May 2024 08 / چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۰۲۶۷
۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
0
دو تکه از پرده خانه خدا در موزه پوشاک مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد نگه‌داری می‌شود.
نمایش پرده ۵۵ ساله خانه خدا در موزه سعد آباد
یک قطعه از پرده خانه خدا به ابعاد ۲۸۵ در ۹۲ سانتی‌متر است که به آیه شریفه ۱۹۸ سوره بقره «لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّکُمْ فَإِذَا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفَاتٍ فَاذْکُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ / بر شما گناهی نیست که [در ایام حج]از پروردگارتان [به وسیله تجارت و داد و ستد]فضل و روزی و منافع مادی بطلبید؛ و هنگامی که از عرفات کوچ کردید، خدا را در مشعر الحرام یاد کنید»، مزین شده در معرض نمایش عمومی است.

قطعه دیگر هم به ابعاد ۲۷۰ در ۹۰ سانتی‌متر، مزین به آیه ۹۶ سوره آل‌عمران است که روی آن سال تولید پرده (۱۳۸۷ هجری) نقش بسته است. بنابراین، این پرده‌ها ۵۵ سال قدمت دارند. آیات طلانویس هستند و حاشیه آن‌ها، با نقره تزئین شده است.

هر دو قطعه از پرده خانه خدا در سال ۱۳۴۶ به ایران اهدا شده و به عنوان مقدس‌ترین آثار تاریخی مجموعه فرهنگی-تاریخی در موزه پوشاک و در شرایط ویژه نگهداری می‌شود.

پرده خانه خدا (کسوة الکعبة) هر ساله در نهم ذی‌الحجه شب عرفه، که حاجیان در صحرای عرفات حضور دارند و مسجدالحرام خلوت است - تعویض می‌شود که البته امسال به طور استثنا، به روز نخست ماه محرم (هم‌زمان با سال جدید قمری ۱۴۴۴) موکول شده است.

برخی قطعات پرده قدیمی پس از تعویض و گذشت یک سال، به سران کشور‌ها و اشراف عرب، هدیه یا فروخته می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: