April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۱۴۹۱
۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
وثیقه گذاری برای دریافت وام از چند روز تا چند هفته زمان می‌برد، اما امروز با افتتاح سامانه در کسری از ثانیه وثیقه‌گذاری صورت می‌گیرد.
سهام چگونه وثیقه دریافت وام می‌شود/ وثیقه گذاری سهام به نفع بازار سرمایه است
وثیقه گذاری برای دریافت وام از چند روز تا چند هفته زمان می‌برد، اما امروز با افتتاح سامانه در کسری از ثانیه وثیقه‌گذاری صورت می‌گیرد و این آغاز خوب باعث می‌شود افراد کمتری به دلیل مشکلات کسری بودجه و مسائل پیرامون آن مورد پیگرد قضایی قرار بگیرند.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند: سهامداران چنانچه قصد فروش سهام خود را نداشته باشند می‌توانند با قرارداد بین دو طرف سهام خود را تحت عنوان وثیقه در بانک‌های مورد تائید وثیقه بگذارند.

قوه قضاییه یا این طرح استقبال کرده است و از سازمان بورس و اوراق بهادار درخواست کرده که این سامانه را به قوه قضاییه متصل کند تا رصد و دسترسی به اطلاعات متقاضیان توثیق سرمایه و سهام فراهم شود. ضمن اینکه قوه قضاییه در راستای توسعه این سامانه از هیچ همکاری‌ای کوتاهی نخواهد کرد.

فردین آقابزرگی گفت: توثیق سهام به معنای گرو گذاشتن دارایی مالی در ازای اخذ تسهیلات منابع مالی یا هر نوع معاملاتی که از طرف مقابل قابل قبول شناخته شود. توثیق سهام به شرط آنکه در بازه کوتاه‌مدت قابلیت نقدشوندگی نداشته باشد و سهامدار تصمیم بر فروش آن نگیرد می‌تواند اهرم مالی مناسبی برای اخذ تسهیلات یا منابع نقد باشد.

او می‌گوید: توثیق سهام فقط مختص اشخاص حقیقی یا حقوقی نیست؛ بلکه براساس قرارداد بین دو طرف، قوانین داخلی و با نظارت سپرده‌گذاری مرکزی صورت می‌پذیرد؛ وثیقه‌گذاری سهام تاثیر مثبتی بر بازارسرمایه خواهد گذاشت، زیرا سهامداران به منظور توثیق سهم اقدام به خرید سهم‌های متعددی در بازار سهام خواهند کرد.

آقا بزرگی می‌گوید: توثیق هوشمند سهام عمل به وعده عدالت توزیعی را در بین سهامداران افزایش داده اکنون نیز سازمان بورس برای بهره‌مندی تمام سهامداران از مزایای توثیق سهام باید آموزش‌های لازم را به واسطه شرکت آموزش و اطلاع‌رسانی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام دهد.

روز پنج مرداد مرحله اول سامانه توثیق هوشمند راه اندازی شد.

«مصطفی قمری وفا» مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: با ابلاغ و اجرای دستورالعمل بانک مرکزی، امروز مراسم رونمایی از سامانه وثیقه‌گذاری الکترونیک در سازمان بورس برگزار می‌شود.

با رونمایی از فاز اول طرح توثیق الکترونیک هوشمند دارایی‌ها، مردم می‌توانند از سهام خود در بازار سرمایه به عنوان وثیقه برای دریافت وام، تسهیلات و ضمانت‌نامه بانکی استفاده کنند. بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد با تنوع وثایق را ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

تسهیل وثایق بانکی برای وام‌های تا ۲۰۰ میلیون تومان

رئیس سازمان بورس از وثیقه قرار دادن سهام عدالت برای دریافت وام خبر داد. وثیقه قرار دادن دارایی‌های فیزیکی زمان‌بر است، اما توثیق سهام به صورت الکترونیکی و فقط با طرح درخواست از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برقرار می‌شود.

رئیس سازمان بورس گفت: اگر سهامدار در بازار سرمایه نیاز به پول نقد داشت راهی جز فروش سهام نبود، اما اکنون می‌توانند از آن سهام استفاده و وام دریافت کنند. سهام در وثیقه بانک قرار می‌گیرد و بعد از تسویه در اختیار خود افراد قرار می‌گیرد.

مجید عشقی گفت: سامانه توثیق هوشمند دسترسی و ارتباط با دستگاه قضایی دارد که می‌تواند بسیاری از کار‌ها را بدون کاغذ بازی سهل کند و فرآیند چند روزه در کسری از ثانیه انجام خواهد شد. یکی از برنامه‌های سازمان بورس این است که خدمات وسیع بازار سرمایه به صورت الکترونیک در اختیار مردم قرار گیرد. پرداخت سود سهام سهامداران از طریق سجام به صورت غیر حضوری و مورد بعد نیز بحث توثیق هوشمند سهام بود که امروز رسمی از این سامانه می‌توان استفاده کرد.

او گفت: یکی از موارد این سامانه دسترسی و ارتباط آن با دستگاه قضایی است که می‌تواند بسیاری از کار‌ها را بدون کاغذ بازی سهل کند و فرآیند چند روزه در کسری از ثانیه انجام خواهد شد. اکنون در فاز اول از توثیق سهام استفاده خواهد شد، اما در آینده گواهی سپرده سکه، اوراق بدهی، یونیت‌های صندوق سرمایه گذاری نیز در لیست وثیقه قرار خواهند گرفت.

در مراسم رونمایی از فاز اول سامانه توثیق الکترونیک (هوشمند ستاره) رئیس سازمان بورس و دیگر مسئولان نکاتی را مطرح کردند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: