April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۴۴۱۱
۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
با نزدیک شدن به جام جهانی ۲۰۲۲ و شرایط برای برگزاری کمپ‌های تمرینی این تورنومنت بزرگ در جزیره کیش وجود دارد.
کیش برای جام جهانی آماده می‌شود/ قطر چگونه کشوری است؟
برای بهره مندی از ظرفیت‌های جزیره کیش در جام جهانی برنامه ریزی‌های اساسی در کیش صورت خواهد گرفت. بررسی تقویت زیر ساخت‌های کیش به عنوان استفاده از ظرفیت‌های میزبانی جام جهانی قطر در این جزیره زیبا ضروری است. با تقویت بخش خصوصی و توسعه زیر ساخت‌های جزیره کیش تلاش می‌شود تا از ظرفیت اقتصادی و گردشگری جام جهانی قطر استفاده شود و این موقعیت برای ایران و معرفی جزیره کیش و دیگر جزایر به عنوان مرکز توریست خاورمیانه بسیار مهم و دارای اهمیت فروان است.

مهدی کشاورز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص برنامه‌های توسعه کیش و استفاده از ظرفیت جام جهانی افزود: تسریع در تکمیل پروژه‌های فنی و زیرساختی، ایجاد درآمد‌های پایدار سازمان، حل مشکلات برق و آب جزیره کیش، توسعه حوزه‌های گردشگری سلامت ورزشی و علمی، چاره جویی برای کنترل قیمت اجاره و هزینه‌های زندگی و مسکن، همچنین افزایش تراز آموزشی هم از بعد فضا و هم کیفیت، ایجاد بورس بین‌اللمل و تاسیس بانک آفشور از جمله برنامه‌های بلند مدت مدنظر است.

راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی بین بنادر دو کشور، توافق برای استفاده بیشتر خطوط هوایی تجاری قطر از آسمان ایران و بازدید از پروژه‌ها و ظرفیت‌های منطقه آزاد کیش از جمله برنامه‌های محوری این دیدار است.

سعید محمد مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی نیز به منظور معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه آزاد کیش و بازدید از زیرساخت‌های گردشگری و حمل و نقل این منطقه، میزبان هیئت‌های ایرانی و قطری خواهد بود.

با توجه به برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت میزبانی هواداران و تیم‌های شرکت کننده در جام جهانی قطر، مناطق آزاد به دنبال از استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری آن است.

توسعه مناطق آزاد در بخش‌های گردشگری، سرمایه گذاری‌های اقتصادی و توریسم سلامت در مناطق آزاد تجاری از مهمترین برنامه‌ها است که جام جهانی می‌تواند شروعی تازه برای تحقق این اهداف باشد که با توسعه زمین‌های ورزشی و سالن‌های بدنسازی در جزیره کیش فرصت را برای تمرین تیم‌های دعوت شده به جام جهانی ایجاد خواهد کرد. با توجه به شرایط اقلیمی متناسب با قطر، فضایی برای تمرین تیم‌های حاضر در جام جهانی در کیش فراهم است.

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر می‌تواند فرصت مناسبی برای فعالان اقتصادی و استفاده از ظرفیت موجود در جزیره کیش باشد، بر این اساس دو پروژه بزرگ هر یک با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی از سوی بخش خصوصی در حال انجام است. از سوی دیگر مجموعه المپیک کیش بازسازی و آماده‌سازی شده اند تا بتوان در فاصله چندماهی که تا برگزاری جام جهانی باقی مانده تکمیل و آماده شود.

برنامه‌های پیش‌بینی شده برای جذب گردشگر و تماشاگران مسابقات جام جهانی قطر که به لحاظ شرایط مناسب و فضایی که برای اقامت در کیش وجود دارد، بخشی از طرفداران تیم‌ها با توجه به فاصله مسابقات که سه روز است و می‌توانند رفت و آمد کنند، بتوانند در جزیره کیش اقامت کنند.

برای جابجایی طرفداران تیم‌ها و نقل و انتقالات نیز از سیستم هوایی استفاده می‌شود که شرکت هواپیمایی کیش آن را انجام خواهد داد.

سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: چند طرح زیر ساختی در دوهفته آینده با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می‌شوند و با افتتاح این طرح‌ها ظرفیت‌های میزبانی کیش برای مشارکت در جام جهانی قطر افزایش می‌یابد. ساخت و تکمیل چند هتل، باند و ترمینال جدید فرودگاه، بندر و ترمینال مسافری دریایی، زمین‌های ورزشی و سالن‌های بدنسازی با سرعت پیش می‌رود و برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آماده می‌شوند.

