آشفته بازار باعث جولان دلالان شده است
کد خبر: ۳۸۲۹۲۷
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
0
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه بورس فقط به طور نزولی می‌تواند برای خودرو و مردم مهم و سودآور باشد گفت: در غیر این صورت نه تنها مشکلی بر روی مشکلات دیگر خواهد شد، بلکه دست دلالان نیز کوتاه نمی‌شود.
اما و اگر‌های عرضه خودرو در بورس
مدتی است که بازار خودرو در انحصار دلالان قرار دارد و گویا هیچ کس هم توان مدیریت این بازار را ندارد. خودرو در کارخانه تولید می‌شود، اما بدست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد، بلکه بین دلالان دست به دست می‌چرخد.
 
متاسفانه امروه تفاوت قیمت وحشتناکی بین قیمت خودرو تولید درب کارخانه با قیمت فروش در بازار وجود دارد. نکته مهم اینکه قیمت خودرو در بازار آزاد تعیین می‌شود و هیچ دستگاهی قدرت لازم را برای جلوگیری از آشفته بازار آزاد ندارد، مگر آنکه راهکار دیگری اندیشیده شود.

برای مدیریت بازار خودرو، سخن از عرضه خودرو در بورس مطرح می‌شود. بسیاری از صاحب نظران بر این عقیده هستند که می‌توان با عرضه خودرو در بورس، جلوی بازار سیاه را گرفت، اما تفکر قالب بر این است که اگر تولید به اندازه کافی باشد و از سوی دیگر واردات خودرو آزاد شود، هیچ مشکلی در این رابطه وجود نخواهد داشت و نیازی به عرضه خودرو در بورس نیست.

در این رابطه «سیدجواد حسینی‌کیا» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در ارتباط با ورود خودرو به بورس اظهار داشت: موضوع ورود خودرو به بورس کالا یک راهکار برای مدیریت بازار است، اما شرط دارد و نباید بدون مطالعه به این سمت رفت.

وی با تاکید بر اینکه اگر عرضه خودرو به بورس سقف داشته باشد، بسیار خوب است گفت: در صورتی که برای عرضه خودرو در بورس سقف تعیین نشود، یک بازار دلالی دیگری را برای بازار خودرو ایجاد خواهد کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تفاوت خوردو با دیگر کالا‌های بورسی گفت: خودرو برعکس کالا‌های دیگر که در بورس عرضه می‌شود، تابع سیستم عرضه و تقاضا است که همین رویکرد بازار و مافیایی را ایجاد می‌کند که تعدادی شرکت اقماری مانع کاهش قیمت می‌شوند.

وی با هشدار نسبت به اینکه اگر خودرو به بورس برود، اما تابع عرضه و تقاضا نباشد، یقینا به ضرر مردم می‌شود گفت:زمانی عرضه خودرو در بورس اهمیت دارد که هرچقدر بازار مصرف نیاز دارد، خودرو به بورس عرضه شود.

حسینی‌کیا با اشاره به لزوم تعیین سقف قیمت تصریح کرد: اگر برای خودرو سقف قیمتی ایجاد شود و آن، سقف قیمت کارخانه باشد، عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مردم و خودرو سازان خواهد بود.


حسینی‌کیا همچنین در رابطه با نظر کمیسیون صنایع مجلس در موضوع ورود خودرو به بورس گفت: به طور کلی همکاران در کمیسیون صنایع موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستند، اما صرفا با این پیش شرط که سقف قیمتی داشته باشد.
برچسب ها: بورس ، صنعت ، خودرو ، دلالان ، کارخانه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: