیمه صدور آنلاین دارند.
حیدری گفت: در همین حال حذف کاغذ نیز کلید خورد که کاهش هزینههای تمامشده را سبب شد. بنابراین باید بپذیریم که در بیمه گری بستر اجرا تحول پیدا کرد این در حالی است که قبل از سال 1399 با وجودی که در این مورد بحث شده بود؛ ولی بسترهای اجرایی آن وجود نداشت.
وی مطرح کرد: همانطور که می دانید تغییر رفتار در بدنة سازمان از جمله کارکنان و نمایندگان بسیار سخت است؛ ولی الزام و اجبار به تغییر به این روند سرعت بخشید. امروز میتوانیم بیمه عمر را به صورت آنلاین صادر کنیم. چنین اتفاقی در بخش درمان نیز رخ داده است اسناد خسارت را در آن بارگذاری میکنند و در بخش بیمه بدنه بازدید با یک اپلیکیشن صورت میگیرد؛ چون نه زمان میشناسد و نه سقف تعهد میشناسد و نه مکان میشناسد. این اتفاقاتی است که بحران کرونا باعث شد رخ دهد.