قطر کجاست؟
کیش برای جام جهانی آماده می‌شود/ قطر چگونه کشوری است؟
قَطَر با نام رسمی دولت قطر کشوری در جنوب غربی قاره آسیا در منطقه خاورمیانه و در شرق شبه‌جزیره عربستان، و در بخش جنوبی خلیج فارس واقع شده‌است. پایتخت آن، دوحه است. این کشور مرز مشترک زمینی با عربستان سعودی، و مرز آبی با کشور‌های ایران، کویت، عراق، عربستان، بحرین و امارات متحده عربی دارد. ذخیره گازی در این کشور برای ۲۰۰ سال آینده نیز تخمین خورده است و مشخص است که می‌تواند بهره وری خوبی از منطقه گازی پارس جنوبی داشته باشد. این کشور در سال‌های اخیر توانسته گاز طبیعی زیادی استخراج نماید و این روال به رشد سریع اقتصادی کشور قطر منجر شده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که این کشور در زمینه اقتصادی به رشد ۲۰ درصدی رسیده است. مردم این کشور به زبان عربی صحبت می‌کنند، اما در دانشگاه‌ها و فضای کاری زبان انگلیسی دومین زبان معروف در در این کشور محسوب می‌شود. واحد پول در قطر ریال اعلام شده است.

شبه جزیره قطر از شمال شرق عربستان به طول ۱۶۰ کیلومتر به داخل خلیج فارس گسترده شده‌است. قطر میان عرض‌های ۲۴° و۲۷° شمالی و طول ۵۰° و۵۲° شرقی جای گرفته‌است. خاک این کشور، مسطح بوده و از یک صحرای خشک ماسه‌ای و شنی تشکیل شده‌است. در جنوب خاوری خاک قطر خلیج فارس از طریق باریکه‌ای وارد خاک شبه‌جزیره شده و دریاچه‌مانند کوچکی را پدیدآورده که خور العُدَید یا «دریای درونی» نامیده می‌شود. پیرامون این خور را تپه‌ماهور‌هایی از شن‌های روان دربر گرفته‌است.

بلندترین نقطه قطر «قُرَین ابوالبول» است به بلندای ۱۰۳ متر (۳۳۸ فوت) در جبل دُخان (کوه دود). جبل دخان رشته‌ای از برون‌زد‌های کم‌ارتفاع از جنس سنگ آهک در غرب قطر است. جبل دخان از شمال به جنوب امتداد دارد و از زیکریت از طریق ام باب تا مرز جنوبی قطر ادامه می‌یابد. میدان‌های اصلی نفت داخل خشکی قطر در منطقه جبل دخان واقع شده، اما میدان‌های گاز طبیعی این کشور در آب‌های شمال غرب شبه جزیره قرار دارند.

آب و هوای قطر بیابانی است. در این کشور زمستان، هوایی خنک دارد. در زمستان در اثر توده هوایی سودانی باران‌های سیل آسایی در این کشور می‌بارد که خسارت به بار می‌آورد؛ ولی تابستان هوایی شرجی و گرم دارد.
جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ (عربی: کأس العالم لکرة القدم ٢٠٢٢، آوانگاری: Kaʾs al-ʿālam li-kurat al-qadam ۲۰۲۲) بیست‌ودومین دورهٔ جام جهانی فوتبال است که از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱) در قطر برگزار خواهد شد. جام جهانی فوتبال، مسابقات قهرمانی فوتبال مردان است که هر چهار سال یک بار توسط تیم‌های ملی اتحادیه‌های عضو فیفا برگزار می‌شود. این اولین جام جهانی خواهد بود که کشوری از جهان عرب آن را میزبانی می‌کند.

همچنین پس از جام جهانی ۲۰۰۲، این دومین باری است که جام جهانی در آسیا برگزار می‌شود. علاوه بر این، این تورنمنت آخرین دوره از مسابقات خواهد بود که ۳۲ تیم در آن شرکت می‌کنند و برای جام جهانی ۲۰۲۶ و پس از آن، حضور ۴۸ تیم برنامه‌ریزی شده‌است. با توجه به گرمای شدید قطر در تابستان، این جام جهانی از اواخر نوامبر تا اواسط دسامبر برگزار می‌شود و اولین دوره از این رقابت‌ها است که در ماه مه، ژوئن یا ژوئیه برگزار نمی‌شود.

اتهامات فساد مالی در رابطه با نحوهٔ به دست آوردن حق میزبانی این رویداد توسط قطر مطرح شده‌است. تحقیقات و گزارش داخلی فیفا، قطر را از هرگونه تخلفی تبرئه کرد. در ۲۷ می ۲۰۱۵، دادستان‌های فدرال سوئیس تحقیقاتی را در مورد فساد و پولشویی مربوط به مناقصه‌های جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ آغاز کردند.

سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا ادعا کرد که قطر از «عملیات سیاه» استفاده کرده‌است، که نشان می‌دهد کمیتهٔ پیشنهاد برای کسب حق میزبانی تقلب کرده بود. علاوه بر این، قطر به دلیل رفتار بد با کارگران خارجی که در پروژه‌های مرتبط با جام جهانی مشغول به کار هستند با انتقاد شدیدی روبرو شده‌است، به طوری که عفو بین‌الملل به «کار اجباری» اشاره کرده و اعلام کرده‌است که صد‌ها یا هزاران کارگر مهاجر در نتیجهٔ نقض حقوق بشر، و شرایط کار بی‌دقت و غیرانسانی جان باخته‌اند.

ورزشگاه‌های قطر
 
پنج مکان پیشنهادی اول برای جام جهانی در ابتدای مارس ۲۰۲۱ رونمایی شدند. قطر در نظر دارد که ورزشگاه‌ها جنبه‌های تاریخی و فرهنگی این کشور را منعکس کنند و طرح‌های مد نظر با شرایط میراث فرهنگی، دسترسی راحت و مقاومت و پایداری مطابقت داشته باشد.

ورزشگاه‌ها مجهز به سیستم‌های خنک‌کننده خواهند بود که هدف آن‌ها کاهش دمای داخل ورزشگاه‌ها تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد (۳۶ درجه فارنهایت) می‌باشد. از لحاظ بازاریابی این ورزشگاه‌ها به‌صورت بدون پسماند و در حمایت از محیط زیست ساخته و توصیف می‌شوند، طبقات بالایی چند ورزشگاه‌ها نیز پس از پایان جام جهانی جدا شده و به کشور‌های با زیرساخت ورزشی کمتر توسعه یافته و در حال توسعه اهدا می‌شوند. قطر از سیستم ارزیابی پایداری جهانی (GSAS) برای تمامی ورزشگاه‌های جام جهانی استفاده کرده و از این رو تمامی ورزشگاه‌ها دارای گواهینامه رسمی این سازمان می‌باشند. تمام پنج پروژهٔ ورزشگاه‌هایی که راه‌اندازی شده‌اند توسط معمار آلمانی آلبرت اشپر جونیور و شرکایش طراحی شدند. ورزشگاه البیت تنها ورزشگاه سرپوشیده از هشت ورزشگاه تعیین شده برای جام جهانی خواهد بود.

طبق گزارشی که در ۹ دسامبر ۲۰۱۰ منتشر شد به نقل از سپ بلاتر رئیس وقت فیفا، اظهار داشت که کشور‌های دیگر می‌توانند میزبان برخی از مسابقات در طول جام جهانی باشند و به قطر کمک کنند. با این حال، هیچ کشور خاصی در این گزارش ذکر نشده‌است. بلاتر افزود که چنین تصمیمی باید ابتدا توسط قطر گرفته شود و سپس توسط کمیته اجرایی فیفا تأیید شود.

شاهزاده علی بن حسین اردن به آسوشیتد پرس استرالیا گفت که برگزاری بازی‌ها در بحرین، امارات متحده عربی و احتمالاً عربستان سعودی به مشارکت مردم و طرفداران فوتبال منطقه در طول مسابقات جام جهانی کمک خواهد کرد.

طبق گزارشی که در آوریل ۲۰۱۳ توسط مریل لینچ، مدیریت سرمایه‌گذاری بنک آو آمریکا منتشر شد، مسئولان قطری از فیفا درخواست کرده‌اند تا تعدادی از ورزشگاه‌ها را به دلیل افزایش هزینه‌ها از مکان‌های رسمی برگزاری مسابقات جام جهانی حذف کند.

بلومبرگ ال. پی. در ادامه ادعا می‌کند که قطر مایل است تعداد ورزشگاه‌ها را از دوازده ورزشگاه که در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود به هشت یا نه ورزشگاه کاهش دهد.

اگرچه تا آوریل ۲۰۱۷، فیفا هنوز تعداد ورزشگاه‌هایی که باید قطر ظرف ۵ سال آینده آماده کند را نهایی نکرده بود، کمیته عالی تحویل و میراث قطر اعلام کرد که انتظار می‌رود هشت ورزشگاه در دوحه و نزدیکی آن (به استثنای ورزشگاه الخور) وجود داشته باشد.

در ژانویه ۲۰۱۹، اینفانتینو گفت فیفا در حال بررسی امکان میزبانی مسابقات در کشور‌های همسایه در طول برگزاری تورنمنت است تا تنش‌های سیاسی را کاهش دهد.

ورزشگاه ۹۷۴ که پیش از این راس ابوعبود نام داشت، هفتمین محل برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ است که توسط کمیته عالی تحویل و میراث (SC) تکمیل و به بهره‌برداری رسید. نام آن از تعداد کانتینر‌های حمل و نقل مورد استفاده در ساخت آن و کد شماره‌گیری بین‌المللی قطر گرفته شده‌است. این ورزشگاه در طول این تورنمنت میزبان هفت مسابقه خواهد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: