کد خبر: ۳۷۴۹۸۵
۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۲
0
یک متخصص طب ایرانی، به تشریح نکات تغذیه ای طب ایرانی در دو وعده غذایی افطار و سحر پرداخت.

خورشت‌های ویژه سحرهای ماه مبارک رمضان

سید حامد موسوی اصیل گفت: آمادگی برای ماه رمضان باید از چند ماه قبل مورد بررسی قرار بگیرد تا مشکلات و ضعف‌های افراد تا حد امکان اصلاح شود.

وی ادامه داد: این افراد باید از جوانب مختلف مانند بیماری‌های گوارشی، ضعف بدنی، کم خونی و نوع مزاج مورد بررسی قرار گیرند و عواملی مانند جنسیت، سن، شغل و عادت‌هایی مانند مصرف دخانیات، قلیان و مشروبات الکلی و الگوهای خواب و بیداری افراد نیز بررسی شود.

موسوی افزود: سالمندان، نوجوانان و بانوان باردار و شیرده که ضعف بدنی و یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند باید تحت نظر پزشک برای روزه اقدام کنند.

وی افزود: همچنین افراد با مزاج گرم یا خشک و یا دارای شغل با فعالیت‌های بیش از حد که باعث خشکی شدید بدنی می‌شود و با توجه به اینکه روزه خود مزاج گرم و خشک را القا می‌کند می‌توانند با مراجعه به پزشکان متخصص طب سنتی برای اصلاح مزاج خود اقدام کنند.

موسوی گفت: در ماه رمضان باید از مصرف غذاهای مدر، مسهل و تعریق درمانی و انجام اقدامات دفع کننده خون مانند حجامت، فصد و زالو پرهیز شود. البته در مواردی که بیمار با یبوست شدید مراجعه کند پزشک متخصص طب ایرانی می‌تواند با تجویز مسهل سبک از شدت آن بکاهد.

وی تصریح کرد: در وعده غذایی افطار باید ابتدا مایعات کافی مانند آب جوش با نبات یا عسل، شیر گرم و خرما، آب جوش به همراه آبلیمو برای رفع تشنگی استفاده شود.

موسوی ادامه داد: همچنین در وعده غذایی افطار، مصرف غذاهای سهل الهضم، سبک و رطوبت بخش مانند آش و سوپ مانند آش اسفناج، آش خرفه، آش ماست یا دوغ و آش هایی با محتویات کدو و ریواس توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین پس از گذشت ساعاتی از افطار می‌توان میوه و آبمیوه، سالاد و سبزیجاتی مانند کاهو با سکنجبین، زردآلو، گلابی، هندوانه، انجیر تازه، آلبالو مصرف کرد.

موسوی گفت: افزودنی‌های ترش مانند سماق، زرشک، غوره و رب انار ملس بسیار برای مصرف در این ماه مناسب هستند. همچنین باید از مصرف ادویجات تند مانند خردل و گلپر و غذاهای پرچرب مانند ماهی پرهیز شود.

وی در خصوص وعده سحری بیان کرد: در وعده سحری باید از غذاهای غلیظ‌تری مانند غذاهای به اصطلاح برنجی استفاده کرد که از گوشت‌هایی مانند مرغ و گوسفند برای افزایش توانایی افراد برای گرفتن روزه استفاده شود.

موسوی خاطرنشان کرد: مصرف خورشت‌های پسته، خلال بادام، خورشت فسنجان، خورشت هویج و خورشت قیمه که حبوبات زیادی دارد می‌تواند ضعف را در ماه رمضان با انرژی بخشی برطرف کند.

منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: