May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۱۷۴۳
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
اگرچه بدعت در عزاداری ها به عرفی خطرناک تبدیل شده و بارها از سوی کارشناسان مذهبی مذمت شده و رهبر انقلاب نیز نسبت به ان هشدار دادند، اما همه ساله در ایام محرم، رفتارها و کردارهایی صورت می گیرد که نیازمند تجدید نظر و حتی برخورد است.
آسیب شناسی عزاداری‌های عاشورا؛ ضرورتی انکارناپذیر
مولانا جلال الدین بلخی در غزلی دل انگیز با مطلع «کجایید‌ای شهیدان خدایی؟»، به ایجاز و با زیبایی هر چه تمام‌تر به تبیین واقعه تاریخی عاشورای سال ۶۱ هجری قمری پرداخته است. همچنانکه در بیت دوم این غزل آمده است: «کجایید‌ای سبک روحان عاشق/ پرنده‌تر زمرغان هوایی»، هدف و فلسفه قیام عاشورا، سبکباری، رهایی و رستگاری آدمی از هر آنچه که او را به بند می‌کشد و در پیش پای ستمکاران و جباران به کرنش و تعظیم وامی دارد دانسته شده است. همچنین در بیت دیگری از این غزل آمده است: «کجایید‌ای در زندان شکسته/ بداده وامداران را رهایی». بر مبنای این بیت نیز قرار بر این بوده که حسین بن علی (ع) و یاران او شیوه رهایی از زندان و وارستگی از قید‌ها و زنجیر‌های دست و پاگیر بندگی را به انسان بیاموزند و او را از وامداری و بدهکاری به آیین‌ها و رسومی که به ضلالت و بیچارگی وی می‌انجامد رهایی ببخشند.

دشمنی و جهل، دو لبه یک قیچی

امروزه، اما و پس از گذشت ١۴٠٠ سال، متاسفانه همین نهضت رهایی بخش و نجات دهنده بنا به دلایلی که در پی خواهد آمد، در خطر استحاله و تبدیل شدن به کُند و زنجیر و بردگی و بندگی دوباره همان پیروان و روندگان طریقت حسین بن علی (ع) شده است و اگر پاسبانی و پاسداری علمای دین و کارشناسان مذهبی نباشد، نیت‌های زهرآگین دشمنان عاشورای حسینی از یک سو و نادانی و تُنک مایگی برخی سخنرانان و مداحان و عزاداران حسینی از سوی دیگر، همچون دو لبه یک قیچی رشته‌ها و پیوند‌های این آیین الهی و شیعی آگاهی بخش و نجات دهنده را از هم خواهد گسست و خسارتی عظیم و جبران ناپذیر بر جای خواهد گذاشت.

بدعت‌های عاشورا

نقل روایت‌های نادرست و بی اساس از سوی برخی سخنرانان، قرائت ابیات و اشعار غلوآمیز و نامربوط از سوی عده‌ای از مداحان، اصالت دادنِ صرف به شور و اشک و آه، بالا و پایین جهیدن‌های افراطی، خودنمایی‌ها و پیروی از نفسانیات، شبیه خوانی‌های بی شباهت به نهضت عاشورا، مقتل خوانی‌های بیگانه با گودال قتلگاه، استفاده از موزیک‌ها و ریتم‌های شبهه ناک و بیگانه با مضمون و مفهوم واقعه کربلا، پیرایه بستن‌های خرافی و جهالت بار به اصل ماجرای روز واقعه و بسیاری موارد و اتفاقات تاسف بار دیگر باعث شده است که نهضت عاشورا با همه روشنی و شفافیتی که در پیام آن وجود داشت به مرور، به یک حکایت پر شاخ و برگ و هَرَس ناشده تبدیل شود و به جای رهایی بخشی و رستگاری، به دست و پای شیعیان و پیروان حسین بن علی (ع) بپیچد و آن‌ها را از همراهی و پیروی پیشوای آزادگان و سرافرازان تاریخ باز بدارد و در یک کلام این نهضت بزرگ الهی و انسانی را به ضد خود تبدیل کند.

وظیفه سنگین پاسداری از نهضت

از این رو رسالت دغدغه‌مندان و دلسوزان آگاه و فرهیخته عاشورای حسینی امروز بیش از هر زمان دیگری سنگین‌تر و سترگ‌تر است. به نظر می‌رسد ایشان باید با تکیه بر نیروی عقل و ابزار خرد به هَرَس و پیرایش شاخ و برگ اضافی و مزاحم نهضت عاشورا بپردازند و با تمسک به عبارت مشهور «کلما حکم به العقل حکم به الشرع» به هماهنگی هرچه بیشتر میان عقل و شرع و نقل همت بگمارند و زنگار زمان از آیینه واقعه کربلا بزدایند و جلوه‌ای پاک، بی پیرایه و درخشان از این نمایش بی بدیل را به جهانیان عرضه کنند و این خود بهترین و کارآمدترین روش تبلیغ این حکایت شگفت و الهام بخش است. راست و درست گفته اند که نهضت عاشورا و واقعه کربلا در بطن خود آنقدر منطق، حقانیت، اصالت و شور آمیخته با شعور دارد که دیگر هیچ نیازی به آن همه اغراق، غلو و رفتار احساسی و بعضا جفاکارانه نخواهد بود.

عاشورا، پرتو رخشان جلوه الهی

خطر قشری گری و تقلیل واقعه عظیم کربلا به یک اتفاق احساسی و سوزناک و غفلت از هدف و فلسفه اصلی آن، بار‌ها و بار‌ها از سوی علمای سَلَف و روحانیون و کارشناسان برجسته دینی و همچنین مقامات بلند پایه نظام همچون امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی و آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب گوشزد گردیده و شیعیان و دلدادگان عاشورای حسینی را از در غلتیدن به حاشیه‌ها و اسارت در بند بدعت‌ها و خرافات و پیرایه‌های بی اساس آن بر حذر داشته اند، اما به نظر می‌رسد به موازات این هشدار‌ها و بر حذر داشتن ها، یک پروژه و جریان نیرومند بیگانه با همدستی برخی عناصر خائن داخلی از طریق تولید مطالب و محتوای انحرافی و منابع قابل توجه مالی سعی در اصالت بخشیدن به عزاداری‌های بی محتوا و فاقد منطق و عقلانیت و انحراف نهضت اصیل عاشورا از مدار و محور اساسی و حقیقی آن است. با این همه، از آنجا که در بینش شیعی، قیام حسین بن علی (ع) در روز عاشورا، پرتوی از جلوه رخشان الهی است و به حکم عبارت قرآنی: «یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله بِأَفْواهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ»، لذا بایستی امیدوار بود که در نهایت کافران و دشمنان معارف نورانی نهضت حسینی، بازنده حتمی این عرصه و آوردگاه خواهند بود، به تعبیر دیگر: «چراغی را که ایزد برفروزد/ هرآن کس پف کند ریشش بسوزد».

مسعود یوسفی / روزنامه نگار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: