کد خبر: ۳۷۵۱۶۰
۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
0
تیزهوشان تابان گفت: باید نگاه مان به توسعه صادرات غیر نفتی به روسیه نگاهی بلند مدت باشد و نباید تنها به فرصت‌های مقطعی و موقت دل خوش نماییم.
ایران توان جایگزینی برخی کالا‌های غربی را برای روسیه دارد/نگاهمان بلندمدت باشد
 
«ولادیمیر اوبیدینوف»، رئیس شورای بازرگانی روسیه و ایران چند روز پیش گفته بود: احتمال زیادی دارد که بخش‌های ما ایران را جایگزینی برای برخی کالا‌های غربی بیابند. ایران طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی خانگی را تولید می‌کند. اگر طرف روسی اهتمام داشته باشد می‌تواند برای تعدادی از کالا‌های غربی در بازار ایران جایگزین پیدا کند و این زمان زیادی نخواهد برد».


در همین ارتباط هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفتگو با نبض بازار گفت: بررسی اجمالی تجارت فی مابین فدراسیون روسیه با اتحادیه اروپا و همچنین آمار اقلام صادراتی جمهوری اسلامی ایران بیانگر آن است که محصولات مشترک زیادی در بین دو لیست مذکور وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران، در بسیاری از اقلام مورد نیاز روسیه که تا پیش از این توسط اروپا تامین می‌گردید، توان تولید و صادرات را داشته است. اما از سوی دیگر این به آن معنا نیست که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به سادگی جایگزین اتحادیه اروپا در تامین اقلام مورد نیاز فدراسیون روسیه گردد و شاید این اتفاق در درصد بسیار اندکی از اقلام موجود رخ دهد.


به گفته وی بازار‌های هدف استانداردها، الزامات و سلایق خاص خود را دارند و ما برای آنکه بتوانیم در بخشی از بازار خاص روسیه جایگزین اتحادیه اروپا گردیم، نیاز است تا با برگزاری نشست‌های مشترک این استانداردها، الزامات، سلایق را شناسایی نماییم و نتایج آن را به تولیدکنندگان ابلاغ کنیم تا در نهایت تولید محصولات بر اساس خواست بازار هدف (فدراسیون روسیه) صورت پذیرد.


تیزهوش تابان با بیان اینکه این اقدام به طور حتم بلند مدت خواهد بود، در عین حال افزود: در نهایت موجب رشد تولید ملی و همچنین ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی خواهد شد. در این مسیر بهره مندی از توان و دانش مجموعه‌های دانش بنیان، صنایع‌های تک و نوآور می‌تواند بسیار مثمر ثمر واقع گردد.


وی ادامه داد: در کنار این موضوع ضرورت دارد تا زیرساخت‌های حمل و نقلی (زمینی، دریایی، ریلی و هوایی) نیز تقویت شود تا در ارسال کالا‌های صادراتی دچار وقفه و مشکل نشویم.


تیزهوش تابان، افزود: به بیان دیگر باید نگاه مان به توسعه صادرات غیر نفتی، نگاهی بلند مدت باشد و نباید تنها به فرصت‌های مقطعی و موقت دل خوش نماییم.


رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، گفت: این صحیح است که باید از فرصت‌های روی داده به خوبی استفاده نمود، اما باید به گونه‌ای برنامه ریزی و رفتار نماییم که با از میان رفتن این فرصت‌ها نیز روند توسعه‌ای تجارت تداوم یابد. به عبارتی ضرورت دارد ابتدا برای از میان برداشتن نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت داخلی گام برداریم و ارتقاء شاخص‌هایی مانند تولید کالای با کیفیت، با قیمت مناسب و بر اساس خواسته‌های و الزامات بازار هدف را در دستور کار قرار دهیم، تا بتوانیم در گذر زمان در بازار‌های هدف گذاری شده به خوبی نفوذ و جایگاه مستحکمی را در آن ایجاد نماییم.


وی گفت؛ به طور حتم بهره برداری از فرصت‌های محیطی نیز می‌تواند در تسریع این روند تاثیر گذار باشد و دسترسی به اهداف اقتصادی تعیین شده را تسهیل نماید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: