کد خبر: ۳۸۴۵۵۰
۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
احمد جانجان گفت: فکر می‌کنم آقای «علی صالح‌آبادی» قصد دارد به بدترین رییس بانک مرکزی در انظار عمومی برای مردم ایران تبدیل شود.

بورس

«احمد جان جان» ، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول‌نیوز در ارتباط با تحلیل از عملکرد یک هفته اخیر بازار بورس اظهار داشت: با توجه به وضعیت فعلی شاخص و این‌که شرایط نامساعدی که در ماه‌های اخیر داشتیم و از طرفی سطح معاملات در اردیبهشت‌ ماه امسال زیاد بود، علی‌رغم همه هشدارهایی که به این عزیزان می‌دادیم، عده‌ای به بازار روی آورده و خرید کردند. فشار فروش فعلی می‌تواند مربوط به کسانی باشد که به‌تازگی اقدام به خرید کرده بودند و به دلیل ترس ضرر رو به فروش آوردند که از زیان خارج شوند.


وی ادامه داد و افزود: یک بخش نیز به تسویه اعتبارها برمی‌گردد که طبعا فشار خاص خود را به بازار دارد. در برخی موارد نیز به‌ خاطر کم‌رمق بودن معاملات، بازار ترجیح می‌دهد با توجه به تمام ریسک‌های سیستماتیک موجود در بازارمان و قوانینی که یک‌شبه وضع می‌شود( مثل عوارض صادراتی و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که به تازگی نیز مطرح‌ شده) روند روبه‌رشدی نداشته باشد. در حالی‌ که به فصل ریسک بودجه نیز نزدیک می‌شویم و این به‌ معنای دعواها و عدد و رقم‌های عجیب بودجه‌ای است که در بازار سرمایه تاثیر گذار است.


جانجان خاطرنشان کرد: با تمام این تفاصیل و فشارها، انتظار می‌رود که بازار در محدوده ۱۳۴۰ تا ۱۳۸۰ واحد آرام بگیرد و شاخص کل برگردد. از طرف دیگر چون شاهد معاملات ضعیفی بوده‌ایم و بازار محتمل ریسک‌های مختلف سیستماتیک و سیاسی مانند برجام و غیره است، ترجیح می‌دهد سهم خرد و با شناور کم زیر ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ میلیارد تومان خریداری کند که بتواند به شکل کامل آن را مدیریت کند.


وی ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که به دلیل اشتباهاتی که سازمان انجام داده‌ است سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در نمادهایی که دامنه نوسان کوچک است؛ فعال باشند.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: ما این‌ همه نوسان متفاوت داریم که اصلا درست نیست. از نوسان هفت درصد تا نوسان دو درصد که به‌ هیچ‌ عنوان استاندارد محسوب نمی‌شود. لذا پولی که می‌خواهد خود را حفظ کند، برای مدیریت خود با توجه به تمامی ریسک‌های موجود خود را جایی دور از چشم پنهان می‌کند تا اختیار با خودش باشد و عرضه و تقاضا را خود مدیریت کند.


وی در ارتباط با پیش‌بینی شرایط هفته‌های آینده بازار نیز تصریح کرد: اگر روند مثبت داشته‌ باشیم نهایتا تا ۱۴۳۰ واحد خواهد بود؛ که بعد از آن نزول خواهد داشت. مگر این‌ که تثبیت شاخص کل بالای محدوده ۱۴۵۰ داشته‌باشیم و یا بازار کمتر از ۱۳۹۰ را به خود نبیند که در این‌ صورت اصلاح زمانی خواهیم داشت.


جانجان ادامه داد و افزود: نمی‌دانم سیاست دوستان به چه شکلی است، اما این‌ها همگی بر روی سرمایه‌گذاری و تمرکز وی از اثر خواهد داشت. کارهایی که بانک مرکزی برای کنترل رشد پایه پولی انجام می‌دهد، از یک جنبه شاید صحیح باشد اما از جنبه دیگر کاملا غلط است. چرا که هم‌ زمان در حال کنترل سمت چپ و راست ترازنامه بانک‌هاست و خود این موضوع تشنگی منابع را به‌ همراه خواهد داشت. شما وقتی با تشنگی منابع همراه باشید، آرام‌ آرام نرخ بهره بین‌ بانکی را بیشتر خواهید کرد و بانک‌ها دچار کسری منابع می‌شوند. سپس بانک‌ها به سمت افزایش غیر رسمی نرخ بهره سپرده می‌روند که به ضرر اقتصاد و مردم است.


وی در پایان با انتقاد از عملکرد رئیس بانک مرکزی گفت: فکر می‌کنم آقای «علی صالح‌آبادی» قصد دارد به بدترین رییس بانک مرکزی در انظار عمومی برای مردم ایران تبدیل شود.


خبرنگار: مجتبی بیگلری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: